4x4 Club Slovakia
http://www.4x4club.sk/forum/

Druhy pohonov 4x4 v offroade
http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.php?f=2&t=150
Stránka 1 z 7

Autor:  janko [ Pia, 27.10.2006, 16:33 ]
Predmet príspevku:  Druhy pohonov 4x4 v offroade

Zdravim pani. Tuto otazku som povodne chcel polozit v teme 4x4 v sekcii Download, no bola zamknuta, tak sa opytam tu, lebo na ceskom fore akosi na mna vsetci... :?
Chystam sa kupit off, nieco do 400 tis. Nejde mi ani tak o radu ake konkretne auto kupit, ale potreboval by som poznat ako funguje system pohonu 4x4 u roznych znaciek. Viem ze Patrol ho ma iny, Pajero ho ma iny, Landrover ho ma iny, Niva ho ma iny... Ale AKY a AKY je v tom rozdiel? Extra tazky teren jazdit nechcem, no do lesa urcite vybehnem, skor to ale potrebujem na chatu, kde je v zime cesta neprejazdna a inokedy po dazdoch blata a sutrov pre osobak tiez privela. Upravy snad len velke kolesa a IM alebo OME. Mohol by tu niekto tie pohony rozobrat? Napr., je mozne s Patrolom ist 100 km po aj suchej aj smyklavej, miestami zasnezenej ceste so zaradenym 4x4?

Autor:  finder [ Pia, 27.10.2006, 19:54 ]
Predmet príspevku:  Re: Druhy pohonov 4x4 v offroade

Nooo, tak toto bude na dlho ... :-D Cakam zurivu debatu, ale k veci ...
Vidim ze mas jasno v tom kade xces jazdit. Pri vybere musis zvazovat par veci:
1. Miesta jazdy
2. Servis
3. Spotreba
4. Dodatocne upravy
5. Pohon 4x4

Auta zjednodusene rozdelim na auta s oboma tuhymi napravami, alebo predna nezavisla a zadna tuha. Predna nezavisla je komfortnejsia na ceste, ale velmi sa s tym neda vyskakovat pri dodatocnych upravach. Predna tuha je zase presny opak ... Dobre krizenie v terene, ale mierne kodrcava jazda na asfaltke.

Servis - zvaz sam.

Spotreba - zvaz sam. Paliva: benzin, dobre startovanie aj v zime, pripadne mozna prekopavka na LPG. Diesel - zima trochu problem, dobry krutiaci moment v terene.

Pohon - existuju:
1. zadok natvrdo, predok pripinatelny za jazdy, bez medzinapravoveho differencialu so zadnou uzavierkou alebo bez.
2. zadok natvrdo, predok pripinatelny za jazdy, s medzinapravovym differencialom, zvycajne uzakmykatelny.
3. zadok natvrdo, predok pripinatelny za jazdy, s medzinapravovym differencialom, zvycajne uzakmykatelny, uzavierka zadneho diffu.
4. Permanetna 4x4 - zvycajne uzamykatelny stredny diff.
5. Permanetna 4x4 - zvycajne uzamykatelny stredny aj zadny diff.
6. Permanetna 4x4 - zuzamykatelny stredny aj zadny aj predny diff.
--
1. Patrol ma zadnu uzavierky, Terrano (Frontera) nie, resp. ma nevydarenu nahradu v podobe samosvorneho differencialu, GRand vitara (stary model)
2. Pajero sport
3. Pajero Classic
4. LAda niva, RAnge rover
5. Toyota LAndcruiser
6. Mercedes G, Landcruiser 80

Uzavierky sa pouzivaju vyhradne v terene aj to len na nevyhnutny cas potrebny na prekonanie tazkeho useku. Do terenu pocitam aj hlbsi sneh.
Pohon 4x4 ma svoje specifika, ktore je nutne respektovat, inac hrozi znicenia niektoreho mechanizmu.
V zasade je mozne povedat, ze pohon 4x4 na aute bez medzinapravoveho diffu sa nesmie pouzivat na cistom povrchu, kde si auto nemoze prehrabnut (chcel som napisat smyknut :-D ).
Medzinapravovy diff umoznuje pouzivat 4x4 na lubovolnom terene, pripadne na striedajucich sa povrchoch bez nutnosti neustale mysliet na to, co je zaradene a predok vyradzovat (Toyota, niva, Pajero, range rover) .

Na poslednu otazku ti ako nemajitel Patrola neodpoviem, skor nie, alebo ak ano, tak len ak to budu kratke nezasnezene useky.
V tvojom pripade by som pouvazoval z pohladu pohonu na LC alebo skor pajerom (ked netreba ide len zadok a mas nizsiu spotrebu).
Ak xces tunit tak, asi patrol ...
Zdvihanie auta je veda, pokial nepouzijes origo podvozok, caka ta tazka cesta, zdvihanie auta ma za nasledok okrem ineho aj schazavost kolies (pneu) a teda vyrazne nizsiu stabilitu v zakrutach ...

Autor:  janko [ Pia, 27.10.2006, 20:23 ]
Predmet príspevku: 

finder vdaka za info. Ak mozem, zopar veci by som este dal na pravu mieru, aby som blizsie definoval co vlastne chcem :)
Servis asi osobne robit nebudem, no viacerich offroadakov si na upravy/opravy zozeniem. Spotreba ma netrapi, vela nenajazdim, na bezne vozenie mam osobne auto. Dodatocne upravy mam v plane len tie co som pisal, teda kolesa a podvozok. Uzavierky dorabat nebudem, ak bude napr. Patrol, zadnej sa len potesim :) Urcite chcem 3 dverovy, kratky off. Mam v hladaku Nissany, Pajero, Grand Vitaru, Defender. V podstate, ako to tak rozmyslam, odhliadnuc od roznosti naprav, je v pohone zakladny rozdiel v existencii ci absencii medzidiffu. Alebo sa mylim? Ak ho auto nema, v com su jeho vyhody resp. nevyhody oproti tomu, ktore ho ma?
Joj, este na zaver, raz si pisal ze Niva ma a raz ze nema medzidiff :shock: :)

Autor:  finder [ Pia, 27.10.2006, 20:49 ]
Predmet príspevku: 

- PAtrol ma v serii zadok
- ano ... Ak mozes, osobne ber nieco s medzidiffom, nebude tolko boliet hlava v zime pri roznych povrchoch ..
- vyhody/nevyhody ... auto s medzidiffom netrpi na asfalte na prednu napravu (hlavne) .. Bez medzidiffu rozbijes predok, auto ako take trpi, pretoze je rozdiel medzi prednou a zadnou napravou .. Medzidiff to zrovnava a auto ide 50:50.
Auta uvedene v zatvorke medzidff maju, to som tak sprosto napisal :oops: ...

Autor:  MARTINO [ Pia, 27.10.2006, 22:12 ]
Predmet príspevku: 

Finder a daco o JEEPE nenapises? :smt017 :smt024 Nikde ho nevidim :shock: Janko mas pri nicku,,vychod ,,odkial si?

Autor:  finder [ Pia, 27.10.2006, 22:21 ]
Predmet príspevku: 

MARTINO píše:
Finder a daco o JEEPE nenapises?

Nie. Za prve nie som Jeep compatibile (nie naschval), za druhe je tu dost competentnych, za tretie jeep ma tolko variaci ze ani skalny nevedia presne co ktory pohon presne znamena (quadratrac, a ine modifikacie)....Ze chalani ? :-D
Nieco viewtopic.php?t=23&highlight=4x4

Autor:  diesel [ Sob, 28.10.2006, 8:04 ]
Predmet príspevku: 

Jeep má v zásade tri druhy prídavných prevodoviek:

1. CommandTrac (NP231/NV207) nemá medzinápravový diferenciál

Má volby:
2H - Len zadný náhon
4H - Pripojený predok natvrdo bez diferenciálu
N - Neutrál
4L - To isté čo 4H ale redukované pomerom 2,72(NV207 - 2,61)
Obrázok


2. SelecTrac (NP242) má medzinápravový diferenciál

Má volby:
2WD - Len zadný náhon
4PartTime - Pripojený predok s uzávierkou medzidifu
4FullTime - Pripojený predok s otvoreným medzidifom
N - Neutrál
4LO - To isté čo 4PartTime ale redukované pomerom 2,72
Obrázok

3. QuadraTrac (NP249/NP249OD) a tu začína pekný bordel
Do roku 96 je to NP249, a ten má medzinápravový diferenciál, čiastočne uzatváraný pri preklze viskospojkou
Po roku 96 je to NP249OD, a ten nemá medzinápravový diferenciál, zadok má napriamo a predok pripája viskospojka podla potreby(OnDemand)

Má volby:
4WD HI - 4x4 diferované buď viskospojkou alebo klasickým diferenciálom podla typu (OD or nonOD)
N - Neutrál
4WD LO - U NP249 je to 4WD režim zredukovaný o 2,72
U NP249OD je navyše mechanicky uzavretá viskospojka
Obrázok

QuadraDrive I/II sú už len rozličné aplikácie QuadraTracu v kombinácii s rozličnými nápravovými diferenciálmi a ich uzavieracími mechanizmami. To už tu niekde rozviedol Dado.

Ps: QuadraTrac má po 100-150tis km mrtvu viskospojku, čo vedie k zvýšenej spotrebe, ničeniu gúm a v konečnom dôsledku k vyťahaniu reťaze v rozvodovke.(že Andrej). Je tam nejaký silikónový sajrajt, ktorý po zahriatí(preklze) zvýši svoju viskozitu a tým prenáša moment medzi lamelami. Časom stráca schopnosť nízkej viskozity pri chladnom stave a v podstate je neustále hustý. Tým akokeby stále uzatváral medzidif. Najlepšia oprava je výmena za SelecTrac.

Autor:  janko [ Sob, 28.10.2006, 8:27 ]
Predmet príspevku: 

Dobre tomu rozumiem, ze ked je pripojeny predok s uzavretym medzidifom, to znamena, ze sa Jeep chova ako napr. Patrol, akoby medzidif ani nemal?

Autor:  diesel [ Sob, 28.10.2006, 8:30 ]
Predmet príspevku: 

janko píše:
Dobre tomu rozumiem, ze ked je pripojeny predok s uzavretym medzidifom, to znamena, ze sa Jeep chova ako napr. Patrol, akoby medzidif ani nemal?


Neviem síce ako sa správa Patvor, ale v zásade ÁNO. :wink:

Autor:  finder [ Sob, 28.10.2006, 17:44 ]
Predmet príspevku: 

janko píše:
Dobre tomu rozumiem, ze ked je pripojeny predok s uzavretym medzidifom, to znamena, ze sa Jeep chova ako napr. Patrol, akoby medzidif ani nemal?

KEd tam mas uzatvoreny medzidiff, tak mozes stale jazdit akykolvek teren, akurat sa ta auto v zakrute bude snazit vyhodit von, pretoze zrovnava (a vyrovnava) jedno predne a jedno zadne koleso, cize ma tendeciu ist rovno ... (bavim sa o vyssich rychlostiach) ...
PAtrol medzi diff nema, cize ak zapnes 4H na asfalte, tak ho rozdrbes ..
Cize to co si napisal - nie, nechova ...

Autor:  diesel [ Sob, 28.10.2006, 18:45 ]
Predmet príspevku: 

2finder: prečítaj si ešte raz čo napísal. Či sa to s uzavretým medzidifom chová rovnako ako patrol bez medzidifu. Odpoveď je ÁNO, chová. Pretože uzavretý medzidif je to isté ako keby dif nebol a predok je pripojený natvrdo. Akurát si Janka kvalitne domotal. :D

Autor:  MiroZa [ Sob, 28.10.2006, 20:42 ]
Predmet príspevku:  BVP.

Okrem toho ste mu nikto neporadili ako dôjde na chatu v zime, keď je cesta neprejazdná.
No neviete.
Buď tam nedôjde alebo má BVPéčko.

Autor:  diesel [ Sob, 28.10.2006, 21:09 ]
Predmet príspevku:  Re: BVP.

MiroZa píše:
Okrem toho ste mu nikto neporadili ako dôjde na chatu v zime, keď je cesta neprejazdná.
No neviete.
Buď tam nedôjde alebo má BVPéčko.


Schopnosť niekam sa dostať je daná typom offroadu len cca zo 45%. 55% tvoria schopnosti a skúsenosti vodiča. :!:

Autor:  MiroZa [ Sob, 28.10.2006, 21:14 ]
Predmet príspevku:  2diesel.

od istej doby chodím na bicykli a peši.

Autor:  janko [ Ned, 29.10.2006, 18:15 ]
Predmet príspevku: 

Heh, pani, najviac mi to vychádza na Grand Vitaru 3 dv. Off to je, ziaden hybrid a ked ju poriadne obujem a trosku dvihnem, bude to stacit. Este som ale nikde nevidel taketo auto upravene, idem to pohladat na nete, ako by to vyzeralo, taka Vitara "svalovec" :smt047
Aha, uz som nieco nasiel. Dve v soft uprave, jednu v hard uprave a jednu v out off uprave :)

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Stránka 1 z 7 Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/