Dnes je štvrtok 29. mája 2025, meniny má Vilma a zajtra Ferdinand
Autor |
Správa |
Martin 4
Trvalá prekážka
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10 Príspevky: 3197 Bydlisko: nr
|
 super..
Ale Palo... nie každá "bezúdržbová" je automaticky "sealed". Napr. bezúdržbová Bannerka má nejaký patentný odvetrávací ventil ktorý umožní vyrovnanie tlaku a dokonca mi povedali že ak sa nebojím straty záruky, tak môžem aj nálepku odlepiť, štuplíky otvoriť a hustotu elektrolytu zmerať. Elektrolyt nasiaknutý v sklennej tkanine má až modrá Bannerka a tá je úúúúúkrutne drahá...
Iné by som sa spýtal... a dobíjanie menším prúdom po dlhší čas môže baterke uškodiť?
_________________ SLOW & FURIOUS
|
Str, 30.01.2008, 10:04 |
|
 |
Pato Zvolen
OFFROAD Expert
Registrovaný: Štv, 28.12.2006, 18:59 Príspevky: 586 Bydlisko: Zvolen
|
Martin 4 píše: Iné by som sa spýtal... a dobíjanie menším prúdom po dlhší čas môže baterke uškodiť?
Myslím, nech sa jedná o akúkoľvek konštrukciu BATT že menší (pokiaľ týmto myslíš niečo na úrovni udržiavacieho prúdu) ešte žiadnej BATT neuškodil, či už v našej "HAM" alebo moto praxi. Prípadne vysvetli čo si myslel pod pojmom menší - predpokladal som že niečo pod (alebo aj hodne pod ??) 1/10 menovitej kapacity BATT.
_________________Nikdy nesúťažte s debilom! Stiahne vás na jeho úroveň a tam vás prevalcuje svojimi skúsenosťami!  Ex. Lada Niva 1.6
|
Str, 30.01.2008, 10:28 |
|
 |
Martin 4
Trvalá prekážka
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10 Príspevky: 3197 Bydlisko: nr
|
... noooo ... myslel som napr keď do trebárs 74 Ah baterky budem púšťať toho 3,6 A, čo zhruba polovica 1/10, ale po dlhší čas.
_________________ SLOW & FURIOUS
|
Str, 30.01.2008, 11:15 |
|
 |
Pato Zvolen
OFFROAD Expert
Registrovaný: Štv, 28.12.2006, 18:59 Príspevky: 586 Bydlisko: Zvolen
|
Martin 4 píše: ... noooo ... myslel som napr keď do trebárs 74 Ah baterky budem púšťať toho 3,6 A, čo zhruba polovica 1/10, ale po dlhší čas.
Myslím, že 1/20 prúdu menovitej kapacity ešte žiadnu BATT "nedomrvila" - teda u mňa ešte nie a ako som už napísal, pochybujem, že by nejakej uškodila. Samozrejme pri povolených nalievacích otvoroch aby to náááhodou nestrelilo keby predsa len niečo. A neviem či tá z LIEDLa je zrovna zdrojom konštantného prúdu a ak aj tak asi nie takého ako sa v popise píše - predsa len - papier znesie všetko.
_________________Nikdy nesúťažte s debilom! Stiahne vás na jeho úroveň a tam vás prevalcuje svojimi skúsenosťami!  Ex. Lada Niva 1.6
|
Str, 30.01.2008, 11:19 |
|
 |
RADOFFROAD
Nikdy nespokojny úpravca
Registrovaný: Štv, 12.10.2006, 22:30 Príspevky: 4332 Bydlisko: ZA
|
Citácia: podal mna uplne staci lidlova musis sice baterku o malicko dlhsie nabijat ale na lidlovej nabijacke ti prakticky nema co odist a ked ti vyhori a zaneses im ju naspet tak ti daju aj tri ked spomenes SOI
nasa nabijacka C-TEK ma zaruku 5 rokov !!
kolko dostanes zruku v LIDLI ??
_________________www.allmetal.sk www.madoffroad.sk
kontakt: allmetal@allmetal.sk , 0905658233
Načo jazdit v úsporných osobákoch, keď máme naše dvaapoltonové terénne likvidátory pohonných hmôt 
|
Str, 30.01.2008, 11:32 |
|
 |
RADOFFROAD
Nikdy nespokojny úpravca
Registrovaný: Štv, 12.10.2006, 22:30 Príspevky: 4332 Bydlisko: ZA
|
Citácia: Paťo Zvolen Zaslal: Ut, 29.01.2008, 22:20 Predmet: 3,6A
-------------------------------------------------------------------------------- RADOFFROAD napísal: ...aj nas C-TEK 3600 dava 3,6 A a nabija akumulatory do kapacity 120 Ah .,ale nielen o tom to je ...
Kolego, treba čítať pozornejšie a všetko : " 3,6A a aj to len na papieri " - ono reálny stav bude asi niekde inde u takýchto výrobkov. Na tom čo ty popisuješ, tomu by som skor veril čo sa A týka.
toto som nepochopil , to ja mam pozorne citat ?? ci ako si to myslel ?
_________________www.allmetal.sk www.madoffroad.sk
kontakt: allmetal@allmetal.sk , 0905658233
Načo jazdit v úsporných osobákoch, keď máme naše dvaapoltonové terénne likvidátory pohonných hmôt 
|
Str, 30.01.2008, 11:35 |
|
 |
IGI
Začínajúci koumák
Registrovaný: Pia, 16.03.2007, 15:23 Príspevky: 122 Bydlisko: Považská Bystrica
|
palo-cherokee píše: Uzavreté kyselino-olovené (sealed lead-acid) akumulátory - inak ľudovo zvané aj bezúdržbové, majú elektrolyt nasiaknutý v špeciálnej tkanine medzi jednotlivými doskami. Preto vedia pracovať v každej polohe, nevytečú , nedolievajú sa. Veľa ľudí si ich pletie s gelovými akku. Ale pozor ! nemajú klasické odvetranie. A pri nabíjaní vznikajú plyny. Preto sa NESMÚ nabíjať tvrdým zdrojom konštantného prúdu - hrozí prehriatie a explózia. takže tu treba už nejakú nabíjačku s inteligenciu vyššieho stupňa, minimálne takú, čo sa vie prepnúť na na režim nabíjania konšt. napätím. Ale aj to pod kontrolou obsluhy
Úha,
otázka : tvrdý zdroj konštantného prúdu vzniká aj z klasickej TESCO nabíjačky s LED ukazovateľom nabitia ? - predpoklad kontinuálneho prístupu pri nabíjaní .... 
|
Str, 30.01.2008, 11:37 |
|
 |
Pato Zvolen
OFFROAD Expert
Registrovaný: Štv, 28.12.2006, 18:59 Príspevky: 586 Bydlisko: Zvolen
|

RADOFFROAD píše: Citácia: Paťo Zvolen Zaslal: Ut, 29.01.2008, 22:20 Predmet: 3,6A
-------------------------------------------------------------------------------- RADOFFROAD napísal: ...aj nas C-TEK 3600 dava 3,6 A a nabija akumulatory do kapacity 120 Ah .,ale nielen o tom to je ...
Kolego, treba čítať pozornejšie a všetko : " 3,6A a aj to len na papieri " - ono reálny stav bude asi niekde inde u takýchto výrobkov. Na tom čo ty popisuješ, tomu by som skor veril čo sa A týka. toto som nepochopil , to ja mam pozorne citat ?? ci ako si to myslel ?
Tak som to myslel, že si "ob" jeden message zareagoval a poukázal na: "aj nas C-TEK 3600 dava 3,6 A", čo je asi seriózny a v praxi aj použiteľný výrobok kdežto "produkt" LIDLa je ...... hmmm, rozmýšlam ako to citlivo nazvať, proste len nejaký výrobok (nezriedka za v podrobnejšom návode u takýchto výrobkov dočíta človek, že "slúži na : niečo v zmysle LEN light dobíjania / uržovania") s 2r zár. dobou a tým to hasne. To pozorne som myslel vzhľadom k: " 3,6A a aj to len na papieri " pretože reálne také prúdy na výstupe asi ťažko - a verte mi, že viem o čom hovorím. Kamoš robil v skúšobni TUV (robia atesty pre LIDL)a ako som už vyššie napísal - papier a LIDL zákazník znesú všetko. Ale pripúšťam na druhej strane, že sem-tam si tam aj ja niečo kúpim a nejaká drobnosť hoc aj elektrotechnického charakteru sa po dorobení a úpravách použiť dá  .
_________________Nikdy nesúťažte s debilom! Stiahne vás na jeho úroveň a tam vás prevalcuje svojimi skúsenosťami!  Ex. Lada Niva 1.6
|
Str, 30.01.2008, 11:51 |
|
 |
RADOFFROAD
Nikdy nespokojny úpravca
Registrovaný: Štv, 12.10.2006, 22:30 Príspevky: 4332 Bydlisko: ZA
|
tak to si myslel zle, citaj pozorne ty
praveze som tym obhajil LIDLOVU , ze aj nasa ma len 3,6 ...
chapes ?
nikde som neznevazoval LIDLOVU
sam tam sem tam nakupujem vychytavky
ale vam ich potom nepredavam 
_________________www.allmetal.sk www.madoffroad.sk
kontakt: allmetal@allmetal.sk , 0905658233
Načo jazdit v úsporných osobákoch, keď máme naše dvaapoltonové terénne likvidátory pohonných hmôt 
|
Str, 30.01.2008, 12:06 |
|
 |
Pato Zvolen
OFFROAD Expert
Registrovaný: Štv, 28.12.2006, 18:59 Príspevky: 586 Bydlisko: Zvolen
|
RADOFFROAD píše: tak to si myslel zle, citaj pozorne ty
praveze som tym obhajil LIDLOVU , ze aj nasa ma len 3,6 ...
chapes ?
nikde som neznevazoval LIDLOVU
Tak berem asi som to v tomto zhone a slede udalostí prehliadol alebo nempochopil. Nezávisle však od toho som radšej riešil niečo podobné ako teraz majú v TESCU, ale "akože" až do 6, prípadne 8A. Vypadá, že to aj funguje a pre priebežné potreby nabíjania postačí.
_________________Nikdy nesúťažte s debilom! Stiahne vás na jeho úroveň a tam vás prevalcuje svojimi skúsenosťami!  Ex. Lada Niva 1.6
|
Str, 30.01.2008, 12:18 |
|
 |
palo-cherokee
koumák
Registrovaný: Pia, 06.10.2006, 9:35 Príspevky: 4321 Bydlisko: ZA
|

No, veď som písal že "ľudovo zvaná" . To je tak ako keď niekto povie baterka všetkému čo dáva šťavu a pritom to má x významov. tak som to myslel. Inak ja som mal takú Hagen - tiež mala nejaký ventilček a natvrdo zacvaknutý plastový deklík. A pod deklíkom ajhľa - normálne otvory, zapchaté gumenými zátkami. akože "bezúdržbová" baterka s "ventilčekom" - VRLA (Valve Regulated Lead-Acid) Elektrolyt v tkanine - takéto akumulátory sa nazývajú aj AGM (Absorption Glass Matt) a často si ich ľudia pletú s gelovými. POZOR! pri gelových sa jedná sa o úplne iný princíp! Martin 4 píše: Iné by som sa spýtal... a dobíjanie menším prúdom po dlhší čas môže baterke uškodiť?
Závisí od toho, akým prúdom, pri akom napätí a akej baterke.
Pre klasické olovené vrátane AGM sa používa udržiavacie nabíjanie napätím cca na úrovni nominálu akumulátora (pri auto aku teda 12,8 - 13,2V) - to kvôli tomu, že pri vyššom napätí dochádza k väčšiemu uvoľnovaniu plynov, prehrievaniu atď , a prúd sa určí podľa vnútorného odporu akumulátora. Čím viac je aku nabitý, tým má väčší odpor.
|
Str, 30.01.2008, 12:43 |
|
 |
shaman
OFFROAD Expert
Registrovaný: Uto, 15.01.2008, 15:12 Príspevky: 509 Bydlisko: CR
|
Nic ve zlym (  )
Ale jaky je rozdil, mezi tou nemeckou a CTEK ?
Teda krome 2000,-

|
Str, 30.01.2008, 12:57 |
|
 |
palo-cherokee
koumák
Registrovaný: Pia, 06.10.2006, 9:35 Príspevky: 4321 Bydlisko: ZA
|

ešte k tým nabíbjačkám - stačí sa pozrieť na označenie charakteristiky (ak teda také majú ) ak nie - nexcel by som - a je jasné, čo sú zač.
Označuje sa to (okrem iného) takto :
I - nabíjanie konšt prúdom
ae - samostatné vypnutie
U - nabíjanie konšt. napätím
o - prepnutie na iný režim
W - nabíjanie s úbytkom prúdu
W-charakteristika: (Wae)
tá najjednoduchšia - bežné nabíjačky z tesca za 300,- Nabíjací prúd je určený len meraním vnútorného odporu akumulátora.(samozrejme obmedzený vnútorným obmedzovačom nabíjačky), takže po pripojení vybitého aku je prúd na začiatku vysoký a postupne klesá spolu so zvyšujúcim sa napätím aku. Ale keďže chýba napäťové obmedzenie, tak nabíjací cyklus nekončí dosiahnutím plynového stavu (keď aku bublinkuje), ale pokračuje ďalej.
Niektoré úplne lacné nabíjačky nemajú ani len samostatné vypnutie (ae)
a pokračujú v nabíjaní aj po prekroční plynového stavu. Lenže vtedy prudko klesá vnútorný odpor aku a teda dôjde k zvýšeniu prúdu pri vysokom nabíjacom napätí a k poškodeniu aku. Takže používať len pod dohľadom a kontrolou a včas vypnúť
IU-charakteristika
podstatne komfortnejšia ako W. Hlavný nabíjací cyklus začína konštantným prúdom aj konštantným napätím (aj keď toto sa stabilizuje až po určitom čase nabíjania). Ale pretože menovité nabíjacie napätie nie je nad úrovňou plynovacieho napätia akumulátora, tak aj nabíjací prúd bude automaticky obmedzený pred dosiahnutím tejto úrovne a nabíjačka sa prepne do režimu krátkodobého udržiavacieho nabíjania.
V takomto režime tečie "zdravým" akumulátorom prúd zhruba 0,2 A. Pri zasulfátovanom aku to môže byť až 1 A
Takáto nabíjačka má výhodu, že sa dá použiť aj ako napájací zdroj, pretože má pomerne slušnú filtráciu zákmitov siete.
IUoU (IUoUo) charakteristika - vhodná pre trvalú prevádzku
najprv funguje hlavný nabíjací cyklus podľa charakteristiky IU.
Potom sa nabíjačka prepne do režimu dlhodobého udržiavacieho nabíjania.
Vtedy je menovité napätie pre 12V aku na úrovni cca 13,8V. Prúd je minimálny, a zodpovedá zhruba samovybíjaciemu prúdu daného aku.
Toto sa deje (v závislosti od konštrukcie nabíjačky) formou pulzov, kedy riadiaca elektronika reaguje na odchýlky reálneho napätia akumulátora od vypočítanej ideálnej hodnoty.
Na takúto nabíjačku môže byť aku pripojený stále
Písmená oU na konci znamenajú to, že nabíjačka dokáže rozoznať zmenu podmienok,a v prípade, že zaregistruje vybitie aku nad hranicu samovybíjania (niekto pripojil záťaž) , tak sa sama prepne do hlavného nabíjacieho cyklu.
Sorry za prednášku, pre niekoho možno dlhé čítanie, ale nie je to taká jednoduchá problematika ako by sa zdalo. A keďže časy klasickej "čiernej dolievacej olovenej baterky" sú pomaly za nami a nabíjačka nie je vec dennej spotreby, kupuje sa na dlhšie a myslím že sa oplatí do nej zainvestovať. Možno to niekom z Vás pomôže pri výbere
|
Str, 30.01.2008, 13:29 |
|
 |
marcek4x4
Ťažký Profík
Registrovaný: Uto, 14.11.2006, 22:24 Príspevky: 324 Bydlisko: Dudince
|
_________________ LANDROVER DISCOVERY bývalá leštenka
|
Str, 30.01.2008, 13:55 |
|
 |
shaman
OFFROAD Expert
Registrovaný: Uto, 15.01.2008, 15:12 Príspevky: 509 Bydlisko: CR
|
Muzes nejakou doporucit ?
Mam 2 klasicky oloveny elektrol. 74Ah Bannerky a 12V elektriku. Chtel bych predevsim udrzovat baterky v kondici pripojene na aute. to bude primarni funkce pristroje..
Predstavuji si to tak, na baterky napojim bazmek ======> za predni maskou udelam zasuvku/zastrcku (nikdy nevim, co - je - co  ) a kabilek - kdyz dlouho nikam nepojedu zastrcim...
|
Str, 30.01.2008, 13:58 |
|
 |
|
Kto je on-line |
Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný |
|
Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre
|
|