4x4 Club Slovakia
http://www.4x4club.sk/forum/

nabíjačka akumulátorov
http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.php?f=142&t=3069
Stránka 3 z 4

Autor:  Martin 4 [ Str, 30.01.2008, 10:04 ]
Predmet príspevku: 

:smt023 super..

Ale Palo... nie každá "bezúdržbová" je automaticky "sealed". Napr. bezúdržbová Bannerka má nejaký patentný odvetrávací ventil ktorý umožní vyrovnanie tlaku a dokonca mi povedali že ak sa nebojím straty záruky, tak môžem aj nálepku odlepiť, štuplíky otvoriť a hustotu elektrolytu zmerať. Elektrolyt nasiaknutý v sklennej tkanine má až modrá Bannerka a tá je úúúúúkrutne drahá... :x :x :x

Iné by som sa spýtal... a dobíjanie menším prúdom po dlhší čas môže baterke uškodiť?

Autor:  Pato Zvolen [ Str, 30.01.2008, 10:28 ]
Predmet príspevku:  less flow and long time ...

Martin 4 píše:
Iné by som sa spýtal... a dobíjanie menším prúdom po dlhší čas môže baterke uškodiť?


Myslím, nech sa jedná o akúkoľvek konštrukciu BATT že menší (pokiaľ týmto myslíš niečo na úrovni udržiavacieho prúdu) ešte žiadnej BATT neuškodil, či už v našej "HAM" alebo moto praxi. Prípadne vysvetli čo si myslel pod pojmom menší - predpokladal som že niečo pod (alebo aj hodne pod ??) 1/10 menovitej kapacity BATT.

Autor:  Martin 4 [ Str, 30.01.2008, 11:15 ]
Predmet príspevku: 

... noooo ... myslel som napr keď do trebárs 74 Ah baterky budem púšťať toho 3,6 A, čo zhruba polovica 1/10, ale po dlhší čas.

Autor:  Pato Zvolen [ Str, 30.01.2008, 11:19 ]
Predmet príspevku:  1 / 20

Martin 4 píše:
... noooo ... myslel som napr keď do trebárs 74 Ah baterky budem púšťať toho 3,6 A, čo zhruba polovica 1/10, ale po dlhší čas.


Myslím, že 1/20 prúdu menovitej kapacity ešte žiadnu BATT "nedomrvila" - teda u mňa ešte nie a ako som už napísal, pochybujem, že by nejakej uškodila. Samozrejme pri povolených nalievacích otvoroch aby to náááhodou nestrelilo keby predsa len niečo. A neviem či tá z LIEDLa je zrovna zdrojom konštantného prúdu a ak aj tak asi nie takého ako sa v popise píše - predsa len - papier znesie všetko.

Autor:  RADOFFROAD [ Str, 30.01.2008, 11:32 ]
Predmet príspevku: 

Citácia:
podal mna uplne staci lidlova musis sice baterku o malicko dlhsie nabijat ale na lidlovej nabijacke ti prakticky nema co odist a ked ti vyhori a zaneses im ju naspet tak ti daju aj tri ked spomenes SOI


nasa nabijacka C-TEK ma zaruku 5 rokov !!

kolko dostanes zruku v LIDLI ??

Autor:  RADOFFROAD [ Str, 30.01.2008, 11:35 ]
Predmet príspevku: 

Citácia:
Paťo Zvolen Zaslal: Ut, 29.01.2008, 22:20 Predmet: 3,6A

--------------------------------------------------------------------------------

RADOFFROAD napísal:
...aj nas C-TEK 3600 dava 3,6 A a nabija akumulatory do kapacity 120 Ah .,ale nielen o tom to je ...


Kolego, treba čítať pozornejšie a všetko : " 3,6A a aj to len na papieri " - ono reálny stav bude asi niekde inde u takýchto výrobkov. Na tom čo ty popisuješ, tomu by som skor veril čo sa A týka.


toto som nepochopil , to ja mam pozorne citat ?? ci ako si to myslel ?

Autor:  IGI [ Str, 30.01.2008, 11:37 ]
Predmet príspevku: 

palo-cherokee píše:
Uzavreté kyselino-olovené (sealed lead-acid) akumulátory - inak ľudovo zvané aj bezúdržbové, majú elektrolyt nasiaknutý v špeciálnej tkanine medzi jednotlivými doskami. Preto vedia pracovať v každej polohe, nevytečú , nedolievajú sa. Veľa ľudí si ich pletie s gelovými akku.
Ale pozor ! nemajú klasické odvetranie. A pri nabíjaní vznikajú plyny. Preto sa NESMÚ nabíjať tvrdým zdrojom konštantného prúdu - hrozí prehriatie a explózia. takže tu treba už nejakú nabíjačku s inteligenciu vyššieho stupňa, minimálne takú, čo sa vie prepnúť na na režim nabíjania konšt. napätím. Ale aj to pod kontrolou obsluhy

Úha,
otázka : tvrdý zdroj konštantného prúdu vzniká aj z klasickej TESCO nabíjačky s LED ukazovateľom nabitia ? - predpoklad kontinuálneho prístupu pri nabíjaní .... :smt102

Autor:  Pato Zvolen [ Str, 30.01.2008, 11:51 ]
Predmet príspevku:  3,6A

RADOFFROAD píše:
Citácia:
Paťo Zvolen Zaslal: Ut, 29.01.2008, 22:20 Predmet: 3,6A

--------------------------------------------------------------------------------

RADOFFROAD napísal:
...aj nas C-TEK 3600 dava 3,6 A a nabija akumulatory do kapacity 120 Ah .,ale nielen o tom to je ...


Kolego, treba čítať pozornejšie a všetko : " 3,6A a aj to len na papieri " - ono reálny stav bude asi niekde inde u takýchto výrobkov. Na tom čo ty popisuješ, tomu by som skor veril čo sa A týka.


toto som nepochopil , to ja mam pozorne citat ?? ci ako si to myslel ?


Tak som to myslel, že si "ob" jeden message zareagoval a poukázal na: "aj nas C-TEK 3600 dava 3,6 A", čo je asi seriózny a v praxi aj použiteľný výrobok kdežto "produkt" LIDLa je ...... hmmm, rozmýšlam ako to citlivo nazvať, proste len nejaký výrobok (nezriedka za v podrobnejšom návode u takýchto výrobkov dočíta človek, že "slúži na : niečo v zmysle LEN light dobíjania / uržovania") s 2r zár. dobou a tým to hasne. To pozorne som myslel vzhľadom k: " 3,6A a aj to len na papieri " pretože reálne také prúdy na výstupe asi ťažko - a verte mi, že viem o čom hovorím. Kamoš robil v skúšobni TUV (robia atesty pre LIDL)a ako som už vyššie napísal - papier a LIDL zákazník znesú všetko. Ale pripúšťam na druhej strane, že sem-tam si tam aj ja niečo kúpim a nejaká drobnosť hoc aj elektrotechnického charakteru sa po dorobení a úpravách použiť dá :-D .

Autor:  RADOFFROAD [ Str, 30.01.2008, 12:06 ]
Predmet príspevku: 

tak to si myslel zle, citaj pozorne ty

praveze som tym obhajil LIDLOVU , ze aj nasa ma len 3,6 ...

chapes ?

nikde som neznevazoval LIDLOVU

sam tam sem tam nakupujem vychytavky :-D :-D

ale vam ich potom nepredavam :-D :-D :-D

Autor:  Pato Zvolen [ Str, 30.01.2008, 12:18 ]
Predmet príspevku:  zle pochopene ..

RADOFFROAD píše:
tak to si myslel zle, citaj pozorne ty

praveze som tym obhajil LIDLOVU , ze aj nasa ma len 3,6 ...

chapes ?

nikde som neznevazoval LIDLOVU



Tak berem asi som to v tomto zhone a slede udalostí prehliadol alebo nempochopil. Nezávisle však od toho som radšej riešil niečo podobné ako teraz majú v TESCU, ale "akože" až do 6, prípadne 8A. Vypadá, že to aj funguje a pre priebežné potreby nabíjania postačí.

Autor:  palo-cherokee [ Str, 30.01.2008, 12:43 ]
Predmet príspevku: 

Martin 4 píše:
:smt023 super..

Ale Palo... nie každá "bezúdržbová" je automaticky "sealed". Napr. bezúdržbová Bannerka má nejaký patentný odvetrávací ventil ktorý umožní vyrovnanie tlaku a dokonca mi povedali že ak sa nebojím straty záruky, tak môžem aj nálepku odlepiť, štuplíky otvoriť a hustotu elektrolytu zmerať. Elektrolyt nasiaknutý v sklennej tkanine má až modrá Bannerka a tá je úúúúúkrutne drahá... :x :x :x


No, veď som písal že "ľudovo zvaná" . To je tak ako keď niekto povie baterka všetkému čo dáva šťavu a pritom to má x významov. tak som to myslel.
Inak ja som mal takú Hagen - tiež mala nejaký ventilček a natvrdo zacvaknutý plastový deklík. A pod deklíkom ajhľa - normálne otvory, zapchaté gumenými zátkami.

akože "bezúdržbová" baterka s "ventilčekom" - VRLA (Valve Regulated Lead-Acid)

Elektrolyt v tkanine - takéto akumulátory sa nazývajú aj AGM (Absorption Glass Matt) a často si ich ľudia pletú s gelovými.
POZOR!
pri gelových sa jedná sa o úplne iný princíp!


Martin 4 píše:
Iné by som sa spýtal... a dobíjanie menším prúdom po dlhší čas môže baterke uškodiť?


Závisí od toho, akým prúdom, pri akom napätí a akej baterke.

Pre klasické olovené vrátane AGM sa používa udržiavacie nabíjanie napätím cca na úrovni nominálu akumulátora (pri auto aku teda 12,8 - 13,2V) - to kvôli tomu, že pri vyššom napätí dochádza k väčšiemu uvoľnovaniu plynov, prehrievaniu atď , a prúd sa určí podľa vnútorného odporu akumulátora. Čím viac je aku nabitý, tým má väčší odpor.

Autor:  shaman [ Str, 30.01.2008, 12:57 ]
Predmet príspevku: 

Nic ve zlym ( :wink: )

Ale jaky je rozdil, mezi tou nemeckou a CTEK ?
Teda krome 2000,-

Obrázok Obrázok

Autor:  palo-cherokee [ Str, 30.01.2008, 13:29 ]
Predmet príspevku: 

ešte k tým nabíbjačkám - stačí sa pozrieť na označenie charakteristiky (ak teda také majú ) ak nie - nexcel by som - a je jasné, čo sú zač.

Označuje sa to (okrem iného) takto :


I - nabíjanie konšt prúdom

ae - samostatné vypnutie

U - nabíjanie konšt. napätím

o - prepnutie na iný režim

W - nabíjanie s úbytkom prúdu



W-charakteristika: (Wae)

tá najjednoduchšia - bežné nabíjačky z tesca za 300,- Nabíjací prúd je určený len meraním vnútorného odporu akumulátora.(samozrejme obmedzený vnútorným obmedzovačom nabíjačky), takže po pripojení vybitého aku je prúd na začiatku vysoký a postupne klesá spolu so zvyšujúcim sa napätím aku. Ale keďže chýba napäťové obmedzenie, tak nabíjací cyklus nekončí dosiahnutím plynového stavu (keď aku bublinkuje), ale pokračuje ďalej.
Niektoré úplne lacné nabíjačky nemajú ani len samostatné vypnutie (ae)
a pokračujú v nabíjaní aj po prekroční plynového stavu. Lenže vtedy prudko klesá vnútorný odpor aku a teda dôjde k zvýšeniu prúdu pri vysokom nabíjacom napätí a k poškodeniu aku. Takže používať len pod dohľadom a kontrolou a včas vypnúť



IU-charakteristika

podstatne komfortnejšia ako W. Hlavný nabíjací cyklus začína konštantným prúdom aj konštantným napätím (aj keď toto sa stabilizuje až po určitom čase nabíjania). Ale pretože menovité nabíjacie napätie nie je nad úrovňou plynovacieho napätia akumulátora, tak aj nabíjací prúd bude automaticky obmedzený pred dosiahnutím tejto úrovne a nabíjačka sa prepne do režimu krátkodobého udržiavacieho nabíjania.
V takomto režime tečie "zdravým" akumulátorom prúd zhruba 0,2 A. Pri zasulfátovanom aku to môže byť až 1 A
Takáto nabíjačka má výhodu, že sa dá použiť aj ako napájací zdroj, pretože má pomerne slušnú filtráciu zákmitov siete.

IUoU (IUoUo) charakteristika - vhodná pre trvalú prevádzku

najprv funguje hlavný nabíjací cyklus podľa charakteristiky IU.
Potom sa nabíjačka prepne do režimu dlhodobého udržiavacieho nabíjania.
Vtedy je menovité napätie pre 12V aku na úrovni cca 13,8V. Prúd je minimálny, a zodpovedá zhruba samovybíjaciemu prúdu daného aku.
Toto sa deje (v závislosti od konštrukcie nabíjačky) formou pulzov, kedy riadiaca elektronika reaguje na odchýlky reálneho napätia akumulátora od vypočítanej ideálnej hodnoty.
Na takúto nabíjačku môže byť aku pripojený stále
Písmená oU na konci znamenajú to, že nabíjačka dokáže rozoznať zmenu podmienok,a v prípade, že zaregistruje vybitie aku nad hranicu samovybíjania (niekto pripojil záťaž) , tak sa sama prepne do hlavného nabíjacieho cyklu.


Sorry za prednášku, pre niekoho možno dlhé čítanie, ale nie je to taká jednoduchá problematika ako by sa zdalo. A keďže časy klasickej "čiernej dolievacej olovenej baterky" sú pomaly za nami a nabíjačka nie je vec dennej spotreby, kupuje sa na dlhšie a myslím že sa oplatí do nej zainvestovať.
Možno to niekom z Vás pomôže pri výbere

Autor:  marcek4x4 [ Str, 30.01.2008, 13:55 ]
Predmet príspevku: 

tuto som našiel takú nabíjačku http://www.akumulator.sk/nabijacky/univ ... c-612.html
výrobca http://www.astip.cz/

Autor:  shaman [ Str, 30.01.2008, 13:58 ]
Predmet príspevku: 

Muzes nejakou doporucit ?

Mam 2 klasicky oloveny elektrol. 74Ah Bannerky a 12V elektriku. Chtel bych predevsim udrzovat baterky v kondici pripojene na aute. to bude primarni funkce pristroje..
Predstavuji si to tak, na baterky napojim bazmek ======> za predni maskou udelam zasuvku/zastrcku (nikdy nevim, co - je - co :D ) a kabilek - kdyz dlouho nikam nepojedu zastrcim...

Stránka 3 z 4 Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/