4x4 Club Slovakia
http://www.4x4club.sk/forum/

Stúpavosť
http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.php?f=2&t=264
Stránka 1 z 2

Autor:  kentus [ Ned, 12.11.2006, 0:03 ]
Predmet príspevku:  Stúpavosť

Nazdar chcem sa opýtať na stúpavosť u offroadu. Som zelenáč. Napr na internete som našiel stúpavosť u Defenderu 100% čiže 45stupnov.
Uaz 469 má myslím 65%, Unimog má 100%. Môžete my niekto vysvetliť od čoho stúpavosť závisí, prípadne čím sa dá zlepšiť, aký prudký kopec ste vyšli, a čo sa stane ak prekročím udávaný sklon auto sa prevráti alebo zastaví?
za odpoved vopred dakujem.

Autor:  MilanBB [ Ned, 12.11.2006, 15:15 ]
Predmet príspevku: 

Tu si myslím, že najlepšie odpovie Rado, pretože on dokáže ísť aj 60 stupňový kopec na aute, ktoré ma max. stúpavosť 45 :lol: Závisí to od viacerých vecí. Veľakrát od dĺžky samotného kopca, potom aj od nájazdu naň, potom či sa môžeš, alebo nemôžeš rozbehnúť, potom aj či máš krátke alebo dlhé auto, aké máš obuté pneumatiky, aký je v nich tlak, či je povrch mäkký, alebo tvrdý, alebo suchý, alebo aká je hmotnosť auta a pod....Myslím, že nenapíšem blud, ak uvediem ako príklad, že tam, kde sa napr. ja na jimníku už s prednými kolesami vo vzduchu môžem prevrátiť dozadu sa napríklad dlhý patrol skôr zastaví a skĺzne späť.... Aletoto všetko je skutočne ťažko zhrnúť....

Autor:  Martin 4 [ Ned, 12.11.2006, 15:48 ]
Predmet príspevku: 

ešte nikdy sa mi nestalo že by som zastal v svahu na povrchu terénu (nezaborený do blata) pretože by motor nevládal. Vždy som skončil preto, že kolesá už nedokázali preniesť výkon na zem a začali hrabať. Takže technická stúpavosť auta je ovela vyššia ako adhézna.

Druhá vec je, ako dlho môže auto liezť hore kopcom. Na dostatočne dlhom a strmom svahu sa totiž olej už nepreleje v olejovej vani do jímky pod sacím košom čerpadla, ale zhromaždí sa pri zadnom semeringu. Keď sa minie všetok olej spod čerpadla, motor prestane mazať. A taká sranda nebude mať dlhého trvania.

Napr. Tatra 805 má preto dve olejové čerpadlá. Jedno tlačí olej spredu hore do motora a druhé tlačí olej zozadu do predu.

Takže tých 65 alebo 100% bude asi svah po ktorom sa dá ísť trvale a ktorému je prispôsobená olejová inštalácia.

Autor:  Tomrs [ Pon, 13.11.2006, 16:30 ]
Predmet príspevku: 

Citácia:
Takže tých 65 alebo 100% bude asi svah po ktorom sa dá ísť trvale a ktorému je prispôsobená olejová inštalácia


Presne tak, ostatné je o pneumatikách a výkone :D

Autor:  kentus [ Pon, 13.11.2006, 19:51 ]
Predmet príspevku: 

Dakujem za odpovede. To by ma nenapadlo že stúpavosť môže súvisieť s olejom. Tých 60stupnov myslíte vážne taký kopec si neviem ani predstviť. Nám sa na Uaze podarilo výjsť takmer 45stupnov (je to u nás najprudší výjazd), dlžka useku bola asi 150metrov a bolo uplne sucho, gumy mylím že boli MT

Autor:  Martin 4 [ Štv, 07.12.2006, 16:04 ]
Predmet príspevku: 

ešte detail... nepliesť si stúpanie v ° a v %.

100% = 45°

Výrobcovia radi udávajú stúpavosť v % pretože väčšie číslo lepšie vyzerá.

Autor:  RADOFFROAD [ Sob, 09.12.2006, 21:37 ]
Predmet príspevku: 

45 stupnov ist 150 m je uz celkom akurat :wink: (pre niektorych aj na posranie :lol: )

inak sa stotoznujem s Mlanom a Martinom

osobne som siel max cca 55 stupnov asi 6 m s rozbehom a len rovno

a potom Kavonovu skalu ,ale tam sa nejako nikdo nestihol kuknut na naklonomer :lol:

Autor:  kentus [ Ned, 10.12.2006, 12:57 ]
Predmet príspevku: 

Samozrejme že to nebolo 45 stupnov na celých 150tich metroch, :D ale v jednom úseku sa ukazovateľ k tým 45 blížil, otázne je nakoľko je presný, to by chcelo zmerať prevýšenie a presnú dĺžku úseku a vypočítať to :o . Gumy boli Track 2000.

Autor:  MilanBB [ Ned, 10.12.2006, 13:14 ]
Predmet príspevku:  bočný náklon

Keď už hovoríme o stúpavosti, možno by som spomenul aj bočný náklon. Pri niektorých autách je udávaný dokonca až 48° , tušim patrol GR Y61 to tak má ak sa nemýlim. Celkom by ma ale zauímalo ako to merajú? Pretože naklopiť auto na rampe do nejakého uhla a keď sa začne prevracať, vrátiť to o stupeň naspäť a ten údaj vpísať do tech. špecifikácie k vozidlu by bolo asi trúfalé.... Neviete to niekto? Ja som na mojom jimníku veľmi opatrne na krátkej jednotke už musel ísť ( podľa náklonomera ) v bočnom náklone cez 40° a to už som sa ale šiel posrať...

Autor:  erik [ Pon, 11.12.2006, 10:59 ]
Predmet príspevku:  Re: bočný náklon

MilanBB píše:
Keď už hovoríme o stúpavosti, možno by som spomenul aj bočný náklon. Pri niektorých autách je udávaný dokonca až 48° , tušim patrol GR Y61 to tak má ak sa nemýlim. Celkom by ma ale zauímalo ako to merajú? Pretože naklopiť auto na rampe do nejakého uhla a keď sa začne prevracať, vrátiť to o stupeň naspäť a ten údaj vpísať do tech. špecifikácie k vozidlu by bolo asi trúfalé.... Neviete to niekto? Ja som na mojom jimníku veľmi opatrne na krátkej jednotke už musel ísť ( podľa náklonomera ) v bočnom náklone cez 40° a to už som sa ale šiel posrať...


Na stranke CB one maju vyobrazenu metodu ako to meraju...

Autor:  Jano JP [ Pon, 11.12.2006, 12:02 ]
Predmet príspevku: 

RADOFFROAD píše:
45 stupnov ist 150 m je uz celkom akurat :wink: (pre niektorych aj na posranie :lol: )

- ono ešte záleží od toho, čo je podtým a čo nadtým... ale tomu, kto neprizná, že má stiahnutý zvierač, neverím...buď je ťažký profík a jazdí to bežne a tak už ten zvierač nereaguje, alebo je to chvastúň...každé zdravé telo na také výkony reaguje automaticky... :smt150

Autor:  teslo [ Pon, 11.12.2006, 12:15 ]
Predmet príspevku: 

hore kopcom je to uplne ine ako dole, resp. bokom. Pokial mi auto nezacne hrabat je to ohromna sranda "lezat" na operadle, ale akonahle podhrabne, tak vtedy zbystrim ako sokol :) A este je rozdiel is v kolone a vidiet ze auta predomno prechadzaju, tak sam seba presviedcam, ze je to v pohode...

Autor:  erik [ Pon, 11.12.2006, 12:53 ]
Predmet príspevku: 

RADOFFROAD píše:
45 stupnov ist 150 m je uz celkom akurat :wink: (pre niektorych aj na posranie :lol: )

inak sa stotoznujem s Mlanom a Martinom

osobne som siel max cca 55 stupnov asi 6 m s rozbehom a len rovno

a potom Kavonovu skalu ,ale tam sa nejako nikdo nestihol kuknut na naklonomer :lol:


Ked o extremoch, tak mosim vzpomenut aj skusenost z offroadarealu z Mosta. Jazdili sme tam promo akciu a bola tam Tatra 8x8. Pani o tych stupnoch by sa nam len snivalo. Boli to snad 60 tky z miesta a to nebolo take sokujuce ako zjazdy s tychto stupnov bokom :D No, mozno nam chcel len ukazat co to je extrem offroad,ale fyzikalne zakony akoby neplatili. Co dodat? Ked budete mat prilezitost sa zvirst, tak nevahajte a budete si dlho pamatat :D :D

Autor:  Palino [ Pon, 11.12.2006, 16:19 ]
Predmet príspevku: 

Možno že sa ti zdalo, že tá Tatra 8x8 má obrovskú stúpavosť, ale napr. v Krrnove majú výjazd, ktorý je u vrchu skoro kolmý a tá Tatra 8x8 tam zostala stáť. Ja som to na malej dvojke vyletel. Pri tej rýchlosti máš,ak teda vyjdeš hore, všetky štyri kolesá vo vzduchu a hrozí prevrátenie dozadu.


Obrázok

Tatre tu prešmykovalo všetkých osem kolies.Nato aby to vyšla nedokázala nabrať potrebnú rýchlosť

Autor:  erik [ Pon, 11.12.2006, 20:34 ]
Predmet príspevku: 

Tatre tu prešmykovalo všetkých osem kolies.Nato aby to vyšla nedokázala nabrať potrebnú rýchlosť[/quote]

To mna na tom fascinovalo. Ze Tatra nemoze nabrat rychlost a len pomali, len pomali, pomali...Urcite je velkym umenim vyjazd pomali proti rychlemu. No to bocne zjazdy mi nahanali hrozu...samozrejme zo zmacknutym pedalom spojky...
Ten vyjazd na fotke.. dost ostry. Pomali by to asi naslo :D

Stránka 1 z 2 Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/