4x4 Club Slovakia
http://www.4x4club.sk/forum/

Druhy pohonov 4x4 v offroade
http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.php?f=2&t=150
Stránka 6 z 7

Autor:  OGO [ Ned, 24.02.2019, 23:22 ]
Predmet príspevku:  Re: Druhy pohonov 4x4 v offroade

[quote="matoffroad"]mám otázku ohladom medzi nápravového dif a uzávierke tohoto dif . auto napr LR discoveri má medzi dif + uzávierku tohto dif. ak to dobre chápem zapnem 4x4 a cez medzi dif sa rozdelí sila medzi predok a zadok 50:50??? potom načo je ešte dobrá uzávierka medzi difu ked už tam mám zapnuté 4x4 ??? alebo pri zapnutí 4x4 je iný pomer napr 60:40 alebo akoby pohyblivý podla potreby a po uzamnknutí je to rovnomerne 50:50???[/quote]

No neviem, ako blízko ťa pustili k tomu autu, ináč by si vedel, že to auto má trvalý pohon 4x4, takže TY tam nezapínaš žiadne 4x4, lebo to už za teba spravil výrobca.
Uzávierka medzinápravového diferenciálu je dobrá na to, aby sa prenos sily efektívne využil.

Autor:  OGO [ Ned, 24.02.2019, 23:31 ]
Predmet príspevku:  Re: Druhy pohonov 4x4 v offroade

[quote="matoffroad"]to akože ked zapnem 4x4 bez uzávierky medzi difu tak to neni 4x4 ale len jednokolka ???? to je potom čo za vrak auto a pohon 4x4 ked to ide len na dve alebo jedno koleso to je čo za pohon 4x4 ???
:smt078
to maju všetky autá s medzi difom takýto biedny pohon ???[/quote]

Prosím ťa, prečo používaš tie grcové šmajlíky, keď z tvojich riadkov vyplýva, že vlastne nemáš ani šajnu ako pracuje diferenciál ???
Ono to nie je vrak auto a pohon 4x4 len si pravdepodobne veľa vymeškával v škole...nevedomosť nie je hanba, len ju nezabaľuj do hávu arogancie.

Autor:  matoffroad [ Ned, 24.02.2019, 23:38 ]
Predmet príspevku:  Re: Druhy pohonov 4x4 v offroade

[quote="OGO"] tak ako je možne ked je to 4x4 a ide na dve kolesá alebo len na jedno ??? teda taku odpoved som dostal . ak si si pozrel aj prvu odpoved . len si nepochopil moju otázku jasne som napísal načo tam teda je uzávierka ked už je tam 4x4 či stále alebo pripojitelná a LR som dal ako príklad môže to byt aj jeep alebo mitsubishi ked idem na 4x4 kčomu je dobrá nebudem sa opakovať prečítaj si moju prvu otázku a budem len rád ked mi to objasníš . je mi jasne ako funguje dif otvorený či samosvor .

Autor:  OGO [ Pon, 25.02.2019, 0:38 ]
Predmet príspevku:  Re: Druhy pohonov 4x4 v offroade

OK., vysvetlím ti, ako je to možné, že pri trvalom pohone 4x4 sa stane, že prešmykuje len 1 koleso a auto stojí.

Trvalý pohon 4 kolies výrobcovia riešia rôzne.
Je potrebné dostať silu na zadnú nápravu, a aby rozdiely otáčania kolies nevyvolali deštrukciu, tak kolesá sú napojené na diferenciál. Poloosami. Pokiaľ ideme rovno a je povrch rovnaký pre obe kolesá, diferenciál rozdelí silu medzi kolesami na 50 a 50 %. Kvôli ľahšiemu pochopeniu si teraz predstav, že to auto je na zdviháku a ty ručnou brzdou zabrzdíš poháňanú zadnú nápravu, ale tvoja ručná je pokazená a zabrzdí len 1 koleso. V momente zabrzdenia zistíš zaujímavú vec: Zabrzdené koleso zastalo a to druhé nezabrzdené sa roztočilo dvojnásobnou rýchlosťou. Ako je to možné ? Je to možné za to, lebo jedna časť diferenciálu ktorá prenášala 50% je zablokovaná a tak druhá strana dostala 2x50%.
Poďme ďalej.
V podstate toto isté platí aj na predné nápravu.
Aby sila išla aj na prednú nápravu aj na zadnú nápravu a medzi samotnými nápravami nedochádzalo k pnutiam, je potrebné vybaviť systém medzinápravovým diferenciálom.
Toto si predstav ako veľký delič sily – na prednú zápravu pustí 50% a aj na zadnú takisto.
Predná náprava je vybavená takisto diferenciálom, ktorý delí silu medzi kolesá.
Takisto zadná náprava.
Tak a teraz poďme na delenie sily motora.
Motor pošle 100 % sily do medzinápravového diferenciálu.
Medzinápravový diferenciá pustí 50% na zadnú nápravu a 50 na prednú nápravu.
Teraz si predsatv, že komplet zadnú nápravu zabrzdíš napr. ručnou brzdou. Auto máš na zdviháku. Čiže do zadu sila nemá šancu ísť, tak sa vracia a cez medzinápravový diferenciál ide tých 50 % zadnej sily na prednú nápravu. Čiže predok dostane 100%. No a teraz si predstav, že ty zabrzdíš 1 koleso tej prednej nápravy. Vieš čo sa stane ? To nezabrzdené koleso sa ti roztočí 4 násobnou rýchlosťou !!!
Teraz si predstav, že také auto stojí na betone a just mu zodvihnem jedno koleso do vzduchu. A je jedno, že ktoré. Cez to 1 koleso vo vzduchu vybehne všetka sila motora do vzduchu. A auto stojí na mieste. Toto je čistá mechanika. Výrobcovia takéto stavy riešia rôznymi systémami, napr. pribrzďovaním kolies, alebo rôznymy elektronickými závermi diferenciálov. Na čisto mechanickej báze závermi diferenciálov. Prípadne torsenovými diferenciálmi, ktoré reagujú na mechanickom princípe. Najviac vymakaný systém má asi Mitsubishi, ktoré napr. v Lanceri 7,8,9 a 10 riadi dokonca svornosť všetkých 3 diferenciálov na elektronickej báze.
Chápeš ?
PS. Až máš nejakého známeho, čo má 4x4 dajte ho hocikde na zdvihák natočte motor a preskúšajte si to, a pohon pochopíš okamžite. Na voľnobeh dokážeš koleso pribrzdiť aj rukou.

Autor:  matoffroad [ Pon, 25.02.2019, 12:58 ]
Predmet príspevku:  Re: Druhy pohonov 4x4 v offroade

Dik za vysvetlenie takto nejako som to chapal len som si nebol istý preto som sa radšej spýtal.
Ešte jedna vec ako tomuto všetkému pomôže uzávierka medzi difu ???

Autor:  OGO [ Pon, 25.02.2019, 13:49 ]
Predmet príspevku:  Re: Druhy pohonov 4x4 v offroade

Uzávierka medzidifu tomu pomôže tak, že silu napevno rozdelí. Teda napr. v pomere 50:50 %.
Vysvetlím.
Keď napr. na hocijakom aute, napr. aj na škode favorit, čo má predný pohon, zastaneš jedným predným kolesom na ľade a druhým na suchom asfalte, tak ked sa ideš pohnúť, tak ti začne prešmykovať to koleso, čo je na ľade. Ak by si stál v miernom stúpaní tak sa zrejme ani nepohneš, lebo celý výkon motoru ti ide len na to jedno koleso, ktoré jena ľade no a tam je najmenší odpor.
Teraz si predstav, že máš uzávierku na prednej náprave.
Zapneš ju a tým pádom aj to druhé koleso ktoré je na suchom asfalte dostane 50% sily a zaberie, auto sa pohne.
Toto isté robí záver medzinápravového diferenciálu.
Predstav si, že máš auto, s trvalým pohonom všetkých 4 kolies. Ideš pomaly do stúpania, napr. po suchom asfalte a na jednom mieste začína sne, ľad. Akonáhle sa ti tam dostane predná náprava, začnú ti hrabať predné kolesá, lebo v porovnení so suchým asfaltom sneh, ľad kladie veľmi malý odpor. Kolesá sa šmýkajú a kolesá na zadnej náprave stoja, lebo cez medzidiff ide všetka sila na koleso, kde je najmenší odpor.
Teraz zamkneš záver medzidiffu.
Predok dostane 50%, aj zadok dostane 50%. Akonáhle zadok na suchom asfalte dostane tých 50 % okamžite sa pohneš.
Chápenzí ?

Autor:  matoffroad [ Pon, 25.02.2019, 14:10 ]
Predmet príspevku:  Re: Druhy pohonov 4x4 v offroade

Jasné dik za info:smt156 je mi všetko jasné takže radšej nejaké avetko už neviem ktorý jeep to mal že bez medzi difu sa zapol predok napevno a bol pokoj. Ešte raz dik.

Autor:  local.sk [ Str, 27.02.2019, 0:21 ]
Predmet príspevku:  Re: Druhy pohonov 4x4 v offroade

OGO, vysvetlenie OK, len nepouzivaj pojem sila (krutiaci moment) pri popise. Ono s prenosmi sil je to podstatne zlozitejsie a nie take intuitivne, pre pochopenie alebo zjednodusenie - sila (krutiaci moment) prenesena na koleso sa rovna vzdy sile odporu (plus sila ktora potom sposobi zrychlenie otacok kolesa). Alebo inak, predstav si uzamknuty diferencial napravy, ked 1 koleso stoji na asfalte a druhe je v lufte. Ked nema koleso ziaden odpor, tak nan motor ziadnu silu neprenesie, prenesie vsetku na koleso co stoji na asfalte. Teda krutiaci moment je rozdeleny 0:100. To je krasa mechanickeho diferencialu. Ten nedeli krutiaci moment 50:50 ale otacky 50:50. A krutiaci moment je urceny jedine trakciou a moze sa prenasat 0:100.

Pisem to z 2 dovodov (aj ked som to uz pisal tuto do fora viac krat), ktore si treba uvedomit pri praktickej jazde v terene:
1. vsetko ine ako mechanicky diferencial musi kolesu s nizsou trakciou pomoct zvysenim jeho odporu proti pretacaniu. To znamena pribrzdit ho, to znamena ze jednak si clovek opotrebovava brzdy alebo trecie spojky co na to su, pripadne sukolia v torsen diffe alebo inych mech systemoch a druhak niekedy nezanedbatelny krutiaci moment motora ide do luftu a nie na to aby sa auto pohlo. Co je problem pre slabsie motory, dnes v dobe silnych turbomotorov a dobreho sprevodovania to uz tak neriesia.
2. Pri uzavretom diffe a strate trakcie na jednom kolese ide cely krutak do druhej strany, co moze castokrat rezultovat v pretazeni poloosi - napriklad sa rozsype volnobezka pripadne vylame ozubenie na polosi. Zname je to napriklad toyotistom ci inym s asymetricky umiestnenym diffom, kde dlhsia poloos to este zvladne pretoze ma vacsiu dlzku na deformaciu krutenim, ale kratsia si vylame zuby. Pamatam si 1 nedavnu epizodu Ronnyho Dahla (pozri youtube) kde si presne takto vylamal vnutro zadneho diffu a kratku poloos pretoze blbec s vozikom prechadzal mensi jarok krizne v plnom zabere do kopca. A ani si asi doteraz neuvedomil preco si to dojebal sam svojim necitlivym jazdenim, keby ho napadlo nedat kapky len 1 zadnemu kolesu ked odlahci druhe, tak by si usetril peknych par tisic $

Autor:  Lacino [ Sob, 03.07.2021, 11:13 ]
Predmet príspevku:  Re: Druhy pohonov 4x4 v offroade

...iba doplním, že spomedzi SUV má asi naj pohon GVIII s režimami 4H,4HL,4LL je to permanentná stála 4kolka (47-53%) s medzinápravovou uzávierkou Lock (50-50%) a redukciou (1,97), čo pokiaľ mám info tak ani jeden konkurent v danej kat. nemá :smt023

Autor:  palo-cherokee [ Sob, 03.07.2021, 12:27 ]
Predmet príspevku:  Re: Druhy pohonov 4x4 v offroade

Lacino píše:
...iba doplním, že spomedzi SUV má asi naj pohon GVIII s režimami 4H,4HL,4LL je to permanentná stála 4kolka (47-53%) s medzinápravovou uzávierkou Lock (50-50%) a redukciou (1,97), čo pokiaľ mám info tak ani jeden konkurent v danej kat. nemá :smt023


No možno nemá ...okrem rôznych modelov Jeep za posledných minimálne 30 rokov :-D
A okrem toho aj stará dobrá niva je stála 4x4 s uzáverou medzidifu a redukciou.

Autor:  Lacino [ Sob, 03.07.2021, 12:32 ]
Predmet príspevku:  Re: Druhy pohonov 4x4 v offroade

Niva nie je SUV a Jeep som nerátal, ale ok beriem... :-D

Autor:  palo-cherokee [ Sob, 03.07.2021, 13:27 ]
Predmet príspevku:  Re: Druhy pohonov 4x4 v offroade

Lacino píše:
Niva nie je SUV a Jeep som nerátal, ale ok beriem... :-D

Ak niva nie je suv tak potom uz neviem co suv vlastne je. Niva bola prve auto svojho druhu na svete a spolu s Jeep cherokee xj polozili zaklady vsetkych dnesnych akoze suv.

Autor:  Lacino [ Sob, 03.07.2021, 13:32 ]
Predmet príspevku:  Re: Druhy pohonov 4x4 v offroade

Niva je už skôr plnohodnotné terénne auto off-road a preto sa tak správa na ceste ako správa...v teréne je doma :smt023 a o kvalite pohonu niet pochýb, len som ho neradil do kat. s GV
...a Cherokee XJ by som tiež neoznačoval SUV-čkom...až Sport a novšie :roll: ale možno sa mýlim no takto to vidím ja ))

Autor:  palo-cherokee [ Sob, 03.07.2021, 16:00 ]
Predmet príspevku:  Re: Druhy pohonov 4x4 v offroade

neviem aký sport máš na mysli. Sport je u jeepa stupeň výbavy, nie značka modelu. Aj xj sa robilo vo verzii sport. A niva aj xj sú suv so samonosnou karosériou s pomocným napevno podvareným rámom. V čase keď to prušlo na trh to bol unikát v tomto segmente a dalo to základ všetkým moderným suv.

Autor:  Lacino [ Sob, 03.07.2021, 16:18 ]
Predmet príspevku:  Re: Druhy pohonov 4x4 v offroade

...no Cherokee Sport som myslel...ale ok nehádam sa, nemám až taký prehľad v značke... :-D no na Nivu by som nepovedal že SUV ale dobre :) ja som to len v porovnaní s GV takto zaradil medzi terénne a nie SUV-čka :smt156

Stránka 6 z 7 Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/