Zobraziť témy bez odpovede | Zobraziť aktívne témy Aktuálny čas je Sob, 27.04.2024, 12:46
Dnes je sobota 27. apríla 2024, meniny má Jaroslav a zajtra Jarmila




Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 46 ]  Choď na stránku 1, 2, 3, 4  Ďalší
 Akú kapacitu má moja baterka? 
Autor Správa
Začínajúci koumák

Registrovaný: Sob, 17.02.2007, 15:04
Príspevky: 141
Bydlisko: Ba
Odpoveď s citáciou
Nazdar koumáci,

v aute mám 2 baterky rovnakej kapacity (80Ah udávanej), rovnakého výrobcu a rovnakého veku (cca 5 rokov).
Niesú rovnako zaťažené, pretože tam mám taký prešpekulovaný syystém relátok, solenoidov a inštalácie. Paralelene zapojené sú len pri nabíjaní (teda pri jazde) a pri navíjakovaní. (čo je vlastne správne po slovensky navíjak, alebo naviják?)

Pomaly sa blíži nová sezóna a ja neviem v akom sú stave.
Teda akú skutočnú kapacitu majú.

Je to dôležité predovšetkým pri použití navijáku, ale možno aj niekde na akcií, kde mi má chladnička bežať a udržiavať jedlo zamrznuté niekoľko dní.
Ako som sa dočítal niekde na webe je treba rozlišovať kapacitu pri slabom zaťažení a pri silnom.
Príklad: pri zaťažení 5A by mi bežala 12 hod (po pokles napätia na 10,5V), logicky vyplýva, že má kapacitu 12x5=60Ah.
Lenže pri navijákovaní ju môžem zaťažiť prúdom povedzme až 240A. Z toho by vyplývalo, že pri kapacite 60Ah mi vydrží 60/240=0,25hod teda 15 min. Lenže v reáli už po 4-5 min klesne napätie na tú zlú hranicu 10,5V.
Jasné, že pri použití navijáku mám naštartovaný motor a tie časy sú dlhšie.
Ale ja stále neviem, v akom stave sú moje baterky. Možno skolabujú o dva mesiace, priamo v Tisovci.
Žial, terajšie baterky sa nedajú záťažovo merať po článkoch, ako tie staré, zaliate v asfalte.
A ščul budzte múdri :-D .
Dve nové slušné baterky nezoženiem pod cca 7000 Sk (230€ - v hlave mám ešte koruny).
Nehľadám ponuky na baterky o x € lacnejšie.
Hľadám spôsob, ako zistiť ich skutočný stav.

Ďakujem

Už sa teším na určite zaujímavé odpovede. :D


Uto, 24.02.2009, 20:00
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Ned, 16.11.2008, 20:51
Príspevky: 1052
Bydlisko: Bratislava
Odpoveď s citáciou
Poslať 
najjednoduchší spôsob je premerať hustotu elektrolytu akumulátora hustomerom čo stojí cca 3€.

Obrázok

a baterku alebo auto dať do tepla nakoľko v chladnejšom mieste budeš mať trocha "skreslené údaje".

jednoduchý návod:
odkrútiš 6ks víčok na AKB
nasaješ elektrolyt postupne z každého článku
odčítaš "údaje"
v prípade potreby doplníš destilku
v prípade potreby nabiješ AKB


Taktiež každú baterku môžeš napojiť na nabíjačku a nabiť. Doporučuje sa pomalé nabíjanie-trvá dlhšie ale môžeš nabíjať 1/10A nabíjaného akumulátora čiže 100Ah môžeš nabíjať 10A prúdom.

...ale ak sa ti chce na nete je toho kvantum popísaného.

_________________
Nissan Pathfinder R51 2005 128kW malá "expedičná" úprava: ASFIRpredný nárazník + ochrana spodku, IRON MANpodvozok, BFG KO2pneu,navijáčik


Uto, 24.02.2009, 20:35
Profil
Učeň
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 25.09.2008, 18:12
Príspevky: 95
Bydlisko: Komarno
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Janko baterka vydrzi tolko kolko ma a nikdy nevies dopredu kedy dostane kolaps, ano je to vo chvili ked to najmenej cakas a potrebujes tak, ze vyber si :smt139


Uto, 24.02.2009, 20:47
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 27.09.2007, 12:05
Príspevky: 1818
Bydlisko: Trencin
Odpoveď s citáciou
Poslať 
chlapci nehnevajte sa ale asi ste trosku nepochopili. Fefe janci nepotrebuje zistit ako ma nabitu baterku, ale potrebuje zistit v akom stadiu rozkladu ma elektrody. Inak povedane kolko jej este ostava zivota. Janci moja rada nebude o nic mudrejsia :? ja osobne by som to skusil tebou opisanym sposobom, len ma nenapada konkretny spotrebic co by zabezpecil, ze nebudes musiet toto meranie robit cely den :-)

_________________
"Bolesť trvá len chvíľu, víťazstvo trvá navždy"
Ex: JEEP CHEROKEE 4.0i, 4.5" lift
Ex: Patrol K260, 2.8D homemade pickup
Ex: Patrol W260, 2.8TD eMHaDecka na 33kach
Patrol Y61 3.0DTi - ma vsetko co treba


Uto, 24.02.2009, 21:00
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Ned, 16.11.2008, 20:51
Príspevky: 1052
Bydlisko: Bratislava
Odpoveď s citáciou
Poslať 
... kludne tam môžeš vložiť aj väčšiu AKB ak ti vojde rozmerovo alebo si daj do kufra jednu 120Ah a budeš mať aj záťaž.

_________________
Nissan Pathfinder R51 2005 128kW malá "expedičná" úprava: ASFIRpredný nárazník + ochrana spodku, IRON MANpodvozok, BFG KO2pneu,navijáčik


Uto, 24.02.2009, 21:01
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 04.10.2006, 17:20
Príspevky: 4200
Bydlisko: St. George SVK
Odpoveď s citáciou
Poslať 
V každej lepšej predajni bateriek majú záťažový merák, ktorý dá taký záhul baterke, že sa jej z elektrolytu zadymí. Podla priebehu poklesu voltov ti určia jej kondíciu. Ale nezdá sa mi, žeby si zrovna Ty toto nevedel.

2 Frenkie: náhly kolabs baterky spôsobuje uvolnenie olovenej častice z platne a tým vyskratovanie dvoch latní medzi sebou. To kedy také niečo nastane nevie zistiť asi žiaden merák.

_________________
Strieborný Šíp & Čierny Hawran


Uto, 24.02.2009, 21:08
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 30.11.2006, 9:53
Príspevky: 630
Bydlisko: Bratislava
Odpoveď s citáciou
Poslať 
diesel píše:
V každej lepšej predajni bateriek majú záťažový merák, ktorý dá taký záhul baterke, že sa jej z elektrolytu zadymí. Podla priebehu poklesu voltov ti určia jej kondíciu. Ale nezdá sa mi, žeby si zrovna Ty toto nevedel.

2 Frenkie: náhly kolabs baterky spôsobuje uvolnenie olovenej častice z platne a tým vyskratovanie dvoch latní medzi sebou. To kedy také niečo nastane nevie zistiť asi žiaden merák.


No a práve tá prda pri skúšaní to môže spustiť. Ja robím dosť s batériami ale suchými záložnými a je zvláštne sledovať, že niektoré vydržia ledva 4 roky a niektoré bez problémov aj 9 v rovnakých zariadeniach a v rovnakých podmienkach.
Ale na základnú otázku sa ťažko zodpovedá. Batériu vieš odmerať momentálne a všetko môže byť OK, ale nevieš, čo sa s ňou stane zajtra. Hlavne keď je staršia.

_________________
JEEP Grand Cherokee 2,7CRD, r.v.2001, GENERAL AT2 245/70/16, podvozok OME, rámy - už nie lebo zavadzali, rozšírené podložkami 3cm...


Uto, 24.02.2009, 21:18
Profil WWW
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 04.10.2006, 17:20
Príspevky: 4200
Bydlisko: St. George SVK
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Obávam sa že navijákovanie je ešte večšia alebo obdobná prda. Takže ak to prdne pri teste, pri navijákovaní detto. Ale to si len myslím...nemám čím podložiť.

_________________
Strieborný Šíp & Čierny Hawran


Uto, 24.02.2009, 21:25
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 30.11.2006, 9:53
Príspevky: 630
Bydlisko: Bratislava
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Najväčší zabiják na betériu je častá vysoká záťaž a hlboké vybitie. Vtedy sa najviac/najrýchlešie rozkladadú olovené články.

_________________
JEEP Grand Cherokee 2,7CRD, r.v.2001, GENERAL AT2 245/70/16, podvozok OME, rámy - už nie lebo zavadzali, rozšírené podložkami 3cm...


Uto, 24.02.2009, 21:42
Profil WWW
OFFROAD Expert

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 7:51
Príspevky: 1759
Bydlisko: SK
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Jano,

v podstate to vypichol Diesel.
Je niekoľko metód, najstaršia a najpoužívanejšia je "Dízlova", o iných sa podrobnejšie rozpisovať asi nemá význam.
Táto metóda má okrem jednoduchosti výhodu v tom, že je relatívne (vzhľadom na to, čo meriame) presná.

Nastal tu ale malý pokrok, netreba baterke dať záhul, treba len merať úbytok napätia na baterke a súčasne integrovať priebeh prúdu podľa času. Na to stačí "malý" prúd.

Toľko obtrenie sa o teóriu.

V praxi sa s tým v našom časopriestore asi nikto neserie a skvelí špecializovaní predajcovia skvelých akumulátorov nepoužívajú na meranie nič iné, len to, čo šlohli počas základnej vojenskej služby z autoparku.
300 doláčov za takú mašinku nikto nedá, veď načo by aj.


Uto, 24.02.2009, 22:34
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 04.10.2006, 21:15
Príspevky: 2569
Bydlisko: Handlová
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Fefe píše:
najjednoduchší spôsob je premerať hustotu elektrolytu akumulátora hustomerom čo stojí cca 3€.


Fefe ma predbehol. ale ak pojdes cez PD tak tam to robia zadarmo :-D

_________________
Jeep Grand Cherokee 4,7 V8 - zatial sa zoznamujeme


Uto, 24.02.2009, 22:37
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 30.11.2006, 9:53
Príspevky: 630
Bydlisko: Bratislava
Odpoveď s citáciou
Poslať 
V zásade väčšinou platí, že ak baterka má napätie naprázdno nad 12V je OK. Merať je dobré po odstavení aspoň po 8 hod. Ako náhle klesne pod 12 V je zväčša na pikaču (pokiaľ si nezabudol vypnúť svetlá :P ). Ak to máš na nabíjačke a nebuble niektorý článok, tak je tiež na pikaču.
Toto je tak orientačne nahrubo neplatí na 100%, ale tak na 95%.

_________________
JEEP Grand Cherokee 2,7CRD, r.v.2001, GENERAL AT2 245/70/16, podvozok OME, rámy - už nie lebo zavadzali, rozšírené podložkami 3cm...


Uto, 24.02.2009, 23:09
Profil WWW
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 04.10.2006, 21:15
Príspevky: 2569
Bydlisko: Handlová
Odpoveď s citáciou
Poslať 
unas sa menila bateria za druhu lebo dostala 3-4 slehy ze isla do uplnej nuly. vobec nebola trakcna a v poslednej dobe nejake nechcela drzat kapacitu co u nej nebolo zvykom. nikto nevedel zistit co sa deje tak sla druha. vsetko boli iba dohady :lol: merali vsetkym co mali :roll:

_________________
Jeep Grand Cherokee 4,7 V8 - zatial sa zoznamujeme


Uto, 24.02.2009, 23:18
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 30.11.2006, 9:53
Príspevky: 630
Bydlisko: Bratislava
Odpoveď s citáciou
Poslať 
No ešte som niekde čítal, že obyčajná lacná baterka vydrží tak cca 2 x hlboké vybitie, značková 4-6, kvalitná značková až 8.

Ale to sme už riadne ďaleko od pôvodnej témy a otázky.

_________________
JEEP Grand Cherokee 2,7CRD, r.v.2001, GENERAL AT2 245/70/16, podvozok OME, rámy - už nie lebo zavadzali, rozšírené podložkami 3cm...


Uto, 24.02.2009, 23:31
Profil WWW
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Ned, 16.11.2008, 20:51
Príspevky: 1052
Bydlisko: Bratislava
Odpoveď s citáciou
Poslať 
... keď sme sa už dostali k AKB aj k nabíjaniu ešte je dobré mať napr. udržiavaciu nabíjačku. Je to malá "krabička" ktorá udržuje AKB v optimálnom stave niekoľko mesiacov ( ak vozidlo nejazdí ). Postará sa o "všetko" ( len kávu neuvarí ).
S týmto mám skúsenosti z práce nakoľko máme na nej napojený MB Géčko ( špeciál-raz hodím foto ) ktorý tam má AKB už hodne-hodne dlhú dobu.

Tak ako tu bolo spomenuté základom k dobrej životnosti nepridá nadmerné vybíjanie ale existujú "krabičky", ktoré dokážu aj takúto AKB oživiť a predlžiť jeho životnosť.
Čo sa osvedčilo z praxe je lepšie mať AKB s väčšou kapacitou napr. namiesto 70Ah tam šupnúť 90Ah ( ak rozmery dovolia )

Takúto a podobné krabičky nájdeš aj na tomto odkaze:
http://www.akumulator.sk/nabijecky_1230 ... rzalne.htm

_________________
Nissan Pathfinder R51 2005 128kW malá "expedičná" úprava: ASFIRpredný nárazník + ochrana spodku, IRON MANpodvozok, BFG KO2pneu,navijáčik


Str, 25.02.2009, 9:30
Profil
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Odpovedať na tému   [ Príspevkov: 46 ]  Choď na stránku 1, 2, 3, 4  Ďalší

Kto je on-line

Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na: