Zobraziť témy bez odpovede | Zobraziť aktívne témy Aktuálny čas je Pia, 29.03.2024, 0:18
Dnes je štvrtok 28. marca 2024, meniny má Sona a zajtra Miroslav




Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 3 ] 
 Buchnutie po odpojeni predneho nahonu 
Autor Správa
Učeň

Registrovaný: Uto, 24.03.2015, 13:46
Príspevky: 12
Odpoveď s citáciou
Na mojej vitare nemam ani automaticke ani manualne volnboezky - je to na pevno, teda stale je predna naprava pohanana kolesami, aj ked je rozvodovka v polohe 2H.
Predtym, ked som si myslel, ze tam mam automaticke volnobezky, som po odpojeni predneho nahonu vzdy zacuval par metrov do zadu aby som "odomkol volnobezky". Ked som zistil, ze tam volnobezky nemam, tak som to prestal robit, teda po vypnuti predneho nahonu uz necuvam.

Avsak vsimol som si nasledovne:
idem z kopca po nespevnenej strkovej ceste a mam rozvodovku v polohe 4H.
ked pridem z kopca dole na asfaltku, zastavim, stlacim spojku, a prepnem rozvodovku do polohy 2H
pokracujem v jazde uz po asfaltke a asi po 100m nieco dost silno buchne, dost silna rana, zvuk je podobny ako ked by som rychlo presiel po retarderi - dost silna rana.
Skusal som to vcera asi 4x, vzdy to tak spravilo, vzdy priblizne po tej istej prejdenej vzdialenosti.

Skusil som potom znovu po prepnuti z 4H na 2H cuvnut a nasledne pokracovat v jazde a vtedy to buchnutie uz nebolo.

Napada niekoho co by to mohlo byt? Nieco v tej prevodovke po prepnuti z 4H na 2H zostane visiet a odpoji sa az za jazdy a to by vydalo tento zvuk? Vsimol sim si aj v minulosti, ked som preradil z 4H na 2H a zacuval som, tak ak som mal ruku polozenu na pake rozvodovky, tak pri cuvani som citil jemne kliknutie a aj som ho pocul. Vtedy som si myslel, ze to pocut cvaknutie volnobeziek, ale tie tam nie su. Neviem co za cvaknutie to je.


Uto, 09.06.2015, 13:40
Profil
Mašinista
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 19.12.2006, 4:39
Príspevky: 1112
Odpoveď s citáciou
Predný náhon sa pripojuje cez zubovú spojku, predná a zadná náprava je spojená cez zuby natvrdo. Vplyvom rozdielu otáčok predných a zadných kolies (nepatrný rozdiel vo veľkosti pneumatík, pri zatočení, atď) je to celé zošponované, zuby zubovej spojky sú silou pritláčané proti sebe, a pri vyradení predku nevyskočia, pretože páka nie je s radiacou vidličkou spojená natvrdo, je cez pružinu.

Pri cúvnutí sa celý mechanizmus uvoľní a zubová spojka vyskočí zo záberu.

Skús napríklad na asfalte zaradiť predek a zatočiť (s citom). Ruku furt na páke predného náhonu. Bude to klásť odpor ako keby si mal pribrzdené, pretože predná náprava sa v zatáčke chce kotúľať rýchlejšie ako zadná (opisuje dlhšiu dráhu), ale prevody nútia ísť obe nápravy rovnako rýchlo. Zastav, vyraď predek, a skús sa (opäť jemne) pohnúť. Auto stále kladie odpor. Cúvni a v páke predku ucítiš ťuknutie, keď zubová spojka vypadne zo záberu.

Skúsený mašinista cíti, kedy sa predek vyradil, nie vždy je nutné cúvať, na to prídeš časom. Pre bezpečné vyradenie predku stačí cúvnuť kúsok, 30cm zhruba, aby sa uvolnilo napätie medzi prednou a zadnou nápravou, a s mierne vytočenými kolesami, samozrejme s citom a cez spojku.

_________________
Bežný automobil v základnej výbave.
Nóóikdyž.. :smt077


Uto, 09.06.2015, 13:58
Profil
Učeň

Registrovaný: Uto, 24.03.2015, 13:46
Príspevky: 12
Odpoveď s citáciou
Dakujem za vysvetlenie! Teraz je mi to uz jasne. A to co si popisoval, to ze je to citit, to som si vsimol, ked som na kusku skusil na asfalte so zaradenym 4H zatocit. Bolo citit ze to ide ztuha.


Uto, 09.06.2015, 14:16
Profil
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Odpovedať na tému   [ Príspevkov: 3 ] 

Kto je on-line

Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na: