Zobraziť témy bez odpovede | Zobraziť aktívne témy Aktuálny čas je Ned, 28.04.2024, 0:46
Dnes je nedela 28. apríla 2024, meniny má Jarmila a zajtra Lea




Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 16 ]  Choď na stránku 1, 2  Ďalší
 el. ventilator a regulacia otaciek 
Autor Správa
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 27.05.2008, 18:49
Príspevky: 692
Bydlisko: TN
Odpoveď s citáciou
Poradite niekto akoby sa dali regulovat otacky na jednorychlostnom el. ventilatore a ako to zapojit? Mam to teraz zapojene na pevno (jasne, cez relatko) a mam pociít ze ten fen slape na 100%. Horuci vzduch citit aj 2 metre pred autom.


Str, 01.07.2009, 9:53
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 30.11.2006, 9:53
Príspevky: 630
Bydlisko: Bratislava
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Keď pred autom, tak ide opačne, aspoň väčšinou ťahá od predu smerom dozadu.
Ak tam je len jeden prívod (2 káble) tak je to dosť problém regulovať, lebo ventilátor má pomerne veľký odber, ale dá sa to pomocou regulátora, podobe ako na ventilátore na kúrení. Ale konkrétne ma nič nenapadá.

_________________
JEEP Grand Cherokee 2,7CRD, r.v.2001, GENERAL AT2 245/70/16, podvozok OME, rámy - už nie lebo zavadzali, rozšírené podložkami 3cm...


Str, 01.07.2009, 18:17
Profil WWW
Trvalá prekážka
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10
Príspevky: 3197
Bydlisko: nr
Odpoveď s citáciou
Poslať 
... a prečo túžiš regulovať otáčky vrtule (teda okrem toho, že sa ti asi točí opačne)?

Zapínanie vrtule termočidlom je osvedčené a vyhovujúce riešenie.

Regulovať môžeš odpormi alebo pulznou reguláciou. Odpory sú blbosť a pulzná regulácia je zložitá, drahá a bohvie čo by to zrobilo s jednosmernou sieťou auta.

_________________
SLOW & FURIOUS


Str, 01.07.2009, 18:33
Profil WWW
koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pia, 06.10.2006, 9:35
Príspevky: 4310
Bydlisko: ZA
Odpoveď s citáciou
Poslať 
2Martin4: všetky novšie autá s el. chladením používajú na reguláciu otáčok PWM moduláciu.

_________________
www.facebook.com/jeepparts , www.jeepparts.sk , www.spinsro.sk


Štv, 02.07.2009, 12:37
Profil WWW
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 27.05.2008, 18:49
Príspevky: 692
Bydlisko: TN
Odpoveď s citáciou
Poslať 
no jasne dik za radu (na ten smer otacania) dava to zmysel

s tym regulovanim som aj ja bol v tom ze s tymi odpormi by sa to dalo nejak poriesit ale vzhladom na prudy ktore tam tecu je podla vsetkeho ekonomickejsie sa poobzerat po mensom fene


Štv, 02.07.2009, 13:15
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 30.11.2006, 9:53
Príspevky: 630
Bydlisko: Bratislava
Odpoveď s citáciou
Poslať 
A prečo po menšom. Bude zapnutý stále? AK len na vychladenie špičky tak prečo. Len ho zapoj opačne.

_________________
JEEP Grand Cherokee 2,7CRD, r.v.2001, GENERAL AT2 245/70/16, podvozok OME, rámy - už nie lebo zavadzali, rozšírené podložkami 3cm...


Štv, 02.07.2009, 23:11
Profil WWW
Velky Kraken
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pia, 16.11.2007, 23:01
Príspevky: 7909
Bydlisko: mesto vychadzajuceho slnka Tornala City
Odpoveď s citáciou
Poslať 
podla mna je dodatocne prerobenie regulovania otacok chladiaceho ventylatora uplne zbytocnee, treba to nechat tak ako je,,,, vsak zato sa toci aby to chladilo, a nie na zabavu,, Martin4 to v odpovede napisal narovinu a myslym ze k tomu netreba komentar..totis ak su vozidla s takym vybavenim,,,teda ze sa reguluju otacky ,,, maju k tomu prisposobenu aj elektricku instalaciu tovarensky...tot moj nazor..

_________________
EX Suzuky Samuraj1.3
EXJeep Cheroke 2.1TDI
EX Jeep Grand Cheroke Limited 4Liter
EX Mitsubishi Pajero2,5TDI GLS
EX Jeep Grand Cheroke WJ 3.2 TDI Limited
EX Nissan Patrol 2.8 TDI Y60
EX Jeep Grand Cheroke 2.5TDI laredo
EX Jeep Grand Cheroke2,5TDI Limited


Pia, 03.07.2009, 8:10
Profil
Trvalá prekážka
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10
Príspevky: 3197
Bydlisko: nr
Odpoveď s citáciou
Poslať 
mno onééé ... totiž ak je cieľom regulácie elektormotora vrtule úspora elektriky, čiže spotrebovaného výkonu a teda vo výsledku aj spotreby paliva, tak sú odpory blbosť.

Odporová regulácia funguje tak, že spotrebič je na napájaní navyše zaťažený odporom, ktorý časť energie zmení na teplo. Takže ak má vrtula pri 12V trebárs 300 ot/min a chceš aby mala menej, tak pred elektromotor zapojíš odpor, ktorý zrazí napájacie napätie trebárs na 10V. Vrtula sa bude skutočne točiť iba 190 ot/min, ale prd si ušetril. Elektriky si minul tolko isto, len časť z nej netočí vrtulou, ale zohrieva odpor.

To je najjednoduchšia forma regulácie a tak sú napr. poväčšinou regulované aj ventilátory kúrenia do budky (ale trebárs aj staršie električky a jednosmerné elektrické lokomotívy). Čiže či fúka kúrenie na 1, alebo na 5, spotreba je rovnaká, pretože páčka vetráku len mení odpor ktorým je motorček kúrenia zaťažený.

Vychcanejší spôsob je pulzná regulácia, čo je silový prvok (tranzistor alebo tyrystor) ktorý je niečím ovládaný. Silový prvok veľmi rýchlo spína prúd a doba zopnutia a rozopnutia určuje kolko elektriky ním prejde. Takže ak je každú druhú milisekundu zopnutý a tie medzi tým rozopnutý, tak prejde iba polovica elektriky. Tak spotrebič za pulznou reguláciu spotrebuje fakt iba tolko elektriky, kolko treba. Ničmenej pulzná regulácia vyrába všelijaké rušivé rázy po sieti, ktoré treba vhodne oštriť.

Ak po takom fakt túžiš, tak asi by bolo najschodnejšie vytrhnúť celú krabičku niekde na vrakovisku, ale aj tak si neviem predstaviť doriešenie ovládanai. On to asi v aute kde to je od továrne ovláda počítač motora.

_________________
SLOW & FURIOUS


Pia, 03.07.2009, 10:32
Profil WWW
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 09.04.2008, 11:26
Príspevky: 376
Bydlisko: NR
Odpoveď s citáciou
Najlepší je výkonový tranzistor napr. IRF.. Netreba tam nejaké pulzy, regulácia je plynulá. Ak použiješ tyristor tak je to komplikovanejšie, ten potrebuje impulz na zopnutie a zostane zopnutý..vypne sa napr. prerušením napájania spotrebiča. A zostaviť obvod na reguláciu tranzistora nieje problém, len to chce nejaký čas..

Čo sa odporu týka, ten sa oplatí dať akurát na LED-ku keď ju chceš napájať palubným napätím. Odpor v podstate neznižuje napätie, ale obmedzuje prúd.

Ale myslím si, že regulovať otáčky na vrtuľke chladiča nemá asi veľký zmysel. Regulovať otáčky sa oplatí na ventilátore kúrenia.

_________________
Niva 1.7i, LPG, gurtne, dynamická gurtňa, navijáčik, šekle, lopata, baterka, CB, PMR, motorová píla, kompresor, air jack, menič 12/230V 1500W, nejaké náradie, T3 a ďalšia výbava Samurai s navijákom 9500LB, T3 :smt124


Str, 22.07.2009, 12:38
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 27.05.2008, 18:49
Príspevky: 692
Bydlisko: TN
Odpoveď s citáciou
Poslať 
no ventilator kurenia je regulovany na starsich vozoch cez odpor (taky vinuty medenny drot). pokial sa vsak tym neusetri ziaden prud tak to ozaj nema zmysel regulovat to odporom. PWM obvod som ani nenasiel v tejto vykonovej hladine cca niekolko desiatok Amp. Ako to regulovat tranzistorom, nemam predstavu.
Regulovat otacky si myslim ze ma zmysel minimalne mensia hlucnost a lepsia ucinnost chladenia (pokles teploty na spotrebovane amp). V seriovych vozoch urcite ventilatory nehucia tak ako ten o ktorom je rec


Str, 22.07.2009, 13:39
Profil
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 09.04.2008, 11:26
Príspevky: 376
Bydlisko: NR
Odpoveď s citáciou
Hmm tak no neviem, ja mám na Nive 2 krásne a hlučné :smt123 vrtuľky ktoré sa zopnú keď má vodička príjemných cca 110 °C :smt124

Takže som si jednu vrtuľku spravil na ručné ovládanie, zopne sa aj sama, alebo si ju môžem zapnúť ja..a keďže to sama len tak tak vychladí tak jej otáčky by som znižovať nechcel :lol: A tá hlučnosť..vovnútri to nieje takmer počuť a zvonku ma to netrápi :wink:
A myslíš že tým niečo usporíš? Lebo to asi nie..
Či kôli tej hlučnosti to chceš regulovať? :smt139

_________________
Niva 1.7i, LPG, gurtne, dynamická gurtňa, navijáčik, šekle, lopata, baterka, CB, PMR, motorová píla, kompresor, air jack, menič 12/230V 1500W, nejaké náradie, T3 a ďalšia výbava Samurai s navijákom 9500LB, T3 :smt124


Str, 22.07.2009, 15:02
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:19
Príspevky: 1872
Bydlisko: Východ pri KE
Odpoveď s citáciou
Poslať 
rustycj píše:
PWM obvod som ani nenasiel v tejto vykonovej hladine cca niekolko desiatok Amp.


... ale su take obvody. Chalani v PL takto reguluju ventilatory na sutaznych autach aby motor nedostaval pecky chladnej kvapaliny. Ucastnici Tisovca si spomenu na oranzovy TOMCAT ten to mal vyregulovane... :-D

_________________
Ak mozem vytiahnem....potiahnem.


Str, 22.07.2009, 15:16
Profil
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 09.04.2008, 11:26
Príspevky: 376
Bydlisko: NR
Odpoveď s citáciou
rustycj píše:
no ventilator kurenia je regulovany na starsich vozoch cez odpor (taky vinuty medenny drot)...


Veru to sú tie krásne vynuté výkonové odpory :smt007 :-D

Posúvaním jazdca sa mení odpor...navynutý je odporový drôt. No klasika :D

Tuto http://renault-megane.sk/readarticle.php?article_id=2 je niečo o regulátore..

_________________
Niva 1.7i, LPG, gurtne, dynamická gurtňa, navijáčik, šekle, lopata, baterka, CB, PMR, motorová píla, kompresor, air jack, menič 12/230V 1500W, nejaké náradie, T3 a ďalšia výbava Samurai s navijákom 9500LB, T3 :smt124


Str, 22.07.2009, 15:26
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 27.05.2008, 18:49
Príspevky: 692
Bydlisko: TN
Odpoveď s citáciou
Poslať 
da sa pouzit napr. tato stavebnica na regulaciu otacok (s vykonnejsim transistorom T1)?
http://www.sos.sk/?str=371&artnum=9636

to s meganom je pekne vediet ale pre vacsinu z nas (co nerobia na vrakovisku alebo s havarovanymi vozmi) asi nepouzitelne


Str, 29.07.2009, 10:06
Profil
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 09.04.2008, 11:26
Príspevky: 376
Bydlisko: NR
Odpoveď s citáciou
Áno, tá stavebnica je použiteľná...len treba zmerať koľko A cucá tá vrtuľka...

Pri tom Megane išlo o to, že je tam veľa zaujímavých informácií :wink:

_________________
Niva 1.7i, LPG, gurtne, dynamická gurtňa, navijáčik, šekle, lopata, baterka, CB, PMR, motorová píla, kompresor, air jack, menič 12/230V 1500W, nejaké náradie, T3 a ďalšia výbava Samurai s navijákom 9500LB, T3 :smt124


Štv, 30.07.2009, 11:43
Profil
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Odpovedať na tému   [ Príspevkov: 16 ]  Choď na stránku 1, 2  Ďalší

Kto je on-line

Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na: