Dnes je piatok 2. mája 2025, meniny má Žigmund a zajtra Galina
Autor |
Správa |
Kapo
Recyklovaný teaneger
Registrovaný: Uto, 26.12.2006, 17:21 Príspevky: 3601 Bydlisko: MY/BA
|
Takže, poprosím prítomných, že ak majú čo povedať ohladom jazdenia v teréne, vyproštovania, navijákovania, hi-liftovania, táborenia, núdzových opráv, a fšekovakých fíglov, ktoré by sa mohly niekomu pri offroade zísť, tak poprosím sem.
Či už sa jedná o vlastné skúsenosti, alebo prebraté.
/chat a komentáre poprosím riešiť inde/
Takže začnem ja.
Roztrhnuté lano na navijaku sa dá núdzovo nadpojiť trebárz takto:
Alebo /trávový uzol/
Niečo na nadpojenie plochých remenov-gurtní /vodcovský uzol/ :
Lodná smička sa tiež môže hodiť, napríklad na uviazanie lana k stromu:

_________________JAK BY TADY BYLO KRÁSNE, KDYBY SEM TU NEBYL JÁ. 
|
Str, 09.07.2008, 19:05 |
|
 |
SittingBull
Frajer
Registrovaný: Str, 24.01.2007, 14:19 Príspevky: 205 Bydlisko: Bratislava vidiek
|

presiel som slovensko 10x dokola, 10 rokov. zacinali sme na polskom fiate 127, potom T613, sem tam S 120, S Favorit, ukoncili sme to na BMW. bola to kpa srandy, kopa zazitkov. urcite nezabudnutelne bolo vlacenie psa (vtedy som mal este dalmatinca) po rebrikoch v slovenkom raji.
ak sa tu najde podobny blazon, tak by som dal k dispozicii zopar tipov na spanie pod sirakom (nerucim, ci este funguju) a miest, ktore sa oplati mrknut:
Brezova pod Bradlom - obligatny pamatnik ci hrobka, spat sa da v podstate hocikde kusok od ktorejkolvek cesty.
Sulovske skaly - za koncom dediny bola taka polorozpadnuta mastal, ale s cerstvym senom
Zuberec - amfiteater, ale odtial nas vyhanali policajti, ze vraj kusok su zimerfraje
Superhotel v jednom z pilierov pod dialnicnym mostom v Liptovskom Jane, tusim sa to volalo Podturen. najlepsi flek, ticho, sucho, rovno pri Vahu. tiez tam domrodci susievali seno. velka luka, voda, ohnisko, cesta parsto metrov, co dodat panove...
Liptovsky Jan, Demanovska dolina - netreba popisovat.
Stratena - nas flek bol na autobusovej zastavke, su tam zachody, aj voda. ale zaciatkom Stratenej od vychodnej strany je celkom pekne miesto.
Slovensky Raj - tiez sa nebudem rozpisovat, ale je tam taka turisticka cesta (bez auta) juzno-severna na vychodnej strane, okolo malej priehrady, da sa tam prespat pod sirakom.
Bardejov - hotel na namesti, bol som poslednym hostom pred rekonstrukciou. ale su to uz roky..
Dukliansky priesmyk - pekne miesto, aj pamatnik, aj ta veza s rozhladnou, aj tie tanky a t vsetko, len spat neni kde. okrem toho je tam dost tmavo aj za dna...
Domasa - fasa flek na juhovychodnej strane. aj na spanie, aj na kupanie.
Herlany - gejzir vraj strieka stale menej, strasne dlho som tam nebol. Ak sa nepodari trafit, treba cakat aj 30 hodin, mozno aj viac. Neni kde prespat, aj pod sirakom je to bieda, najlepsie niekde v poli v stohu slamy.
Slovenske Nove Mesto - dokopy nic k videniu, ale hovacky lacny domaci tokaji azsu, ojojoj!
Slovensky kras - raj pre tych co maju radi jaskyne a neznacene turisticke cesty. Flek c.2 je terasa krcmy v Gombaseku. Zachody, sprchy aj voda este volakedy boli. Jaskyna rovno pod nosom. okrem toho je tam este Silicka ladnica (jama z ktorej aj v najvacsom horku ide na povrch lad), cintorin s nahrovnymi kamemni naopak v Slilci, kopa jaskyn a dier, kam sa da zliezt.
Roznava, Betliar, Krasna horka, Domica,
Ochtinska aragonitova jaskyna su veci verejne pristupne, kto sa neboji, ma vystroj a dobre mapy moze najst aj Ardovsku, Krasnohorsku a Brzotinsku jaskynu.
Santovka - nic tam neni, ale mozte okostovat mineralku rovno zo zeme.
Ruzina - plno ludi, ale najteplejsia prirodna nadrz.
Sturovo - resp. Ostrihom je tam pekne, v Sturove rovno pri Dunaji oproti Ostrihomskej katedrale je fasa hotel. je to pajzel, ale strasne strasne lacny a parkovisko rovno pod nosom. o kusok dalej som videl pred mesiacom bordel a hernu, aj dobra restika je tam. ale ved Ostrihom je len cez most..
_________________ Tatra 613-3, BMW 730 E32, BMW 730 E32, VW Passat B6, Audi Q3 a landrover uz nechcem.
|
Str, 09.07.2008, 22:11 |
|
 |
SittingBull
Frajer
Registrovaný: Str, 24.01.2007, 14:19 Príspevky: 205 Bydlisko: Bratislava vidiek
|
aby som upresnil, ak to nebolo jasne. vsetky fleky boli absolvovane v aute s partakom a so psom. islo o typicke nizkonakladove vandrovanie, spavali sme vzdy pod sirakom, tie hotely som absolvoval s byvalou frajerkou, teraz uz manzelkou....
auto bolo kvoli preprave, aby sme toho videli co najviac. je samozrejme este kopa veci, co sa tu da vidiet, zameral som sa ale skor na take miesta, kde sa da aj prenocovat, alebo boli zaujimave z nejakeho zvlastneho dovodu.
_________________ Tatra 613-3, BMW 730 E32, BMW 730 E32, VW Passat B6, Audi Q3 a landrover uz nechcem.
|
Str, 09.07.2008, 22:17 |
|
 |
Kapo
Recyklovaný teaneger
Registrovaný: Uto, 26.12.2006, 17:21 Príspevky: 3601 Bydlisko: MY/BA
|
Inštruktážne videá k používaniu hi liftu:
http://youtube.com/user/hiliftjacks
_________________JAK BY TADY BYLO KRÁSNE, KDYBY SEM TU NEBYL JÁ. 
|
Ned, 13.07.2008, 10:37 |
|
 |
Martin 4
Trvalá prekážka
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10 Príspevky: 3197 Bydlisko: nr
|
.... a pri pozraní videa o hilifte som si klikal na related a mnoho zaujímavého dal na trubku tento : http://youtube.com/profile_videos?user=4wdmonthly&p=r
_________________ SLOW & FURIOUS
|
Uto, 15.07.2008, 9:57 |
|
 |
Kapo
Recyklovaný teaneger
Registrovaný: Uto, 26.12.2006, 17:21 Príspevky: 3601 Bydlisko: MY/BA
|

Martin 4 píše: naviják dostaneš s lanom, rolňami, ovládaním na kábel a možno (v lepčích rodinách) aj s dialkovým ovládaním. Takže od kraja: Určite budeš potrebovať odpojovač navijáku. Relátka navijáku sú k baterke pripojené natvrdo bez poistky drátom hrubým jak prst. Akákolvek závada ( zlepenie relátka, predratie izolácie, alebo nedajbože prerazenie izolácie drátu pri nehode) má za následok vzrušujúce, ale nemilé pyrotechnické efekty (až do úrovne komplet vyhorenia auta), takže jest naliehavo žiadúce aby bol naviják a jeho ovládanie pod prúdom len vtedy, keď ja v použití. Dá sa na to použiť odpojovač bateriek z náklaďáku (nepohodlné, ale funkčné a lacné) prípadne origo odpojovač zo solenoidom a zhášacou komôrkou ktorý dokáže rozpojiť aj pod záťažou (bezpečné a drahé) Odopojovač by mal byť čo najbližšie k baterke. Nad zapojením navijáku bez odpojovača ani neuvažuj. Baterka by mala byť zdravá, s čo najväčšou kapacitou a rátaj s tým, že navijákovanie (najmä do mrte... že už to fakt viac nejde) baterke velmi ubližuje a skracuje jej životnosť. Ak nebude dialkové ovládanie predmetom dodávky, dá sa dokúpiť. Nie je to nijak nevyhnutné, ale je to milá fičúra. Určite zožen kladku. Možno aj dve. A používaj ich často. Šetrí to naviják, baterku aj auto (ťah sa rozloží na viac bodov)Šekle a gurtne sú štandardnou výbavou auta aj bez navijáku, ale zožeň si navyše aj krátku gurtňu (tak 2 metre) na kotvenie o strom. Dá sa to aj dlhou, ale krátka je šikovnejšia. Ak kúpiš číňana, skoro určite bude mať lano zalisované do hlinníku, občas aj klumpácky bez lanovej očnice. Je to proti STN EN a čo horšie aj proti zdravému rozumu. To zalisovanie.... povedzme, ale absencia očnice je vražda. Lano sa láme, až sa raz zlomí. Najlepšie je dať koniec lana odseknúť a nechať zapliesť s očnicou a bandážou ako sa patrí. Maj v aute poriadne koženné rukavice. Chytať ocelové lano holou rukou je krvavá zábava. Voz v aute zopár lanových svoriek na núdzovú opravu v prípade utrhnutia lana. Stojí to pár šestákov a vojde sa to do dlane... tolko miesta v aute nájdeš. A nebudeš vyzerať ako nemenovaný inak zažratý offrouďák, u ktorého som videl utrhnuté lano pripojené na hák uzlom (  ) na ocelovom lane  shaman píše: Ja mam kvuli manipulaci a pohodlnosti na navijaku jen 25m oceloveho (nemusim se moc zalamovat se skladanim a tak..) - stejne se vetsinou taham "nakratko" a tak je lepsi mit co nejvic lana vymotanyho - lepsi vyuziti tazne sily navijaku. Kdyby nestacilo, mam 10m kurtu a pak 38m syntetickyho lana. Tu syntetiku jsem pouzil asi 3x za dva roky. Zatim jsem vzdycky "dosahl" s 10m kurtou.
Tvoje obavy z vyrazenyho oka nechapu. Kdyz to mam moc dlouhy, hodim pres to nejakou hadru, nebo deku, nebo tak neco. Nejsem prece sebevrah.
_________________JAK BY TADY BYLO KRÁSNE, KDYBY SEM TU NEBYL JÁ. 
|
Uto, 15.07.2008, 17:59 |
|
 |
Kapo
Recyklovaný teaneger
Registrovaný: Uto, 26.12.2006, 17:21 Príspevky: 3601 Bydlisko: MY/BA
|
No, pri dlhých zimných večeroch oporúčam občas preštudovať aj postup pri prvej pomoci.
Pri offroade je to často len krôčik ku katastrofe a potom už často nie je čas na srandičky, hlavne, keď ide o blízku osobu.
http://hiking.sk/hk/ar/47/prva_pomoc2.html
http://www.zdravotnictvo.sk/buxus/gener ... age_id=844
_________________JAK BY TADY BYLO KRÁSNE, KDYBY SEM TU NEBYL JÁ. 
|
Uto, 15.07.2008, 18:43 |
|
 |
Martin 4
Trvalá prekážka
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10 Príspevky: 3197 Bydlisko: nr
|

Čo voziť v aute
(nasledujúci zoznam sa netýka vecí vozených na údržbu auta. To si musí každý zvoliť sám, podla typu a stavu auta.)
Pri jazdení v teréne sa predpokladá, že každé auto vezie určitú základnú offrouďácku výbavu. Pomocou tejto sa môže posádka pričiniť o vyprostenie auta svojho, alebo niektorého kolegu.
Čiže :
 Ťažné lano, alebo gurtňa, dostatočne pevné na vyprostenie plne naloženého auta za najnepriaznivejších okolností (hore strmým kopcom, po nárazník v blate, cez masívny peň) Aspoň jedno, ale lepšie je mať dve, 5 až 6 metrové.
Poznámka:
k takémuto účelu rozhodne nestačí a nevyhovuje ťažné autolano bežne predávané v obchdoch !
 Aspoň dve šroubovacie viazacie spony, tzv "šekle". Dostatočne pevné a tak velké, aby sa dali prestrčiť skrz ťažné oko na aute. Zároveň sa predpokladá, že šofér vie, kde je možné ťažné lano priviazať (vie kde sú dostatočne pevné ťažné oká)
 Solídna, normálne použitelná rýlová lopata (kríženec medzi rýľom a lopatou, ktorým sa dá aj hádzať, aj kopať v pevnej zemi) Pekné robí napr. Fiskars, ale rovnako poslúži aj podstatne lacnejšia zo záhradkárskeho obchodu. (dobrý je aj aspoň malý krompáč, ale to už je tning navyše)
Poznámka : Určite nestačí skladacia bigolopatka. To je málo aj pre štvorkolku, nie že pre velké auto.
 Rámová pilka na drevo. Čo najväčšia, ako sa podarí do auta naložiť aby nezavadzala.
 Sekera. dtto čo najväčšia, aká ešte v aute nezavadzia. Keďže sa predpokladá aj požitie sekery ako velkého kladiva, nie je najvodnejšia Fiskarska, ktorou sa nesmie biť obuchom (okrem velkej štiepacej, ktorá zase nie je vhodná na osekávnie)
Voziť základnú výbavu je vo vlastnom záujme každého, kto ide do trénu. Nezáleží či sám, alebo v skupine. Spoliehať sa na to, e potrebný materiál má niekto iný je chrapúnske a nerozumné (čo keď je aj ten druhý chrapúň)
_________________ SLOW & FURIOUS
|
Uto, 15.07.2008, 20:01 |
|
 |
dindaj
OFFROAD Expert
Registrovaný: Uto, 06.03.2007, 19:34 Príspevky: 1808 Bydlisko: SE
|
Veskeru vybavu (hlavne tazku) doporucujem aj vnutri auta pevne prichytit.
_________________ Bývalý offroadak
|
Uto, 15.07.2008, 22:16 |
|
 |
Kapo
Recyklovaný teaneger
Registrovaný: Uto, 26.12.2006, 17:21 Príspevky: 3601 Bydlisko: MY/BA
|

Vysielačky.
Keďže vysielačky sa na offoch udomácnili takmer ako "povinná výbava", tak to tu zhrniem, nech nám slúžia:
CB vysielačka /občianska rádiostanica/ používa prevažne 40 bežných kanálov. Niektoré sa používajú, ako zvolávacie, ale potom ostatná konverzácia prebieha na inom, voĺnom kanáli. Takže zvolávacie kanále, /na ktorých zbytočne nevykecávajte/ sú:
1. kanál sa používa, ako medzinárodný zvolávací kanál.
9. kanál sa používa, /takmer už ani nie/ ako núdzový-SOS kanál.
10. kanál je zaužívaný česko-slovenský kamionistický kanál. Používa sa hlavne, ako zvolávací a informačný.
Tiež by nemal slúžiť na vykecávanie.
Tento kanál tiež využívajú aj ostatný účastníci cestnej premávky na predávanie informácií o situácii na cestách.
16. kanál si zvolili český a slovenský offroudáci /4X4/ ako zvolávací.
Používa sa hlavne na OFF akciách na získanie potrebných informácii, privolanie pomoci a tak.
Ak chceme vstúpiť niekomu do debaty, tak do medzery rozhovoru rýchlo povieme BREJK /píše sa tuším break/, aby sme nepremazaly rozhovor, a debatujúci nás vyzvú na zapojenie do debaty. /no poď brejk /
Do vysielačky sa zvyčajne snažíme rozprávať pomalšie a zrozumitelnejšie, ako bežne a nechávať menšie medzeri mezi vstupmi.
Do vysielačky sa snažíme vyberať slušnejšie výrazy, nepískame a nevrieskame do nej, nedávame deťom na hranie, nepúšťame do nej hudbu z reprákov v aute, neperieme.
Vysielačku používame, len ak je zapojená na príslušnú, ukostrenú a vyladenú anténu.
Tak isto nepoužívame vysielačku bez antény, alebo keď je prút sklopený, alebo poškodený kábel. /hrozí odpálenie koncového výstupu/.
Pre použitie v offe je vhodnejšia skôr jednoduchšia vysielačka, a ako vhodný komfort je funkcia stráženia dvoch kanálov a prepínanie kanálov na majku.
Anténa je zase vhodnejšia zo sklopným kĺbom, ktorá sa pri náraze na konár sklopí, pokial možno bez strunovej cievky do ktorej sa zachytí potvora konár a utrhne ju aj z guľamy.
/to sú základy, čo ma napadly, detaily si už dopilujte samy.  /
EDIT:Doplním teda Miloša. Áno, keď dávate výzvu, trebárz na 10 kanáli, tak je vhodné formulovať výzvu hneď aj z otázkou, čo potrebujete vedieť.
Potom sa zvädša ozve ten, čo vie. Ale ako som vravel, ďalšiu diskusiu poprosím inde 
_________________JAK BY TADY BYLO KRÁSNE, KDYBY SEM TU NEBYL JÁ. 
Naposledy upravil Kapo dňa Uto, 15.07.2008, 23:49, celkovo upravené 2
|
Uto, 15.07.2008, 22:47 |
|
 |
Martin 4
Trvalá prekážka
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10 Príspevky: 3197 Bydlisko: nr
|
* PMR vysielačka (také malé oné čo sa predáva za 1000 až 2500 Sk za pár v každej väčšej samoobsluhe) sa nedohovorí s CB vysielačkou (to čo sa montuje do auta a má to tú dlhú anténu na streche) a ani sa nedá nijako upraviť aby sa dohovorila.
* polské kamióny sa vykecávajú na ch 27 ale v AM modulácii
_________________ SLOW & FURIOUS
|
Str, 16.07.2008, 9:10 |
|
 |
Milos
OFFROAD Expert
Registrovaný: Str, 04.10.2006, 21:15 Príspevky: 2565 Bydlisko: Handlová
|
rakusky infokanal je na FM frekvencii na 9kanale a nemecky info je na 9tom kanale v FM frekvencii spolu s rakuskom a potom na AM frekvencii na 9tom a 10tom kanale
_________________ Jeep Grand Cherokee 4,7 V8 - zatial sa zoznamujeme
|
Str, 16.07.2008, 9:12 |
|
 |
SittingBull
Frajer
Registrovaný: Str, 24.01.2007, 14:19 Príspevky: 205 Bydlisko: Bratislava vidiek
|
nezaskodi bandaska s vodou, ale pre vas mam este jeden tip. uz neviem presne, ako sa to vola, ale je to taka pasta v tube - nejake mydlo co netreba pouzivat s vodou.
_________________ Tatra 613-3, BMW 730 E32, BMW 730 E32, VW Passat B6, Audi Q3 a landrover uz nechcem.
|
Ned, 20.07.2008, 14:31 |
|
 |
kewin357
Koumák
Registrovaný: Sob, 12.04.2008, 12:32 Príspevky: 168 Bydlisko: Martin
|
take gumaky su tiez dobrou vyhodou,len te uz len tak do nejakych malych priecinkou nevojdu.prsiplast je ties plusom
_________________ SUZUKI SAMURAI 1.3
mačeta,lano,naradie,PMR BFG AT,podvozok, CB
|
Ned, 20.07.2008, 16:02 |
|
 |
Jano JP
Pajero compatibile
Registrovaný: Pon, 09.10.2006, 11:04 Príspevky: 2172 Bydlisko: Licavca City
|
- skladaciu motykolopatku veľkosti vojenskej lopatky nosím so sebou nepretržite a teda ju nemôžem zabudnúť vziať - nezaberá skoro žiaden priestor) a je to neuveriteľná pomoc, keď nie je poruke seriózne náradie (v minulosti som "lopatoval" aj tvrdými papierovými doskami zo spisov - nedoporučujem, nevedie k úspechu)
- rýľolopatu prihodím do kufra predpokladajúc ťažký terén, mám ju v garáži na viditeľnom mieste tak, že vždy idúc po auto vidím aj lopatu a tak by som ju nemal zabudnúť zobrať ak predpokladám potrebu;
niekedy prihodím aj motorovú pílu - ide trocha lepšie ako najväčšia kanadská sekera
- občas nosím aj reťaz s hákom umožňujúcim zapnúť na reťazi na ľubovolnom mieste (kedysi ju stratili drevorubači v lese a ja som ju našiel, ďakujem) - používam na odtiahnutie klátov keď mi je ľúto zadrbať gurtne a na rozdieľ od nich sa dobre a rýchlo upína - veď nato je vymyslená
- Dindajova pripomienka má cenu zlata, každému prajem, aby sa o tom nemusel presvedčiť na vlastnom nešťastí
_________________ Krásnu blondínu, abo nadupaný off????? .....  Poradím sa s tou brunetou v mojom pajero šport!!!!!... 
|
Pon, 21.07.2008, 13:18 |
|
 |
|
Kto je on-line |
Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný |
|
Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre
|
|