4x4 Club Slovakia http://www.4x4club.sk/forum/ |
|
Co ma najvacsi vplyv na tvrdost podvozku? http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.php?f=2&t=11615 |
Stránka 1 z 1 |
Autor: | zoom [ Sob, 16.10.2010, 16:49 ] |
Predmet príspevku: | Co ma najvacsi vplyv na tvrdost podvozku? |
Zdravim, kedze sa do tohto nevyznam, zaujimalo by ma, co ma najvacsi vplyv na tvrdost podvozku? Tym myslim, ze auto je na mna prilis tvrde, ked idem cez nerovnosti po asfalte. Tipujem, ze o celkovu tvrdost sa staraju pruziny a tlmice, ale rad by som vedel nejaky pomer medzi nimi. Nemam ani predstavu, ci pruziny z tej tvrdosti predstavuju 10% pomer, alebo 80% a tak. Pre pripomenutie, momentalne mam vpredu Ironman pruziny, vzadu pruziny z Jeepa XJ. Tlmice su vsetky Ironman Nitro-Gas. Dik za odpoved. |
Autor: | alfik223 [ Sob, 16.10.2010, 17:51 ] |
Predmet príspevku: | |
pruzina ... Ale musi byt tlmic prisposobeny k pruzine Tvrda pruzina tvrdy tlmic, mäkka pruzina mäkky tlmic. V pripade pouzitia Tvrdej pruziny a mäkkeho tlmica by ten tlmic nemal ziadny vyznam. Pouzitie makkej pruziny a tvrdeho tlmica je tiez zle , lebo pruzina nema dostatocnu silu vratit sa rychlo na povodnu dlzku. V praxi to znamena ze ak nam napr. predne koleso pada do jamy pruzina nieje kvoli tlmicu schopna rychlo vtlacit koleso do jamy a preto spolu s kolesom ide aj karoseria. Vtedy tiez vznika pocit tvrdeho auta ... ak sa mylim tak ma opravte ![]() |
Autor: | visby [ Sob, 16.10.2010, 20:34 ] |
Predmet príspevku: | |
je to zlozitejsia tematika ale v globale: tvrdost urcuje pruzina. tvrda pruzina menej sadne pod rovnakou vahou ako makka pruzina. to je vcelku jednoducha vec;-) tlmic je na to aby tlmil, jednak odskok (rychlost vracania) a jednak kompresiu (rychlost stlacania). ak mas tvrdu pruzinu a tlmic, ktory je odskokom nastaveny na makku pruzinu, auto sa bude kyvat do stran a zle drzat stopu. kolesa odskakuju od nerovnosti. ak mas zase makku pruzinu a tlmic na tvrdu, tak ma viac "utiahnuty" odskok a tlmic sa nestaci vracat do povodnej polohy. prva a druha nerovnost nevadi, ale na tretiu uz nemas zdvih;-) kompresia casto dodatocne zabranuje aby sa auto nahybalo do stran, kedze tlmic stlacanie tlmica pri pomalych rychlostiach stlacania tlmica (pomala kompresia). na druhu stranu sa vie otvorit, ak pride rychla rana (nerovnost od cesty) a necha tlmic pracovat (rychla kompresia). neviem presne ako su poladene tlmice na autach, viac vidim do motoriek a zjazdovych bicyklov. ale odhadujem, ze zatazove tlmice maju utiahnuty odskok a rovnako aj pomala kompresia bude utiahnuta aby sa auto nenaklanalo. |
Autor: | Karlito [ Sob, 16.10.2010, 21:00 ] |
Predmet príspevku: | |
1.) pruženie a jeho charakteristika má vplyv (a zásadný) na povahu podvozku. Typy pruženia sú rozdielne - napríklad listové pr, torzné tyče, vinuté pružiny s lineárnou charakteristikou, progresívne... Vozidlo postavené na rovine "sedí" v určitej výške - je to výsledkom tuhosti pružiny (píšem jednej) pri zaťažení konštantnou váhou. Podľa typu pružiny je to v jej 15% zdvihu či 30%. atd atd podľa toho komu kam ![]() Veľmi pekný efekt je vidieť na tzv pick upoch - prázdnym korbičkárom prdelka poskakuje ale s 300kg materiálu krásne sedí. Dovolil by som si povedať že pružina by mala byť navrhnutá prioritne k hmotnostiam a sekundárne k zdvihu. 2.) také pneumatiky a tlak v nich uzavretý je vecou zvláštnou - obecne, čím menšia pneu (výška bočnice) tým tvrdšia guma a tým menej konfortu 3.) tlmiče - ich určenie je k utlmeniu výkmitov neodpruženej hmoty. Polopaticky povedané, všetkého čo je pod pružinou - náboj kolesa, brzda, kotúč, disk s pneumatikou.... Konštrukcia, veľkosť, poloha určuje ako sa ktorý bude chovať. Vlastná hmotnosť ktorá je nad nimi ná na ich funkciu vplyv veľký, lebo musí zaistiť ich účinné stlačenie, takže dajme tomu dáš do 2t auta tlmiče z Avie čo vozí aviu + 3t materiálu - budeš skákať -ka- |
Autor: | RADOFFROAD [ Ned, 17.10.2010, 12:31 ] |
Predmet príspevku: | |
kazdy mate kus pravdy (najviac visby, najmenej alfik) ...ale, myslim, ze ste na to nekapli, pretoze pise, ze co robi "pocit tvrdeho auta" z tejto stylizacie chapem, ze si primarne nemysli, ze ma tvrde auto, ale ma z neho blby pocit, dedukujem buchanie, my to volame kostitras... totiz, aj ten najtvrdsi podvozok, moze byt pomerne komfortny, ale to je prave najväcsie umenie ladenia podvozkov, vela ludi si mysli, ze to znamena len nastavovanie tlmicov a predpätia strun, ale co najviac väcsina ludi podcenuje, su prave ostatne komponenty podvozku (ramena, puzdra, capy atd atd) zo skusenosti tvrdim, ze väcsinou je kamen urazu, ze nieco (castokrat vsetko) je vybite a potom auto, ktore by malo ist celkom komfortne budi dojem vergla so zavarenymi tlmicmi treba totiz rozlisovat medzi pojmami tvrdy a tuhy podvozok, väcsina ludi ak povie, ze je podvozok tvrdy, chce definovat zly pocit z jazdy, ale ak je podvozok nastaveny ako tuhy (ironman alebo iny zatazovy podv.) potom ak je vsetko ok, je auto napriek tuhosti prijemne hoci som z prveho prispevku jednoznacne nepochopil o ake auto ide, myslim si, ze prvy krok je preverit vyzsie uvedene skutocnosti |
Autor: | fajer [ Ned, 17.10.2010, 17:04 ] |
Predmet príspevku: | |
no .. tema na niekolko stranok.. do buducna... ale: RADO, som rad ze UZ pripustas aj ine moznosti, a ze ti tvoja praca priniesla aj skoliaci efekt. System pruzenia je tak komplexna tema , a pre kazde auto ina, ze nieje mozne veci zovseobecnit. = ZOOM ak xces konkretnu debatu , konkretizuj typ vozidla - podvozku, uved co je osadene v podvozkovych castiach do podrobna a potom mozeme pisat baje o tom co je tvrdost a co kostitras, len pre ukazku,.. moj wrangler ma osadene RE7000(4,5"), + monotube, coz je trialovy podvozok, krizivy ako prasa... Auto by teoreticky malo byt makke, ALE: zadna naprava je pomerne OK nakolko naprava je "vlecena" na ramenach za ramom, zatial co predna je tlacena , a tu je kamen urazu. Standartne ma wrana ramena temer vodorovne , moje maju sklon voci vozovke cca 40-50st. coz je pri najazde na retarder taka slupka , ze vam porata stavce. To je jeden s dovodov pre LONGARM . Auto teda nieje tvrde, zato kostitras je to poriadny. |
Autor: | RADOFFROAD [ Ned, 17.10.2010, 19:50 ] |
Predmet príspevku: | |
kajo nprekrucuj ma, vzdy som pripustal rozne riesenia... P.S. musim sa odviezt na tom tvojom probleme, wranik, co tu mam teraz ma IM este aj podlozky a je v pohode |
Autor: | fajer [ Ned, 17.10.2010, 20:26 ] |
Predmet príspevku: | |
RADOFFROAD píše: musim sa odviezt na tom tvojom probleme ![]() ![]() |
Autor: | RADOFFROAD [ Ned, 17.10.2010, 21:06 ] |
Predmet príspevku: | |
az take emocie ma chytia po prevezeni ?:-D ..ale zasierame technicke vlakno |
Autor: | visby [ Ned, 17.10.2010, 21:07 ] |
Predmet príspevku: | |
fajer píše: Standartne ma wrana ramena temer vodorovne , moje maju sklon voci vozovke cca 40-50st. toto je jedna z veci, co sa vo velkej miere riesi na zjazdovych bicykloch. ide o trajektoriu chodu, ktora by idealne mala ist v smere narazu (jednoducho povedane), defacto by mala "uhnut" narazu... celkovo, system pruzenia (osy pruzenia a ramena), struny a tlmice su komplexna tema. je to na dlhe vypravanie pri pive:-) |
Autor: | masurko [ Ned, 17.10.2010, 22:05 ] |
Predmet príspevku: | |
Predpokladam, ze ked su zadne struny z XJ, tak sa bude jednat o ZJcko ![]() A ako pise rado ide o to ci dojem "tvrdeho" auta budi v tebe rachot vsetkeho mozneho na podvozku alebo naopak nic nerachoti akurat ti poriadne cvaknu zuby pri prejazde nerovnostou. Moj nazor je: v prvom rade je tuhost podvozku urcena pouzitim spravnych strun (samozrejme s ohladom na ucel pouzitia, zatazovania...) a tlmice su uz "len" viacmenej na doladenie celeho pruzenia. Pisem "len" pretoze aj zle zvoleny tlmic dokaze zmenit chovanie podvozku o 180°. Samozrejme v neposledom rade na to vplyva ako fajer spomenul aj to ci jazdis na povodnych ramenach, ktorym sa liftovanim poriadne zvysi uhol oproti vozovke, tiez ci mas v ramenach origo silentbloky alebo flex jointy alebo mas Long army... Taktiez vyska bocnice pneu atd... |
Autor: | Karlito [ Ned, 17.10.2010, 23:52 ] |
Predmet príspevku: | |
RADOFFROAD píše: (castokrat vsetko) je vybite a potom auto, ktore by malo ist celkom komfortne budi dojem vergla so zavarenymi tlmicmi Noooo potvrdzujem, dnes som menil silentbloky zadných ramien, lebo akosi mi to poškubávalo strojovňou na nerovnostiach - osadil som zas čierne gumené (PUR mi neprirástol k srdci) - dojmy z večernej jazdy, strojovňa sa ukľudnila a zmizlo aj malé klepanie akoby do podlahy ![]() -ka- |
Stránka 1 z 1 | Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |