4x4 Club Slovakia
http://www.4x4club.sk/forum/

STABILIZATOR na Off vseobecne
http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.php?f=2&t=6456
Stránka 4 z 5

Autor:  dado [ Uto, 24.03.2009, 11:03 ]
Predmet príspevku: 

Pridam este ja jeden postreh a zamiesam. Ked som bol na Jeep offroad show v LM a nasledne v pieskovni. Tak som mal na zadnej naprave predne seriove pruziny + predne tlmice z autobusu Karosa. Auto bolo tak tvrde ze som na nerovnostiach odtrhol drziak vyfuku. V zakrutach sa chovalo auto ako sportiak a v terene pekne krizilo.

Autor:  Martin 4 [ Uto, 24.03.2009, 12:08 ]
Predmet príspevku: 

Naladenie podvozku je vždy kompromis medzi jazdnými vlastnosťami a komfortom. Superpohodlné podvozky (typické napr. pre luxusné americké autá) sa zle držia cesty a plávajú ako loď na vlnách, superovládateľné športové podvozky zase vedia vyhrkať plomby zo zubov.

Čiže podvozok sa snažia konštruktéri urobiť tak, aby sa auto udržalo na ceste a pritom bolo čo najpohodlnejšie. Čiastočne pritom dohádza k určitému zohľadneniu naturelu auta - RolsRojs má pohodlný podvozok, pretože sa neprepokladá športová jazda, Ferari je tvrdé jak štolverka, pretože sa očakáva drsná športová jazda.

Do tejto optimalizácie vstupuje aj užitočná hmotnosť auta. Čím je rozdiel medzi prázdnou a plnou hmotnosťou väčší, tým ťažšie je naladiť podvozok pri rôznych celkových hmotnostiach . Toto platí len pre železné podvozky =nejaké spružiny - listové alebo vinuté. Mechy sa dajú nastaviť vždy optimálne.

A tu je podstata nášho problému. Trialový podvozok je mäkký s dlhými zdvihmi a nie príliš tuhými tlmičmi. Účelom je čo najvolnejší pohyb kolies. Ničmenej funguje len pri návrhovej hmotnosti auta a teda sa už nedá nič moc naložiť. Expedičný podvozok je tvrdý a viac bráni kríženiu - najmä ak je auto ľahšie ako bola návrhová hmotnosť (= nie je v ňom expedičná výbava) .

Takže kto si dáva na auto tuningový podvozok, musí vziať na vedomie, na akú váhu je podvozok navrhnutý.

Auto s trialovým podvozkom musí byť viacmenej prázdne. Inak sedí na dorazoch a príšerne sa nakláňa.

Auto s expedičným podvozkom musí byť viacmenej trvalo naložené. Inak je tvrdé, nekríži a odskakuje.

Autor:  konik [ Uto, 24.03.2009, 12:23 ]
Predmet príspevku: 

Martin 4 píše:
Auto s expedičným podvozkom musí byť viacmenej trvalo naložené. Inak je tvrdé, nekríži a odskakuje.


a lahsie znasaju amputaciu a naslednu absenciu stabilizatorov.

Autor:  Jano JP [ Uto, 24.03.2009, 15:44 ]
Predmet príspevku: 

áno, Martin, ako hovoríš
až nato, že aj trialový podvozok môže byť tuhší ako origo a nemá problém držať budku aj bez stabíkov (viď napr. niekdajší patrol Milana BB)

lepšie kríženia sú dosiahnuté inými dĺžkami strún a iným chodom tlmičov a samozrejme aj ich inými vlastnosťami, ale pri dlhších prevedeniach nemôžu byť príliš mäkké, to by sa to auto poskladalo aj na tom triale na hromádku... ;-)

Autor:  gatier [ Uto, 24.03.2009, 18:56 ]
Predmet príspevku: 

DanoDEF píše:
gatier píše:
je to predvidatelne ze sa na tom niekde vysypes hehe


... si to vyskusaj a netaraj.

... moje auto nema stabilizatori vobec a nechybaju mi

... kazdy kto so mnou ide prvykrat sa v zatacke zlakne ... :-D


zalezi zrejme od auta. tie stabiky tam nie su na srandu a robia sa odpajatelne, tak si ich vyskusaj. vacsinou nieje problem zatacka ale vyhybaci manever. ja to skusat nebudem, mam sa prilis rad :wink:

Autor:  BBMiso [ Str, 25.03.2009, 0:39 ]
Predmet príspevku: 

gatier kup si terenne auto a prestanes sa bat :-D

Autor:  gatier [ Str, 25.03.2009, 3:41 ]
Predmet príspevku: 

BBMiso píše:
gatier kup si terenne auto a prestanes sa bat :-D


je viac nez pravdepodobne, ze som jazdil na mojom "terennom" aute viac v terene nez ty hehe
takze na cestu so stabikom a do terenu bez
ale da sa aj naopak 8-)

Autor:  BBMiso [ Str, 25.03.2009, 9:39 ]
Predmet príspevku: 

Ak sa naucis jazdit, mozes bez stabikov do terenu aj na asfalt. :-D

Autor:  dado [ Str, 25.03.2009, 10:02 ]
Predmet príspevku: 

Uz sa to nejak natahuje tak uvediem konkretne moj pripad :
Kedze mam len jedno auto, ktore na akcie tipu Tisovec viac menej zakazdym prestavam (pevnostne narazniky + MT pneu), a zaroven ho potrebujem na denno dene jazdenie, tak jednoducho musim mat stabilizatory na aute.
Neviem si predstavit, ze na ceste medzi RS - BA mi niekde na dialnici v 130 km/ hod skoci nieco do cesty a ja budem musiet prudko zmenit smer. A popritom este kalkulovat ci to podvozok znesie alebo nie, ci sa prevratim alebo nie.

Autor:  Jano JP [ Str, 25.03.2009, 11:19 ]
Predmet príspevku: 

Dado, chápem Ťa a možno u jeepa je to treba, ale ubezpečujem Ťa s celou vážnosťou, že pri mojom športe so zachovaným predným stabíkom a s IM podvozkom bez zadného stabíka sa búdka môjho auta ani pri prudkom manévri doboku nehne a rozhodne ma to nestiahne z cesty ani neprevráti...overené, najazdené už desiatky tisíc km...

Autor:  dado [ Str, 25.03.2009, 18:15 ]
Predmet príspevku: 

Ano, je mi to jasne. Je dobre ze su tu napisane aj tvoje skusenosti aj moje. Clovek si to moze pekne porovnat na dvoch roznych autach a vybrat si vlastnu cestu.

Autor:  Kapo [ Str, 25.03.2009, 18:55 ]
Predmet príspevku: 

No, neviem, kadial to všetci jazdíte, ale ja osobne mám vždy velký problém nájsť miesto na maximálne kríženie pri prejazde terénom.

A ani si akosik nemôžem spomenúť na taký úsek, kde by som potreboval extrémne krížiť.

Ale o to častejšie potrebujem svojou obludou nahánať cestu pod riťou v zákrutách. :smt162

Autor:  tibik [ Str, 25.03.2009, 20:59 ]
Predmet príspevku: 

kapo-100 bodov :-D

Autor:  Andrej [ Str, 25.03.2009, 21:01 ]
Predmet príspevku: 

No Kapišto stačilo si zajazdiť na jesen trial mal yb si aj maximalne križenie, alebo žeby už buček :-D

Autor:  Jano JP [ Str, 25.03.2009, 21:06 ]
Predmet príspevku: 

Kapo píše:
No, neviem, kadial to všetci jazdíte, ale ja osobne mám vždy velký problém nájsť miesto na maximálne kríženie pri prejazde terénom.

A ani si akosik nemôžem spomenúť na taký úsek, kde by som potreboval extrémne krížiť.

...neviem či maximálne, ale ja krížim skoro pri každom výjazde s krmivom pre zvieratká, 5 minút od baráku...

Stránka 4 z 5 Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/