Dnes je pondelok 12. mája 2025, meniny má Pankrác a zajtra Servác
|
Stránka 1 z 1
|
[ Príspevkov: 12 ] |
|
Autor |
Správa |
juroBSP
Ťažký Profík
Registrovaný: Str, 13.12.2006, 22:10 Príspevky: 356 Bydlisko: BA/SE
|

Sipy nasadene naopak - tomu nerozumiem, napriek tomu som takto nasadene pneu, videl uz na viacerych offoch.
Ak si davam na auto gumy so sipovym vzorom, predpokladam, ze je to kvoli dosiahnutiu co najlepsej prejazdnosti smerom dopredu.
Mylim sa?
Aky vyznam ma potom nasadzovanie naopak?!
Jediny argument, ktory som zatial pocul je: Lepsie sa cuva.
To je cudne, lebo kazde auto je konstruovane hlavne na pohyb vpred.
Ak ma otocenie sipov pri cuvani taky vyrazne pozitivny ucinok, tak sucasne musi mat strasne negativny na jazdu vpred - potom naco mam sipy? A ak to tak nie je, naco ich potom otacat?
Ak sa neviem rozhodnut a oba zabery (vpred i vzad) chcem mat porovnatelne, resp. chcem mat vacsiu istotu, ze niekde neuviaznem, nie je lepsie zvolit nejaky neutralny MT vzor a nie agresivny sip?
Alebo ak chcem teda hlavne co najlepsie cuvat, nie je lepsie radsej zostat doma a nikam nejazdit...?
Ako to vidite vy? (Hlavne ti, ktori maju sipove pneu.)
Tymto nadvazujem na diskusiu, ktora zacala vznikat tu
viewtopic.php?t=3152&start=30
_________________Nissan Patrol K260 - Biely Spaniel = BSP, kratky, 2,8TD

|
Ned, 27.01.2008, 15:33 |
|
 |
MoostanQue
Mašinista
Registrovaný: Uto, 19.12.2006, 4:39 Príspevky: 1112
|

Sipovy vzor (pre ucely tejto diskusie hruby smerovo orientovany dezen pouzivany na traktoroch a strojoch ci nakladakoch do terenu (bagre, nakladace, P V3S apod.)) ma samocistiacu schopnost - na rozdiel od vsetkych ostatnych pneumatik vcitane BFG MT, kde o samocisteni nemozno hovorit (cistenie dezenu odstredivou silou pri roztoceni kolies na 6o km/h sa ani pri najlepsej voli neda povazovat za samocistenie). V praxi to znamena, ze pri preklznuti pneumatiky v smere sipu (vrchol sipu napred) dochadza sudrznostou materialu k vytahovaniu blata z figur dezenu a jeho vytlacaniu do stran, a tym k zaberu pneumatiky o pevnejsi podklad. Toto funguje i pri velmi pomalom otacani kolesa (2 - 5 km/h).
Pri opacnej orientacii sipu preklzujuce kolesa naberaju pod seba blato, cim sa ich trakcia znizuje.
Pokial je primarnym ucelom dosiahnutie maximalnej trakcie, montuju sa vsetky kolesa rovnako, teda sipom dopredu (orba, tahanie dreva).
Pri stroji, u ktoreho sa predpoklada pravidelny pohyb vpred-vzad, alebo uviaznutie vozidla a nasledna potreba vycuvat, montuju sa predne sipy opacne (pri akceleracii vzad sa prenasa tazisko viac na prednu napravu) pre zlepsenie trakcie pri cuvani (nakladace, niektore lesne stroje atp.).
Pri brzdeni v terene dochadza zablokovanim kolies k defacto opacnemu pohybu sipu ako pri uviaznuti pri jazde vpred - smerom dopredu orientovane sipy naberaju pod pneumatiku blato a zhorsuju tak brzdne vlastnosti - na vozidla pohybujuce sa vo velmi prudkych naklonoch sa montuju predne sipy tiez opacne.
Na jednej naprave musia byt vsetky sipy namontovane rovnako (ak niekoho napadlo namontovat duplaky (zdvojene zadne kolesa) jedno tak a jedno opacne, tak vedzte ze to nefunguje. Sip ktory je opacne pod seba naberie tolko bordelu, ze ten druhy, ktory by teoreticky zabral, ostane takmer v lufte.
pekny den praje MoostanQue
nectes, nevis http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.php?t=804
_________________Bežný automobil v základnej výbave. Nóóikdyž.. 
Naposledy upravil MoostanQue dňa Ned, 27.01.2008, 19:10, celkovo upravené 1
|
Ned, 27.01.2008, 18:39 |
|
 |
Kapo
Recyklovaný teaneger
Registrovaný: Uto, 26.12.2006, 17:21 Príspevky: 3601 Bydlisko: MY/BA
|
Pneumatika zo šípovým vzorom patrí k špeciálnym , určená predovšetkým na prejazd mäkého podložia do ktorého sa vklinuje svojim V vzorom .
A mala by mať tú vlastnosť, že keď už nevládze do predu , mala by vozidlo dostať von aspoň jazdou späť .
Taktiež má šípový vzor určite lepšie jazdné vlastnosti na ceste, ako keby mal len priečny-lopatový dezén .
_________________JAK BY TADY BYLO KRÁSNE, KDYBY SEM TU NEBYL JÁ. 
|
Ned, 27.01.2008, 18:43 |
|
 |
MoostanQue
Mašinista
Registrovaný: Uto, 19.12.2006, 4:39 Príspevky: 1112
|

Neutralny (predpokladam ze si tym myslel smerovo neorientovany) dezen ma vzdy horsie vlastnosti (pri zachovani tych istych parametrov (rozmer pneu, hustenie, vaha auta atd.)). Bezne MT dezeny (BFG, GG, Bridgestone, Yokohama, atd.) su UNIVERZALNE dezeny pre jazdu po spevnenych komunikaciach i mimo nich - s lepsimi ci horsimi (ale stale znesitelnymi) vlastnostami na tom ktorom povrchu. Sipy (rozumejme hruby terenny vzor) su dezeny do terenu, so spatnymi jazdnymi vlastnostami na spevnenych povrchoch. Ja osobne si trufnem tvrdit, ze i opacne otocene sipy su v blate lepsie ako akekolvek nesmerove dezeny (cest vynimkam, NT3 napriklad).
Otocene predne sipy sa prejavia az vo velmi tazkom terene, jazdne vlastnosti v beznom terene nie su vyrazne odlisne.
Citácia: Alebo ak chcem teda hlavne co najlepsie cuvat, nie je lepsie radsej zostat doma a nikam nejazdit...?
Najlepsie je pred kazdym cuvnutim vsetky sipy otocit (doporucujem nacvik na zapadnutej T 148 alebo P V3S). Uplne najlepsie je teoreticky spiritizovat jak je to vlastne na picu a sediet doma.
...................................................................................................
DOTAZ: Na nemenovanom susednom fore bolo doporucene predne sipy otocit opacne kvoli zlepsenym jazdnym vlastnostiam vyssou rychlostou po spevnenych komunikaciach; resp. pre neznesitelne jazdne vlastnosti sipov neotocenych. Ja osobne som sa s tymto nestretol (bager viac ako 20 nejde ani na 5ke a mizerne jazdne vlastnosti vetriesky nejake sipy nevytrhnu. Ma niekto nejake konkretnejsie informacie v tejto oblasti?
_________________Bežný automobil v základnej výbave. Nóóikdyž.. 
|
Ned, 27.01.2008, 18:55 |
|
 |
juroBSP
Ťažký Profík
Registrovaný: Str, 13.12.2006, 22:10 Príspevky: 356 Bydlisko: BA/SE
|
to MoostanQue:
Podla popisu, ktory si uviedol, mi vychadza, ze ak dam na jednu (prednu) napravu sipy opacne, tak bude ta naprava mat uplne katastrofalnu trakciu (miesto cistenia sa dezen spini), horsiu ako neutralne MT (napr. BFG). Vyhoda sipov sa tym ale uplne vytrati.
Potom vysledok pri sipoch: Zadna naprava zabera super, predna skoro vobec. Prejazdnost rovnaka ako ked obe napravy zaberaju rovnako s priemernym (BFG), alebo ovela lepsia s nejakym nesipovym (nejednosmernym) agresivnym offdezenom (SS Bogger). Je to inak?
_________________Nissan Patrol K260 - Biely Spaniel = BSP, kratky, 2,8TD

Naposledy upravil juroBSP dňa Pon, 04.02.2008, 22:40, celkovo upravené 1
|
Ned, 27.01.2008, 19:07 |
|
 |
MoostanQue
Mašinista
Registrovaný: Uto, 19.12.2006, 4:39 Príspevky: 1112
|
To JuroBSP: noo, ona ta katastrofalna trakcia je dost relativna - vid vyssie. Prejazdnost akychkolvek sipov je spravidla (podla druhu terenu) vyssia ako MT pneumatik, uz len z titulu diametralne odlisneho pomeru plocha/vyrezy; v blate totiz nehra ulohu prilnavost pneumatiky, ale vnutorne trenie materialu po ktorom sa vozidlo snazi pohybovat (prehnany priklad pre ilustraciu: v sklenenych gulickach sa nepohnes na ziadnych gumach).
Nasledkom rozdielnej velkosti povrchu sa meni aj merny tlak na podu atd., ale toto je uz v rovine empirickej a pre bezneho pouzivatela nepouzitelne.
Super Swamper Bogger JE smerovo orientovany dezen.
_________________Bežný automobil v základnej výbave. Nóóikdyž.. 
|
Ned, 27.01.2008, 19:17 |
|
 |
juroBSP
Ťažký Profík
Registrovaný: Str, 13.12.2006, 22:10 Príspevky: 356 Bydlisko: BA/SE
|
MoostanQue,
prepac, ked som pisal moj prispevok z 18:07, nevidel som Tvoj z 17:55, kde si mi uz na viacere veci odpovedal.
"Uplne najlepsie je teoreticky spiritizovat jak je to vlastne na picu a sediet doma."
Noo, moj povodny postoj bol nespiritizovat, nic neotacat, nesediet doma a vyrazit do terenu vyuzivajuc co najlepsiu trakciu sipov smerom vpred. V okamihu, ked je to tak zle, ze sa nepohnem ani dopredu, ani dozadu vyuzit iny sposob vyprostenia (napr. navijak).
To opacne otocenie moze mat vyznam pri vacsich pracovnych strojoch, ktore chodia pomaly na kratke vzdialenosti a musia pracovat bez zbytocnych prestavok (improvizacie, navijakovania sa a pod.) - tak ako si hovoril. To dava zmysel.
S tym, ze opacne otoceny sip je v extreme i tak ucinnejsi ako univerzalny MT dezen si ma prekvapil.
_________________Nissan Patrol K260 - Biely Spaniel = BSP, kratky, 2,8TD

|
Pon, 28.01.2008, 0:52 |
|
 |
marcus
OFFROAD Expert
Registrovaný: Ned, 09.12.2007, 22:40 Príspevky: 1128 Bydlisko: Nové Zámky
|
Predávam plašte na poľnohospodársku techniku a tam sa to hlavne používa otočený šíp. V skratke napísané šíp smerujúci dopredu pôdu spod seba vytláča a šíp smerujúci do zadu pôdu pod seba vtláča! Táto technika otočenia sa používa hlavne pri sipkých pôdach(piesočnaté)!!!
_________________TOYOTA 4 Runner 3.0V6 , off road club NZ, www.4x4nz.sk
|
Uto, 29.01.2008, 10:28 |
|
 |
MoostanQue
Mašinista
Registrovaný: Uto, 19.12.2006, 4:39 Príspevky: 1112
|
To Marcus: vidis, otocit sipy na piesok ma nenapadlo... v mojich koncinach piesok nanajvys na pieskovisku, takze prakticke skusenosti nemam.
Sipky sin sipal sikorky... 
_________________Bežný automobil v základnej výbave. Nóóikdyž.. 
|
Uto, 29.01.2008, 10:39 |
|
 |
masurko
OFFROAD Expert
Registrovaný: Štv, 27.09.2007, 12:05 Príspevky: 1818 Bydlisko: Trencin
|
presne tak ked si vsimnete tak na traktoroch co tahaju valce alebo brania alebo nieco podobne na rozrobenej zemine alebo na piesku keby mali klasicky sip dozadu tak by par krat zahrabol a sedi na bruchu a opacne sipi pomozu ze sa lepsie zakusnu do sypkeho 
_________________ "Bolesť trvá len chvíľu, víťazstvo trvá navždy" Ex: JEEP CHEROKEE 4.0i, 4.5" lift Ex: Patrol K260, 2.8D homemade pickup Ex: Patrol W260, 2.8TD eMHaDecka na 33kach Patrol Y61 3.0DTi - ma vsetko co treba
|
Uto, 29.01.2008, 20:05 |
|
 |
peto SB
Koumák
Registrovaný: Str, 10.01.2007, 17:57 Príspevky: 175 Bydlisko: okr. SABINOV
|
DOTAZ: Na nemenovanom susednom fore bolo doporucene predne sipy otocit opacne kvoli zlepsenym jazdnym vlastnostiam vyssou rychlostou po spevnenych komunikaciach; resp. pre neznesitelne jazdne vlastnosti sipov neotocenych. Ja osobne som sa s tymto nestretol (bager viac ako 20 nejde ani na 5ke a mizerne jazdne vlastnosti vetriesky nejake sipy nevytrhnu. Ma niekto nejake konkretnejsie informacie v tejto oblasti?
Podla mňa je otačanie šipov na aute riadna blbost a nechapem ako by sa mali otočením jazne vlastnosti na ceste zlepšiť. Maximum čo som išiel je 60 a to som mal plyn na podlahe a odpor to ma taky, ze niva zastavi
,,aj dole kopcom ´´ a huči to ako vrtuĺník. A v terene keď už niekde ostaneš tak ťa to otačenie podľa mojho nazoru nezachráni. Na nive mam na sipoch odchodene 5000 km a dezen ma uz len 30 %, ale ked budem kupovať nove gumy tak len šipaky.
_________________TODAY TOMORROW TOYOTA LJ 70 PROTO (napravy Unimog 404 ,Warn 8274 mechanika BRDM ,tlmice FOX,Optima,Tripmaster atd;-) www.terennytim.skhttp://www.youtube.com/channel/UCCvWshSIJC5DKhAwDOi4L5gPREDAJ NÁPRAV A DIELOV DO NÁPRAV Z UNIMOGU 404
|
Pon, 04.02.2008, 18:25 |
|
 |
pablo
OFFROAD Expert
Registrovaný: Str, 12.09.2007, 18:24 Príspevky: 1377 Bydlisko: Púchov
|

peto SB píše: DOTAZ: Na nemenovanom susednom fore bolo doporucene predne sipy otocit opacne kvoli zlepsenym jazdnym vlastnostiam vyssou rychlostou po spevnenych komunikaciach; resp. pre neznesitelne jazdne vlastnosti sipov neotocenych. Ja osobne som sa s tymto nestretol (bager viac ako 20 nejde ani na 5ke a mizerne jazdne vlastnosti vetriesky nejake sipy nevytrhnu. Ma niekto nejake konkretnejsie informacie v tejto oblasti?
Podla mňa je otačanie šipov na aute riadna blbost a nechapem ako by sa mali otočením jazne vlastnosti na ceste zlepšiť. Maximum čo som išiel je 60 a to som mal plyn na podlahe a odpor to ma taky, ze niva zastavi ,,aj dole kopcom ´´ a huči to ako vrtuĺník. A v terene keď už niekde ostaneš tak ťa to otačenie podľa mojho nazoru nezachráni. Na nive mam na sipoch odchodene 5000 km a dezen ma uz len 30 %, ale ked budem kupovať nove gumy tak len šipaky.
zo všetkým co si napísal s tebou suhlasim, možem aj potvrdiť,, a maximálkou som ta prekonal ( 80 km/h ), a hučalo to ze nebolo počut vlastneho slova

_________________ ~`<| _________ oooo __ ~~ | / ../ …\ … \ \ _|____\ ~~~[_ - - - ______ --- _ \ - \\\\\\ -\ ~~~~( o) ) – o - - - ( o ) ) – o ---) )
Jeep ZJ 5.2 V8,nápravy patrol Y61, 7.5" long arm,flowmaster a kopec iného.. Jeep XJ 4.0 cestná leštenka
|
Pon, 04.02.2008, 18:57 |
|
 |
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Príspevkov: 12 ] |
|
Kto je on-line |
Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný |
|
Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre
|
|