4x4 Club Slovakia
http://www.4x4club.sk/forum/

Druhy pohonov 4x4 v offroade
http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.php?f=2&t=150
Stránka 3 z 7

Autor:  DanoDEF [ Pon, 30.10.2006, 23:08 ]
Predmet príspevku: 

whiskey píše:
ked uz to tak pekne rozoberate, len doplnujuca otazocka od zaciatocnika: ako je na tom Ford Ranger/Mazda BFighter? Ked pripojim predok, tak mam moznost 4H/4L, a rozsvieti sa kontrolka RFW (remote front wheel). Ale kedze mam manual pisany po taliansky, tak viem len to, co som vyguuglil, a z toho prilis mudry nie som. Vychadza mi to tak, ze ked zapnem stvorkolku, tak auto same zamkne diferencial (neviem zistit ci na prednej naprave, alebo medzinapravovy), to je ta RFW kontrolka. Ak RFW vypnem tlacitkom v kokpite, auto by potom malo ist 4x4, ale otvorene diferaky, takze aj na suchu cestu vhodne. Kazdopadne toto je len moj dohad, vie o tom niekto nieco blizsie? budem velmi povdacny.


Tusim, ze to ma elektromagneticke volnobezky zapinajuce sa tym tlacitkom....uz je to davno co som testoval BFighter.

Autor:  MilanBB [ Pon, 30.10.2006, 23:11 ]
Predmet príspevku: 

Opravte ma ak sa mýlim...... Keď zaradíš 4x4 alebo 4x4 s redukciou máš to na tvrdo bez medzi diffu a rozsvieti sa Ti kontrolka, že Ti zopli voľnobežky v predných nábojoch, ktoré boli do vtedy rozopnuté. Čiže sa Ti točili len kolesá, ale nie poloosi a ani predný diferenciál a ani predný kardan. Keď chceš pohon 4x4, alebo 4x4 s redukciou vyradiť opäť len na zadný náhon, potiahneš pákou rozvodovky a v rozvodovke ho vyradíš. Predok už hnaný v tomto momente nie je, ale s kolesami sa točia aj predné poloosi aj diferenciál a aj predný kardan až po rozvodovku. Keď stlačíš to spomínané tlačítko, voľnobežky rozopneš a tým šetríš palivo, a aj mechaniku predku, pretože sa Ti budú točiť opäť len kolesá bez toho zvyšku. Takto by to malo byť !

Autor:  DanoDEF [ Pon, 30.10.2006, 23:15 ]
Predmet príspevku: 

MilanBB píše:
Opravte ma ak sa mýlim...... Keď zaradíš 4x4 alebo 4x4 s redukciou máš to na tvrdo bez medzi diffu a rozsvieti sa Ti kontrolka, že Ti zopli voľnobežky v predných nábojoch, ktoré boli do vtedy rozopnuté. Čiže sa Ti točili len kolesá, ale nie poloosi a ani predný diferenciál a ani predný kardan. Keď chceš pohon 4x4, alebo 4x4 s redukciou vyradiť opäť len na zadný náhon, potiahneš pákou rozvodovky a v rozvodovke ho vyradíš. Predok už hnaný v tomto momente nie je, ale s kolesami sa točia aj predné poloosi aj diferenciál a aj predný kardan až po rozvodovku. Keď stlačíš to spomínané tlačítko, voľnobežky rozopneš a tým šetríš palivo, a aj mechaniku predku, pretože sa Ti budú točiť opäť len kolesá bez toho zvyšku. Takto by to malo byť !


A co si pamätam tak to presne tak je.

Autor:  whiskey [ Uto, 31.10.2006, 21:01 ]
Predmet príspevku: 

dakujem velmi pekne za objasnenie, este doplnujuca otazka, co presne sa stane, ked tie volnobezky uvolnim stlacenim gombika na palubovke, a pritom necham zaradene 4x4?

Autor:  majko [ Uto, 31.10.2006, 21:29 ]
Predmet príspevku:  r.f.w

Ahoj Whiskey.
Mne to vysvetlovali tak ,ze rfw je vlastne automaticka volnobezka,ak tam hodis 4l tak tam mas volnobezku zapnutu a mozes radit aj za jazdy 4l a 2l.

Autor:  MilanBB [ Str, 01.11.2006, 23:30 ]
Predmet príspevku: 

whiskey píše:
dakujem velmi pekne za objasnenie, este doplnujuca otazka, co presne sa stane, ked tie volnobezky uvolnim stlacenim gombika na palubovke, a pritom necham zaradene 4x4?


---OPäŤ TEÓRIA--- vtedy bude od rozvodovky dalej hnaný predná kardan, teda aj predný diff, a aj poloosi, ale od kolies to bude v nábojoch odopnuté - teda spotreba bude takmer ako pri 4x4, ale pôjdeš len na zadok ...

Autor:  whiskey [ Pia, 03.11.2006, 17:04 ]
Predmet príspevku: 

dakujem este raz chlapi. takze suma summarum, ak som to spravne pochopil, ked uz mam na tej mazde 4x4 zapnute, ci uz H alebo L, tak nie na suchej ceste. spravne?

Autor:  MilanBB [ Pia, 03.11.2006, 17:14 ]
Predmet príspevku: 

veľmi správne !

Autor:  kentus [ Štv, 23.11.2006, 22:16 ]
Predmet príspevku: 

Je to pekne vysvetlené, ešte by ste tu mohli popísať niečo o diferákoch ja poznám len s manuálnou uzávierkou a samosvorný, a viem že ich je niekoľko typov tak by to nebolo na škodu.

Autor:  Martin 4 [ Štv, 23.11.2006, 22:57 ]
Predmet príspevku: 

diferenciál :

:arrow: kuželový - to je najčastejšia klasika - môže byť s alebo bez uzávierky.... alebo aj zo samosvorom. Uzávierka je 100% "železné" zablokovanie pohybu poloosí voči košu diferenciálu. Samosvor je obvykle medzi košom a poloosou alebo medzi poloosami navzájom vložená viaclamelová brzda (citujem názor jedného českého žípkára na lamelový samosvor - na ceste je to nebezpečný vopruz, v terénu to prd pomúže). Brzda samosvoru brzdí vzájomné otáčanie poloosí proti sebe atým potláča sklon diffu točiť viac kolesom ktoré má menší záber.
Otvorený diff je to čo poznáš s každého auta. Diff z uzávierkou je častejší v terénnych autách (a náklaďákoch). Zavretý diff ťahá obe kolesá rovnako bez ohladu na adhézne podmienky alebo zatáčanie auta. Následkom čoho je uzávierka v teréne dobrý pomocník, ale pri chybnej obsluhe sa ňou rýchlo a lahko dá vážne poškodiť diff, náprava alebo podvozok.

:arrow: čelný planétový - špecialita náklaďákov Tatra. Má dva páry kuželových súkolí a preto majú Tatrovky na jednej strane kolesá ciac vpredu ako na druhej. Keďže je Tatra echt terénny náklaďák, obvykle má aj uzávierku.

:arrow: kolíkový diferenciál - záhadná konštrukcia ktorú som nepochopil, ale viem že sa vyskytoval v trojkolkových rikšiach ČZ. Nikdy som to nevidel otvorené, ani nejaký názorný obrázok a ani neviem ako to funguje.

:arrow: guličkový diferenciál - ako hore. Neviem ako to funguje, ale údajne to bolo použité na vojenských terénnych autách Škoda Babeta v 60-tych rokoch. Vraj to je nejako samosvorné. Neviem ako.

:arrow: diferenciál TORSEN - špeciálny samosvorný diferenciál, ktorý namiesto kuželového súkolia používa sadu satelitov zo šnekovým ozubením ktoré ešte navzájom do seba zapadjú čelným ozubením. Diff je samosvorný na základe rozkladu síl na šnekovom ozubení. Používa sa napr. ako medzinápravový diff u Audi Qatro alebo ako nápravové diffy v Humroch H1.

:arrow: neodvalujúce sa samosvorné diferenciály - kontroverzná téma posledného cca pol roku. Sú to rôzne systémy ozubených protikusov ktoré do seba vzájomne zapadajú alebo po sebe preskakujú podla pôsobiacich vonkajších síl. V skratke sú to volnobežky ktoré umožnia rýchlejšiemu kolesu pretočenie proti pomalšiemu. Takže automaticky je viac poháňané pomalšie - viac zaberajúce koleso. Zjavne je to technológia náročná na presnú výrobu a ušlachtilé materiály. Nie je jasná životnosť ani vplyv na zvyšok auta. V čechách okolo toho panujú vášnivé diskusie a hádky (viz české fóra) Nikto na to nedá dopustiť, iný to zavrhujú pod čiernu zem. Volá sa to Lock Right, alebo Aussie Locker, Detroit Locker a pod. vyhladaj si na webe.

:arrow: viskózne diferenciály/spojky - v nápravách sa nepoužívajú, ale dávajú sa nemiesto medzinápravového diffu (napr VW Syncro, Toy RAV4 ale aj niektorá Džípky a iné) Sú to dve sady lamiel (hnané a hnacie) uzavreté v skrini naplnenej špeciálnym olejom. Klzné sily prenášané vrstvičkou oleja medzi lamelami umožnia malý rozdiel rýchlosti otáčok, ale čím je rozdiel väčší, tým väčší odpor olej kladie. Viskospojka nikdy nemá 100% účinnosť - vždy je v nej nejaký sklz.

koho napadne ešte nejaký ďalší diff, nak láskavo dopíše....

Autor:  kentus [ Štv, 23.11.2006, 23:12 ]
Predmet príspevku: 

Dakujem za objasnenie, ešte by ma zaujímali tieto dva pojmy: diferenciál s omedzenou svornosťou tzv. LSD a AussieLocker?

Autor:  Martin 4 [ Štv, 23.11.2006, 23:26 ]
Predmet príspevku: 

LSD je brzdený diferenciál (obvykle kuželový) - samosvor a Aussie je taká zvláštna rapkáčová volnobežka. V Aussie nie je žiadne odvalujúce sa ozubené koleso. Kuželové súkolie v koši difu je odstránené a zostane iba os satelitov. Na konce poloos sa nasadia také zubaté korunky a do koša sa zloží také zubatý protikus z dvoch častí ktorý je navlečený na pôvodnej oske satelitov. Hľadaj na webe... niekde sú aj obrázky.

Autor:  whiskey [ Pon, 27.11.2006, 13:45 ]
Predmet príspevku: 

tak som nasiel nieco pre nas uplnych zaciatocnikov, ako vlastne taky diferencial funguje. pekne didakticke obrazky:
http://en.wikipedia.org/wiki/Differenti ... chanics%29

Autor:  Harley [ Pon, 27.11.2006, 14:18 ]
Predmet príspevku: 

Martin 4 píše:
LSD je brzdený diferenciál (obvykle kuželový) - samosvor a Aussie je taká zvláštna rapkáčová volnobežka. V Aussie nie je žiadne odvalujúce sa ozubené koleso. Kuželové súkolie v koši difu je odstránené a zostane iba os satelitov. Na konce poloos sa nasadia také zubaté korunky a do koša sa zloží také zubatý protikus z dvoch častí ktorý je navlečený na pôvodnej oske satelitov. Hľadaj na webe... niekde sú aj obrázky.


LSD je diferenciál s omezonou svorností (Limited Slip Diferential) . Je to klasickej diferenciál ale na každý straně bočních kol je soustava lamel( jako malá spojka u motorky) a do jistý míry pnutí drží. Pak proklouznou a umožní diferování. Díky tvarům ozubení,kuželovýho, přirozeně satelity odtláčí boční kola směrem ven a tím se zvyšuje přítlak lamel. Opět ale do mezního bodu sevření.
Tyhle diferáky jsou permanentně sevřený a jen v krajním momentu proklouznou.Když je menší adheze pneu na silnici,tak při dobrým samosvoru spíš proklouzne kolo než samosvor. Proto na sněhu auto má tendenci nediferovat v diferáku ale mezi pneu a silnicí.

Obrázok

a v řezu: Obrázok

Takhle vypadá Aussie Locker. na fotce je sice Lock Rite ale tyhle dvě špéry jsou shodný. (Lidi u Aussie nějak odešli od Powertraxu a nebo tak)

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Obrázok

Autor:  Martin 4 [ Pon, 27.11.2006, 14:23 ]
Predmet príspevku: 

to je vono ... to je vono... :P

Mladý... toho pána počúvajte ! :smt045

Harley... len doplň, čo to znamená keď na šmyklavej ceste skôr povolí koleso ako diff... :x

Stránka 3 z 7 Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/