4x4 Club Slovakia
http://www.4x4club.sk/forum/

el. ventilator a regulacia otaciek
http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.php?f=141&t=8272
Stránka 1 z 2

Autor:  rustycj [ Str, 01.07.2009, 9:53 ]
Predmet príspevku:  el. ventilator a regulacia otaciek

Poradite niekto akoby sa dali regulovat otacky na jednorychlostnom el. ventilatore a ako to zapojit? Mam to teraz zapojene na pevno (jasne, cez relatko) a mam pociít ze ten fen slape na 100%. Horuci vzduch citit aj 2 metre pred autom.

Autor:  KOŤO [ Str, 01.07.2009, 18:17 ]
Predmet príspevku: 

Keď pred autom, tak ide opačne, aspoň väčšinou ťahá od predu smerom dozadu.
Ak tam je len jeden prívod (2 káble) tak je to dosť problém regulovať, lebo ventilátor má pomerne veľký odber, ale dá sa to pomocou regulátora, podobe ako na ventilátore na kúrení. Ale konkrétne ma nič nenapadá.

Autor:  Martin 4 [ Str, 01.07.2009, 18:33 ]
Predmet príspevku: 

... a prečo túžiš regulovať otáčky vrtule (teda okrem toho, že sa ti asi točí opačne)?

Zapínanie vrtule termočidlom je osvedčené a vyhovujúce riešenie.

Regulovať môžeš odpormi alebo pulznou reguláciou. Odpory sú blbosť a pulzná regulácia je zložitá, drahá a bohvie čo by to zrobilo s jednosmernou sieťou auta.

Autor:  palo-cherokee [ Štv, 02.07.2009, 12:37 ]
Predmet príspevku: 

2Martin4: všetky novšie autá s el. chladením používajú na reguláciu otáčok PWM moduláciu.

Autor:  rustycj [ Štv, 02.07.2009, 13:15 ]
Predmet príspevku: 

no jasne dik za radu (na ten smer otacania) dava to zmysel

s tym regulovanim som aj ja bol v tom ze s tymi odpormi by sa to dalo nejak poriesit ale vzhladom na prudy ktore tam tecu je podla vsetkeho ekonomickejsie sa poobzerat po mensom fene

Autor:  KOŤO [ Štv, 02.07.2009, 23:11 ]
Predmet príspevku: 

A prečo po menšom. Bude zapnutý stále? AK len na vychladenie špičky tak prečo. Len ho zapoj opačne.

Autor:  efendi [ Pia, 03.07.2009, 8:10 ]
Predmet príspevku: 

podla mna je dodatocne prerobenie regulovania otacok chladiaceho ventylatora uplne zbytocnee, treba to nechat tak ako je,,,, vsak zato sa toci aby to chladilo, a nie na zabavu,, Martin4 to v odpovede napisal narovinu a myslym ze k tomu netreba komentar..totis ak su vozidla s takym vybavenim,,,teda ze sa reguluju otacky ,,, maju k tomu prisposobenu aj elektricku instalaciu tovarensky...tot moj nazor..

Autor:  Martin 4 [ Pia, 03.07.2009, 10:32 ]
Predmet príspevku: 

mno onééé ... totiž ak je cieľom regulácie elektormotora vrtule úspora elektriky, čiže spotrebovaného výkonu a teda vo výsledku aj spotreby paliva, tak sú odpory blbosť.

Odporová regulácia funguje tak, že spotrebič je na napájaní navyše zaťažený odporom, ktorý časť energie zmení na teplo. Takže ak má vrtula pri 12V trebárs 300 ot/min a chceš aby mala menej, tak pred elektromotor zapojíš odpor, ktorý zrazí napájacie napätie trebárs na 10V. Vrtula sa bude skutočne točiť iba 190 ot/min, ale prd si ušetril. Elektriky si minul tolko isto, len časť z nej netočí vrtulou, ale zohrieva odpor.

To je najjednoduchšia forma regulácie a tak sú napr. poväčšinou regulované aj ventilátory kúrenia do budky (ale trebárs aj staršie električky a jednosmerné elektrické lokomotívy). Čiže či fúka kúrenie na 1, alebo na 5, spotreba je rovnaká, pretože páčka vetráku len mení odpor ktorým je motorček kúrenia zaťažený.

Vychcanejší spôsob je pulzná regulácia, čo je silový prvok (tranzistor alebo tyrystor) ktorý je niečím ovládaný. Silový prvok veľmi rýchlo spína prúd a doba zopnutia a rozopnutia určuje kolko elektriky ním prejde. Takže ak je každú druhú milisekundu zopnutý a tie medzi tým rozopnutý, tak prejde iba polovica elektriky. Tak spotrebič za pulznou reguláciu spotrebuje fakt iba tolko elektriky, kolko treba. Ničmenej pulzná regulácia vyrába všelijaké rušivé rázy po sieti, ktoré treba vhodne oštriť.

Ak po takom fakt túžiš, tak asi by bolo najschodnejšie vytrhnúť celú krabičku niekde na vrakovisku, ale aj tak si neviem predstaviť doriešenie ovládanai. On to asi v aute kde to je od továrne ovláda počítač motora.

Autor:  Martin [ Str, 22.07.2009, 12:38 ]
Predmet príspevku:  Regulácia

Najlepší je výkonový tranzistor napr. IRF.. Netreba tam nejaké pulzy, regulácia je plynulá. Ak použiješ tyristor tak je to komplikovanejšie, ten potrebuje impulz na zopnutie a zostane zopnutý..vypne sa napr. prerušením napájania spotrebiča. A zostaviť obvod na reguláciu tranzistora nieje problém, len to chce nejaký čas..

Čo sa odporu týka, ten sa oplatí dať akurát na LED-ku keď ju chceš napájať palubným napätím. Odpor v podstate neznižuje napätie, ale obmedzuje prúd.

Ale myslím si, že regulovať otáčky na vrtuľke chladiča nemá asi veľký zmysel. Regulovať otáčky sa oplatí na ventilátore kúrenia.

Autor:  rustycj [ Str, 22.07.2009, 13:39 ]
Predmet príspevku: 

no ventilator kurenia je regulovany na starsich vozoch cez odpor (taky vinuty medenny drot). pokial sa vsak tym neusetri ziaden prud tak to ozaj nema zmysel regulovat to odporom. PWM obvod som ani nenasiel v tejto vykonovej hladine cca niekolko desiatok Amp. Ako to regulovat tranzistorom, nemam predstavu.
Regulovat otacky si myslim ze ma zmysel minimalne mensia hlucnost a lepsia ucinnost chladenia (pokles teploty na spotrebovane amp). V seriovych vozoch urcite ventilatory nehucia tak ako ten o ktorom je rec

Autor:  Martin [ Str, 22.07.2009, 15:02 ]
Predmet príspevku:  Vrtuľa

Hmm tak no neviem, ja mám na Nive 2 krásne a hlučné :smt123 vrtuľky ktoré sa zopnú keď má vodička príjemných cca 110 °C :smt124

Takže som si jednu vrtuľku spravil na ručné ovládanie, zopne sa aj sama, alebo si ju môžem zapnúť ja..a keďže to sama len tak tak vychladí tak jej otáčky by som znižovať nechcel :lol: A tá hlučnosť..vovnútri to nieje takmer počuť a zvonku ma to netrápi :wink:
A myslíš že tým niečo usporíš? Lebo to asi nie..
Či kôli tej hlučnosti to chceš regulovať? :smt139

Autor:  DanoDEF [ Str, 22.07.2009, 15:16 ]
Predmet príspevku: 

rustycj píše:
PWM obvod som ani nenasiel v tejto vykonovej hladine cca niekolko desiatok Amp.


... ale su take obvody. Chalani v PL takto reguluju ventilatory na sutaznych autach aby motor nedostaval pecky chladnej kvapaliny. Ucastnici Tisovca si spomenu na oranzovy TOMCAT ten to mal vyregulovane... :-D

Autor:  Martin [ Str, 22.07.2009, 15:26 ]
Predmet príspevku:  Vrtuľka

rustycj píše:
no ventilator kurenia je regulovany na starsich vozoch cez odpor (taky vinuty medenny drot)...


Veru to sú tie krásne vynuté výkonové odpory :smt007 :-D

Posúvaním jazdca sa mení odpor...navynutý je odporový drôt. No klasika :D

Tuto http://renault-megane.sk/readarticle.php?article_id=2 je niečo o regulátore..

Autor:  rustycj [ Str, 29.07.2009, 10:06 ]
Predmet príspevku: 

da sa pouzit napr. tato stavebnica na regulaciu otacok (s vykonnejsim transistorom T1)?
http://www.sos.sk/?str=371&artnum=9636

to s meganom je pekne vediet ale pre vacsinu z nas (co nerobia na vrakovisku alebo s havarovanymi vozmi) asi nepouzitelne

Autor:  Martin [ Štv, 30.07.2009, 11:43 ]
Predmet príspevku:  Regulátor

Áno, tá stavebnica je použiteľná...len treba zmerať koľko A cucá tá vrtuľka...

Pri tom Megane išlo o to, že je tam veľa zaujímavých informácií :wink:

Stránka 1 z 2 Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/