4x4 Club Slovakia
http://www.4x4club.sk/forum/

Akú kapacitu má moja baterka?
http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.php?f=141&t=7114
Stránka 1 z 4

Autor:  janotoyotak [ Uto, 24.02.2009, 20:00 ]
Predmet príspevku:  Akú kapacitu má moja baterka?

Nazdar koumáci,

v aute mám 2 baterky rovnakej kapacity (80Ah udávanej), rovnakého výrobcu a rovnakého veku (cca 5 rokov).
Niesú rovnako zaťažené, pretože tam mám taký prešpekulovaný syystém relátok, solenoidov a inštalácie. Paralelene zapojené sú len pri nabíjaní (teda pri jazde) a pri navíjakovaní. (čo je vlastne správne po slovensky navíjak, alebo naviják?)

Pomaly sa blíži nová sezóna a ja neviem v akom sú stave.
Teda akú skutočnú kapacitu majú.

Je to dôležité predovšetkým pri použití navijáku, ale možno aj niekde na akcií, kde mi má chladnička bežať a udržiavať jedlo zamrznuté niekoľko dní.
Ako som sa dočítal niekde na webe je treba rozlišovať kapacitu pri slabom zaťažení a pri silnom.
Príklad: pri zaťažení 5A by mi bežala 12 hod (po pokles napätia na 10,5V), logicky vyplýva, že má kapacitu 12x5=60Ah.
Lenže pri navijákovaní ju môžem zaťažiť prúdom povedzme až 240A. Z toho by vyplývalo, že pri kapacite 60Ah mi vydrží 60/240=0,25hod teda 15 min. Lenže v reáli už po 4-5 min klesne napätie na tú zlú hranicu 10,5V.
Jasné, že pri použití navijáku mám naštartovaný motor a tie časy sú dlhšie.
Ale ja stále neviem, v akom stave sú moje baterky. Možno skolabujú o dva mesiace, priamo v Tisovci.
Žial, terajšie baterky sa nedajú záťažovo merať po článkoch, ako tie staré, zaliate v asfalte.
A ščul budzte múdri :-D .
Dve nové slušné baterky nezoženiem pod cca 7000 Sk (230€ - v hlave mám ešte koruny).
Nehľadám ponuky na baterky o x € lacnejšie.
Hľadám spôsob, ako zistiť ich skutočný stav.

Ďakujem

Už sa teším na určite zaujímavé odpovede. :D

Autor:  Fefe [ Uto, 24.02.2009, 20:35 ]
Predmet príspevku: 

najjednoduchší spôsob je premerať hustotu elektrolytu akumulátora hustomerom čo stojí cca 3€.

Obrázok

a baterku alebo auto dať do tepla nakoľko v chladnejšom mieste budeš mať trocha "skreslené údaje".

jednoduchý návod:
odkrútiš 6ks víčok na AKB
nasaješ elektrolyt postupne z každého článku
odčítaš "údaje"
v prípade potreby doplníš destilku
v prípade potreby nabiješ AKB


Taktiež každú baterku môžeš napojiť na nabíjačku a nabiť. Doporučuje sa pomalé nabíjanie-trvá dlhšie ale môžeš nabíjať 1/10A nabíjaného akumulátora čiže 100Ah môžeš nabíjať 10A prúdom.

...ale ak sa ti chce na nete je toho kvantum popísaného.

Autor:  FRANKIE222 [ Uto, 24.02.2009, 20:47 ]
Predmet príspevku: 

Janko baterka vydrzi tolko kolko ma a nikdy nevies dopredu kedy dostane kolaps, ano je to vo chvili ked to najmenej cakas a potrebujes tak, ze vyber si :smt139

Autor:  masurko [ Uto, 24.02.2009, 21:00 ]
Predmet príspevku: 

chlapci nehnevajte sa ale asi ste trosku nepochopili. Fefe janci nepotrebuje zistit ako ma nabitu baterku, ale potrebuje zistit v akom stadiu rozkladu ma elektrody. Inak povedane kolko jej este ostava zivota. Janci moja rada nebude o nic mudrejsia :? ja osobne by som to skusil tebou opisanym sposobom, len ma nenapada konkretny spotrebic co by zabezpecil, ze nebudes musiet toto meranie robit cely den :-)

Autor:  Fefe [ Uto, 24.02.2009, 21:01 ]
Predmet príspevku: 

... kludne tam môžeš vložiť aj väčšiu AKB ak ti vojde rozmerovo alebo si daj do kufra jednu 120Ah a budeš mať aj záťaž.

Autor:  diesel [ Uto, 24.02.2009, 21:08 ]
Predmet príspevku: 

V každej lepšej predajni bateriek majú záťažový merák, ktorý dá taký záhul baterke, že sa jej z elektrolytu zadymí. Podla priebehu poklesu voltov ti určia jej kondíciu. Ale nezdá sa mi, žeby si zrovna Ty toto nevedel.

2 Frenkie: náhly kolabs baterky spôsobuje uvolnenie olovenej častice z platne a tým vyskratovanie dvoch latní medzi sebou. To kedy také niečo nastane nevie zistiť asi žiaden merák.

Autor:  KOŤO [ Uto, 24.02.2009, 21:18 ]
Predmet príspevku: 

diesel píše:
V každej lepšej predajni bateriek majú záťažový merák, ktorý dá taký záhul baterke, že sa jej z elektrolytu zadymí. Podla priebehu poklesu voltov ti určia jej kondíciu. Ale nezdá sa mi, žeby si zrovna Ty toto nevedel.

2 Frenkie: náhly kolabs baterky spôsobuje uvolnenie olovenej častice z platne a tým vyskratovanie dvoch latní medzi sebou. To kedy také niečo nastane nevie zistiť asi žiaden merák.


No a práve tá prda pri skúšaní to môže spustiť. Ja robím dosť s batériami ale suchými záložnými a je zvláštne sledovať, že niektoré vydržia ledva 4 roky a niektoré bez problémov aj 9 v rovnakých zariadeniach a v rovnakých podmienkach.
Ale na základnú otázku sa ťažko zodpovedá. Batériu vieš odmerať momentálne a všetko môže byť OK, ale nevieš, čo sa s ňou stane zajtra. Hlavne keď je staršia.

Autor:  diesel [ Uto, 24.02.2009, 21:25 ]
Predmet príspevku: 

Obávam sa že navijákovanie je ešte večšia alebo obdobná prda. Takže ak to prdne pri teste, pri navijákovaní detto. Ale to si len myslím...nemám čím podložiť.

Autor:  KOŤO [ Uto, 24.02.2009, 21:42 ]
Predmet príspevku: 

Najväčší zabiják na betériu je častá vysoká záťaž a hlboké vybitie. Vtedy sa najviac/najrýchlešie rozkladadú olovené články.

Autor:  rado nd [ Uto, 24.02.2009, 22:34 ]
Predmet príspevku: 

Jano,

v podstate to vypichol Diesel.
Je niekoľko metód, najstaršia a najpoužívanejšia je "Dízlova", o iných sa podrobnejšie rozpisovať asi nemá význam.
Táto metóda má okrem jednoduchosti výhodu v tom, že je relatívne (vzhľadom na to, čo meriame) presná.

Nastal tu ale malý pokrok, netreba baterke dať záhul, treba len merať úbytok napätia na baterke a súčasne integrovať priebeh prúdu podľa času. Na to stačí "malý" prúd.

Toľko obtrenie sa o teóriu.

V praxi sa s tým v našom časopriestore asi nikto neserie a skvelí špecializovaní predajcovia skvelých akumulátorov nepoužívajú na meranie nič iné, len to, čo šlohli počas základnej vojenskej služby z autoparku.
300 doláčov za takú mašinku nikto nedá, veď načo by aj.

Autor:  Milos [ Uto, 24.02.2009, 22:37 ]
Predmet príspevku: 

Fefe píše:
najjednoduchší spôsob je premerať hustotu elektrolytu akumulátora hustomerom čo stojí cca 3€.


Fefe ma predbehol. ale ak pojdes cez PD tak tam to robia zadarmo :-D

Autor:  KOŤO [ Uto, 24.02.2009, 23:09 ]
Predmet príspevku: 

V zásade väčšinou platí, že ak baterka má napätie naprázdno nad 12V je OK. Merať je dobré po odstavení aspoň po 8 hod. Ako náhle klesne pod 12 V je zväčša na pikaču (pokiaľ si nezabudol vypnúť svetlá :P ). Ak to máš na nabíjačke a nebuble niektorý článok, tak je tiež na pikaču.
Toto je tak orientačne nahrubo neplatí na 100%, ale tak na 95%.

Autor:  Milos [ Uto, 24.02.2009, 23:18 ]
Predmet príspevku: 

unas sa menila bateria za druhu lebo dostala 3-4 slehy ze isla do uplnej nuly. vobec nebola trakcna a v poslednej dobe nejake nechcela drzat kapacitu co u nej nebolo zvykom. nikto nevedel zistit co sa deje tak sla druha. vsetko boli iba dohady :lol: merali vsetkym co mali :roll:

Autor:  KOŤO [ Uto, 24.02.2009, 23:31 ]
Predmet príspevku: 

No ešte som niekde čítal, že obyčajná lacná baterka vydrží tak cca 2 x hlboké vybitie, značková 4-6, kvalitná značková až 8.

Ale to sme už riadne ďaleko od pôvodnej témy a otázky.

Autor:  Fefe [ Str, 25.02.2009, 9:30 ]
Predmet príspevku: 

... keď sme sa už dostali k AKB aj k nabíjaniu ešte je dobré mať napr. udržiavaciu nabíjačku. Je to malá "krabička" ktorá udržuje AKB v optimálnom stave niekoľko mesiacov ( ak vozidlo nejazdí ). Postará sa o "všetko" ( len kávu neuvarí ).
S týmto mám skúsenosti z práce nakoľko máme na nej napojený MB Géčko ( špeciál-raz hodím foto ) ktorý tam má AKB už hodne-hodne dlhú dobu.

Tak ako tu bolo spomenuté základom k dobrej životnosti nepridá nadmerné vybíjanie ale existujú "krabičky", ktoré dokážu aj takúto AKB oživiť a predlžiť jeho životnosť.
Čo sa osvedčilo z praxe je lepšie mať AKB s väčšou kapacitou napr. namiesto 70Ah tam šupnúť 90Ah ( ak rozmery dovolia )

Takúto a podobné krabičky nájdeš aj na tomto odkaze:
http://www.akumulator.sk/nabijecky_1230 ... rzalne.htm

Stránka 1 z 4 Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/