4x4 Club Slovakia http://www.4x4club.sk/forum/ |
|
Akú kapacitu má moja baterka? http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.php?f=141&t=7114 |
Stránka 1 z 4 |
Autor: | janotoyotak [ Uto, 24.02.2009, 20:00 ] |
Predmet príspevku: | Akú kapacitu má moja baterka? |
Nazdar koumáci, v aute mám 2 baterky rovnakej kapacity (80Ah udávanej), rovnakého výrobcu a rovnakého veku (cca 5 rokov). Niesú rovnako zaťažené, pretože tam mám taký prešpekulovaný syystém relátok, solenoidov a inštalácie. Paralelene zapojené sú len pri nabíjaní (teda pri jazde) a pri navíjakovaní. (čo je vlastne správne po slovensky navíjak, alebo naviják?) Pomaly sa blíži nová sezóna a ja neviem v akom sú stave. Teda akú skutočnú kapacitu majú. Je to dôležité predovšetkým pri použití navijáku, ale možno aj niekde na akcií, kde mi má chladnička bežať a udržiavať jedlo zamrznuté niekoľko dní. Ako som sa dočítal niekde na webe je treba rozlišovať kapacitu pri slabom zaťažení a pri silnom. Príklad: pri zaťažení 5A by mi bežala 12 hod (po pokles napätia na 10,5V), logicky vyplýva, že má kapacitu 12x5=60Ah. Lenže pri navijákovaní ju môžem zaťažiť prúdom povedzme až 240A. Z toho by vyplývalo, že pri kapacite 60Ah mi vydrží 60/240=0,25hod teda 15 min. Lenže v reáli už po 4-5 min klesne napätie na tú zlú hranicu 10,5V. Jasné, že pri použití navijáku mám naštartovaný motor a tie časy sú dlhšie. Ale ja stále neviem, v akom stave sú moje baterky. Možno skolabujú o dva mesiace, priamo v Tisovci. Žial, terajšie baterky sa nedajú záťažovo merať po článkoch, ako tie staré, zaliate v asfalte. A ščul budzte múdri ![]() Dve nové slušné baterky nezoženiem pod cca 7000 Sk (230€ - v hlave mám ešte koruny). Nehľadám ponuky na baterky o x € lacnejšie. Hľadám spôsob, ako zistiť ich skutočný stav. Ďakujem Už sa teším na určite zaujímavé odpovede. ![]() |
Autor: | Fefe [ Uto, 24.02.2009, 20:35 ] |
Predmet príspevku: | |
najjednoduchší spôsob je premerať hustotu elektrolytu akumulátora hustomerom čo stojí cca 3€. ![]() a baterku alebo auto dať do tepla nakoľko v chladnejšom mieste budeš mať trocha "skreslené údaje". jednoduchý návod: odkrútiš 6ks víčok na AKB nasaješ elektrolyt postupne z každého článku odčítaš "údaje" v prípade potreby doplníš destilku v prípade potreby nabiješ AKB Taktiež každú baterku môžeš napojiť na nabíjačku a nabiť. Doporučuje sa pomalé nabíjanie-trvá dlhšie ale môžeš nabíjať 1/10A nabíjaného akumulátora čiže 100Ah môžeš nabíjať 10A prúdom. ...ale ak sa ti chce na nete je toho kvantum popísaného. |
Autor: | FRANKIE222 [ Uto, 24.02.2009, 20:47 ] |
Predmet príspevku: | |
Janko baterka vydrzi tolko kolko ma a nikdy nevies dopredu kedy dostane kolaps, ano je to vo chvili ked to najmenej cakas a potrebujes tak, ze vyber si ![]() |
Autor: | masurko [ Uto, 24.02.2009, 21:00 ] |
Predmet príspevku: | |
chlapci nehnevajte sa ale asi ste trosku nepochopili. Fefe janci nepotrebuje zistit ako ma nabitu baterku, ale potrebuje zistit v akom stadiu rozkladu ma elektrody. Inak povedane kolko jej este ostava zivota. Janci moja rada nebude o nic mudrejsia ![]() ![]() |
Autor: | Fefe [ Uto, 24.02.2009, 21:01 ] |
Predmet príspevku: | |
... kludne tam môžeš vložiť aj väčšiu AKB ak ti vojde rozmerovo alebo si daj do kufra jednu 120Ah a budeš mať aj záťaž. |
Autor: | diesel [ Uto, 24.02.2009, 21:08 ] |
Predmet príspevku: | |
V každej lepšej predajni bateriek majú záťažový merák, ktorý dá taký záhul baterke, že sa jej z elektrolytu zadymí. Podla priebehu poklesu voltov ti určia jej kondíciu. Ale nezdá sa mi, žeby si zrovna Ty toto nevedel. 2 Frenkie: náhly kolabs baterky spôsobuje uvolnenie olovenej častice z platne a tým vyskratovanie dvoch latní medzi sebou. To kedy také niečo nastane nevie zistiť asi žiaden merák. |
Autor: | KOŤO [ Uto, 24.02.2009, 21:18 ] |
Predmet príspevku: | |
diesel píše: V každej lepšej predajni bateriek majú záťažový merák, ktorý dá taký záhul baterke, že sa jej z elektrolytu zadymí. Podla priebehu poklesu voltov ti určia jej kondíciu. Ale nezdá sa mi, žeby si zrovna Ty toto nevedel. 2 Frenkie: náhly kolabs baterky spôsobuje uvolnenie olovenej častice z platne a tým vyskratovanie dvoch latní medzi sebou. To kedy také niečo nastane nevie zistiť asi žiaden merák. No a práve tá prda pri skúšaní to môže spustiť. Ja robím dosť s batériami ale suchými záložnými a je zvláštne sledovať, že niektoré vydržia ledva 4 roky a niektoré bez problémov aj 9 v rovnakých zariadeniach a v rovnakých podmienkach. Ale na základnú otázku sa ťažko zodpovedá. Batériu vieš odmerať momentálne a všetko môže byť OK, ale nevieš, čo sa s ňou stane zajtra. Hlavne keď je staršia. |
Autor: | diesel [ Uto, 24.02.2009, 21:25 ] |
Predmet príspevku: | |
Obávam sa že navijákovanie je ešte večšia alebo obdobná prda. Takže ak to prdne pri teste, pri navijákovaní detto. Ale to si len myslím...nemám čím podložiť. |
Autor: | KOŤO [ Uto, 24.02.2009, 21:42 ] |
Predmet príspevku: | |
Najväčší zabiják na betériu je častá vysoká záťaž a hlboké vybitie. Vtedy sa najviac/najrýchlešie rozkladadú olovené články. |
Autor: | rado nd [ Uto, 24.02.2009, 22:34 ] |
Predmet príspevku: | |
Jano, v podstate to vypichol Diesel. Je niekoľko metód, najstaršia a najpoužívanejšia je "Dízlova", o iných sa podrobnejšie rozpisovať asi nemá význam. Táto metóda má okrem jednoduchosti výhodu v tom, že je relatívne (vzhľadom na to, čo meriame) presná. Nastal tu ale malý pokrok, netreba baterke dať záhul, treba len merať úbytok napätia na baterke a súčasne integrovať priebeh prúdu podľa času. Na to stačí "malý" prúd. Toľko obtrenie sa o teóriu. V praxi sa s tým v našom časopriestore asi nikto neserie a skvelí špecializovaní predajcovia skvelých akumulátorov nepoužívajú na meranie nič iné, len to, čo šlohli počas základnej vojenskej služby z autoparku. 300 doláčov za takú mašinku nikto nedá, veď načo by aj. |
Autor: | Milos [ Uto, 24.02.2009, 22:37 ] |
Predmet príspevku: | |
Fefe píše: najjednoduchší spôsob je premerať hustotu elektrolytu akumulátora hustomerom čo stojí cca 3€. Fefe ma predbehol. ale ak pojdes cez PD tak tam to robia zadarmo ![]() |
Autor: | KOŤO [ Uto, 24.02.2009, 23:09 ] |
Predmet príspevku: | |
V zásade väčšinou platí, že ak baterka má napätie naprázdno nad 12V je OK. Merať je dobré po odstavení aspoň po 8 hod. Ako náhle klesne pod 12 V je zväčša na pikaču (pokiaľ si nezabudol vypnúť svetlá ![]() Toto je tak orientačne nahrubo neplatí na 100%, ale tak na 95%. |
Autor: | Milos [ Uto, 24.02.2009, 23:18 ] |
Predmet príspevku: | |
unas sa menila bateria za druhu lebo dostala 3-4 slehy ze isla do uplnej nuly. vobec nebola trakcna a v poslednej dobe nejake nechcela drzat kapacitu co u nej nebolo zvykom. nikto nevedel zistit co sa deje tak sla druha. vsetko boli iba dohady ![]() ![]() |
Autor: | KOŤO [ Uto, 24.02.2009, 23:31 ] |
Predmet príspevku: | |
No ešte som niekde čítal, že obyčajná lacná baterka vydrží tak cca 2 x hlboké vybitie, značková 4-6, kvalitná značková až 8. Ale to sme už riadne ďaleko od pôvodnej témy a otázky. |
Autor: | Fefe [ Str, 25.02.2009, 9:30 ] |
Predmet príspevku: | |
... keď sme sa už dostali k AKB aj k nabíjaniu ešte je dobré mať napr. udržiavaciu nabíjačku. Je to malá "krabička" ktorá udržuje AKB v optimálnom stave niekoľko mesiacov ( ak vozidlo nejazdí ). Postará sa o "všetko" ( len kávu neuvarí ). S týmto mám skúsenosti z práce nakoľko máme na nej napojený MB Géčko ( špeciál-raz hodím foto ) ktorý tam má AKB už hodne-hodne dlhú dobu. Tak ako tu bolo spomenuté základom k dobrej životnosti nepridá nadmerné vybíjanie ale existujú "krabičky", ktoré dokážu aj takúto AKB oživiť a predlžiť jeho životnosť. Čo sa osvedčilo z praxe je lepšie mať AKB s väčšou kapacitou napr. namiesto 70Ah tam šupnúť 90Ah ( ak rozmery dovolia ) Takúto a podobné krabičky nájdeš aj na tomto odkaze: http://www.akumulator.sk/nabijecky_1230 ... rzalne.htm |
Stránka 1 z 4 | Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |