Dnes je pondelok 2. júna 2025, meniny má Xénia a zajtra Karolína
Jazda v extremnych podmienkach na snehu
Autor |
Správa |
janotoyotak
Začínajúci koumák
Registrovaný: Sob, 17.02.2007, 15:04 Príspevky: 141 Bydlisko: Ba
|

pejo píše: Na tak ťažké a naložené auto by som dal široké zimné pneu čo najväčšieho priemeru. Z dôvodu čo najnižšieho merného tlaku na podklad. Najväčšie zimáky sú asi Kumho 285/75R16.
A čo také 44x20R15, čo sa používajú na Islande?
Vráťme sa k realite. Netreba vymýšlať už vymyslené a odskúšané.
Defíky jazdia na viacerých horských chatách a používa ich aj Horská služba.
Takmer bez výhrady jazdia na ÚZKYCH zimných gumách rozmeru 235/85R16. Na tieto pneu v prípade potreby dávajú reťaze. Ale len výnimočne. Dvakrát denne nahadzovať a zhadzovať reťaze by ťažko zvládal aj trestanec.
Janka, ty potrebuješ dobré zimné gumy (povedzme Cooper Discoverer, alebo tie najlepšie Nokian Hakappeliita LT) + 4x reťaze pre núdzové situácie. Pretože potrebuješ denne jazdiť, či je na ceste sneh, alebo ľad, nechal by som do tých gúm nastreliť oceľové hroty. Na ceste je to síce oficiálne zakázané, ale myslím, že prípadnú policajnú kontrolu presvedčíš o potrebe takéhoto obutia.
Zatiaľ sa autom dostaneš až hore na chatu, ale stači, keď sa utvoria poriadne záveje, tie ešte nebodaj dobre zmoknú a zvlhnú a potom zamrznú a cesta bude pre kolesové vozidlo znovu zjazdná až niekedy v apríli-máji.
Preto bude potrebný materiál vyvážať snežným skútrom a saňami.
Defík bude musieť parkovať niekde v doline, kde ho aj postrážia.
Ja viem, vyzeralo to veľmi romanticky, že mladá chatárka dennodenne riskuje život a auto, aby dovliekla 1000 litrov rumu smädným turistom, ale takéto počínanie by veľmi skoro prinieslo ozajstné problémy.
A potom niekedy na jar, keď bude po zimnej sezóne, sa môžeme stretnúť, vyblbnúť sa a skúšať, čo je kde a na akom podklade lepšie a čo horšie.
|
Štv, 20.11.2008, 20:20 |
|
 |
pejo
OFFROAD Expert
Registrovaný: Uto, 02.01.2007, 7:21 Príspevky: 1810 Bydlisko: Lúky
|
Islanďania jazdia po snehu, ktorý nemá dno. Vtedy treba, aby auto šlo po povrchu snehu a neprepadávalo sa.
Úzke pneumatiky sú dobré vtedy, keď je tvrdý podklad a nie veľká vrstva snehu. Majú vyšší tlak, lepšie držia na ľadovom povrchu, rýchlejšie sa prehrabú na podklad a v čľapkanici lepšie vytláčajú brečku spod seba. Podobne je to pri aquaplaningu.
V podstate sa lepšie hodia do našich podmienok, kde snehová kalamita vznikne pri 5cm vrstve snehu. Nehovoriac o tom, že úzka pneu je vždy výrazne lacnejšia, ako široká a tiež auto má menšiu spotrebu.
Výjazd na Chleb v zime je ale extrém a ja by som sa spoľahol na extréme široké zimné pneu, podobne ako to robia Islanďania, ktorý tiež začínali na úzkych.
|
Štv, 20.11.2008, 21:39 |
|
 |
Martinoff
OFFROAD Expert
Registrovaný: Uto, 30.09.2008, 18:01 Príspevky: 1932 Bydlisko: TO
|
Citácia: Ja viem, vyzeralo to veľmi romanticky, že mladá chatárka dennodenne riskuje život a auto, aby dovliekla 1000 litrov rumu smädným turistom, ale takéto počínanie by veľmi skoro prinieslo ozajstné problémy.
Áno, problémy nastanú určite.  Ako poznám náturu turistov pohybujúcich sa po našich horách (jak slovákov, tak aj čechov), môžeš očakávať poznámky typu "vysokohorská prirážka akoby to tu bol Everest" atď. Tak sa vyser na 1000 litrov rumu, práskni im do čaju rumovú arómu v prášku a dolej tekutinou z baterky - aby sa nesťažovali že ich ani nepotriaslo  . Ten rum odlož pre nás, čo Ti to dokážeme oceniť  .
Týmto OT som chcel povedať len toľko, aby si naozaj neriskovala zdravie, život alebo toho pekného defíka pre ľudí, ktorí nakoniec poznamenajú: A načo sa tam trepala v takých podmienkach?!
Nezabúdaj Janka, že nevďak vládne týmto svetom! Dobre si to zapamätaj, prídem Ťa z toho niekedy vyskúšať. 
_________________ Pajero II 3,5l V6 24v - a už v tom zase lietam...
L200 - pracovné, a to doslova!
|
Štv, 20.11.2008, 23:58 |
|
 |
Janka chatarka
Učeň
Registrovaný: Štv, 13.11.2008, 23:33 Príspevky: 41 Bydlisko: Martin a Chleb
|
Tak, tak, s prichádzajúcou zimou sa stráca romantika horskej chaty  .Teda hlavne pre chatárov...Ja už mám hore v podstate všetko vyvezené , aj tých 1000 l rumu a niekoľko kartónov jágra pre mňa, takže môžete prísť. Dnes sa chystám na poslednú cestu, ešte mám naložený nejaký tatranský na úpravy v chatke, ale neviem, neviem, hore je už do pol metra, tak uvidíme. V najhoršom defík prezimuje niekde na polceste  . No a potom pekne pešo a všetko na chrbát, veď na to sa tešíme celé leto  .
No a k tým nevďačným turistom - všetko lepšie ako tie hyeny v meste  . Táto chata je špecifická okrem polohy aj tým, že 80 percent ľudí, ktorí chodia hore patrí medzi normálnych a to už je dosť vysoké číslo na to, aby som si to vyšľapala s radosťou...
|
Pia, 21.11.2008, 10:01 |
|
 |
GaboSB
OFFROAD Expert
Registrovaný: Str, 11.10.2006, 22:19 Príspevky: 885 Bydlisko: Šoma - východ SR
|
Janka chatarka píše: No a k tým nevďačným turistom - všetko lepšie ako tie hyeny v meste  . Táto chata je špecifická okrem polohy aj tým, že 80 percent ľudí, ktorí chodia hore patrí medzi normálnych a to už je dosť vysoké číslo na to, aby som si to vyšľapala s radosťou...
Ešte že nebývam v meste 
_________________"Každý z nás je len taký človek, ako vníma a posudzuje iných ľudí okolo seba." https://www.youtube.com/channel/UCI80j8 ... y0FyRKt0Xg
|
Pia, 21.11.2008, 12:20 |
|
 |
Martinoff
OFFROAD Expert
Registrovaný: Uto, 30.09.2008, 18:01 Príspevky: 1932 Bydlisko: TO
|
O.K. V tom prípade držím palce  ! A aby nebolo toto všetko mimotémové, tak na zimnú sezónu doporučujem voziť v aute snežnice (ja používam tieto: http://www.bartsport.sk/sneznice/sasquetch/ ). Dajú sa použiť aj ako lopata na odhádzanie snehu, alebo v nich odkráčaš pre traktor či ratrak  . V aute zaberú minimum miesta a dá sa snimi v snehu perfektne vyblázniť - raz sme s kámošmi robili jeden zimný prechod v podmienkach dvojvaječného snehu, t.j. sneh až po vajcia-gule. Oni zapadali po vajcia, ja na snežniciach max. 20 cm. skúste si predstaviť takýto pochod na celý deň!
_________________ Pajero II 3,5l V6 24v - a už v tom zase lietam...
L200 - pracovné, a to doslova!
|
Pia, 21.11.2008, 12:31 |
|
 |
Janka chatarka
Učeň
Registrovaný: Štv, 13.11.2008, 23:33 Príspevky: 41 Bydlisko: Martin a Chleb
|
Tak páni, všetko do včera bola len teória  . Defík večer potupne zastal ani nie pod Generálom a dnes sme celý deň vynášali zabárajúc sa do pol pása do čerstvého snehu. Po vynáške sa defík podarilo dostať na Zajacovú , medzičasom pripadlo ďaľšieho pol metra a keď bude do zajtra takto snežiť, tak neodídem ani zo Zajacovej. Pre nemartinčanov - Zajacová cca 800m nadmorská výška, bežne dosiahnuteľná normálnym autom po rozbitej ceste. Tu hore vládne sneh a víchrica, šialení turisti napriek tomu blúdia po hrebeni, včera sme jedného podchladeného hodinu a pol niesli do chaty...ale to už nie je o defíku, takže nejdem zaťažovať. K tým MT gumám - no, bola som bez reťazí, ale v tých podmienkach by mi asi nepomohli ani tie...no a potom, chýbajú skúsenosti, samozrejme  Aj keď snehu dolu až tak veľa nebolo...podľa môjho laického názoru som to mala prejsť....
|
Sob, 22.11.2008, 18:26 |
|
 |
lop21
Ťažký Profík
Registrovaný: Str, 29.08.2007, 20:54 Príspevky: 435 Bydlisko: Lučenec/Nitra
|
škoda že nestíhaš fotiť...určite je to paráda...dúfam že ťa tam nezaveje 
_________________ Človek je najmenej sám sebou ked hovorí za seba, dajte mu masku a povie Vám pravdu. O.Wilde
Jeep Grand Cherokee WJ 4,7 (LPG), 2,5"lift, AT , nejaká výbava
|
Sob, 22.11.2008, 18:29 |
|
 |
Fefe
OFFROAD Expert
Registrovaný: Ned, 16.11.2008, 20:51 Príspevky: 1050 Bydlisko: Bratislava
|

....neviem síce kde tá chata sa nachádza, aký je prístup autom alebo inými prostriedkami.
S osobnými autami nemám moc skúseností v ťažkom teréne ale mám volaké z nákladnými.
Snežný skúter niečo utiahne ale ako sa chová v hlbokom snehu neviem. ( kúpa tiež niečo-nemálo koštuje )
Jedna možnosť je ešte opatriť auto s pásmi ( záleží aká by to bola položka finančne ).
alebo niečo takéto.
Ako som spomínal nákl.auto. Svojim spôsobom má 5t. uvezie ďalších 5t. opatrený uzávierkou diferákov, predný náhon, naviják. Dá sa zohnať za pár šupiek, nenáročná údržba a čo neprejde toto auto už neprejde "skoro nič" medzi autami.
Praga V3 S (valník). V zime keby ťažko štartoval pichneš éterovú bombičku alebo mu dáš prečítať noviny. Tí skorej narodení možno vedia o čom hovorím. Vozidlo má vysokú priechodnosť, ručný plyn ( ok v teréne ), vzduchom chladený motor.
..................
http://www.youtube.com/watch?v=UNZpZFZrXzs
http://www.youtube.com/watch?v=8KVfUGBQ ... re=related
na videu je skriňová nástavba.
..................
alebo vznášadlo čo prejde všade ale finančne je dosť náročné na zaobstaranie.
http://www.vznasadlo.sk/
.
_________________ Nissan Pathfinder R51 2005 128kW malá "expedičná" úprava: ASFIRpredný nárazník + ochrana spodku, IRON MANpodvozok, BFG KO2pneu,navijáčik, ARB uzávierky diferenciálov + kompresor
Naposledy upravil Fefe dňa Sob, 22.11.2008, 21:55, celkovo upravené 1
|
Sob, 22.11.2008, 19:38 |
|
 |
bull4x4
OFFROAD Expert
Registrovaný: Pon, 24.03.2008, 14:40 Príspevky: 2320 Bydlisko: Sliač
|
Fefe píše: Snežný skúter Praga V3 S (valník) vznášadlo
Snežný skúter - v hlbokom snehu ma problem
Praga V3 S (valník) - uz som to tu napisal, ze ked napoadne 2m, tak asi ee
vznášadlo - na tymto som uz rozmyslal, len ma zaujima, ako to brzdi dole kopcom, hadze kotvu? mam namysli kopce, nie briezky
_________________http://www.4x4offroad.skRasto Nissan Patrol Y60 TD 4,2T, Silverstone Extreme 35'', Ironman, 2x Superwinch EP9 ex.Nissan Patrol 3.0 DTi, Silverstone 35'', Ironman C foam cell, Superwinch Talon
|
Sob, 22.11.2008, 19:45 |
|
 |
Fefe
OFFROAD Expert
Registrovaný: Ned, 16.11.2008, 20:51 Príspevky: 1050 Bydlisko: Bratislava
|
2m snehu ešte záleží na tom aké má podložie.
vznášadlo pracuje na dvoch princípoch, má dva motory. Jeden je na vznášanie, druhý na pohyb vpred-poprípade vzad. Bez zapnutých motorov sa chová ako čln-pláve.
Myslím, že by stačilo brnknúť výrobcovi (email) určite podá presnejšie info.
Osobne som videl vznášadlo len na rovine a pri vjazde z brehu do vody a z vody.
Kopce neviem.
_________________ Nissan Pathfinder R51 2005 128kW malá "expedičná" úprava: ASFIRpredný nárazník + ochrana spodku, IRON MANpodvozok, BFG KO2pneu,navijáčik, ARB uzávierky diferenciálov + kompresor
|
Sob, 22.11.2008, 19:54 |
|
 |
bull4x4
OFFROAD Expert
Registrovaný: Pon, 24.03.2008, 14:40 Príspevky: 2320 Bydlisko: Sliač
|
Fefe píše: 2m snehu ešte záleží na tom aké má podložie.
vznášadlo pracuje na dvoch princípoch, má dva motory. Jeden je na vznášanie, druhý na pohyb vpred-poprípade vzad. Bez zapnutých motorov sa chová ako čln-pláve. Myslím, že by stačilo brnknúť výrobcovi (email) určite podá presnejšie info.
Osobne som videl vznášadlo len na rovine a pri vjazde z brehu do vody a z vody.
Kopce neviem.
ved to, nevim si dost dobre predstavit, ako sa na vznasadle pustam dole napr.N.Holou (Donovaly), striasa ma na redukovanej jednotke a brzdou na podlahe
a ake ma podlozie 2m snehu? je to asi jedno, lebo nehovorime o 10m, ktore treba, ale o niekolkych km do kopca
_________________http://www.4x4offroad.skRasto Nissan Patrol Y60 TD 4,2T, Silverstone Extreme 35'', Ironman, 2x Superwinch EP9 ex.Nissan Patrol 3.0 DTi, Silverstone 35'', Ironman C foam cell, Superwinch Talon
|
Sob, 22.11.2008, 19:58 |
|
 |
Janka chatarka
Učeň
Registrovaný: Štv, 13.11.2008, 23:33 Príspevky: 41 Bydlisko: Martin a Chleb
|
Vetriesku tu mám, áno, štartujeme novinami  . V zime tu ale nemá šancu nič, a hlavne v takej, aká je tu teraz - víchrica, 2 m snehu a mínus 15. Ale ako som spomínala kedysi, je tu ešte aj ratrák, ktorý dúfam spojazdním a naučím sa ovládať - asi budem jediná ratrákistka v Strednej Európe a na tomto fóre:D . Má to jeden háčik - najprv sme ho nevedeli zviezť do doliny, pretože nebol sneh a teraz za dva dni napadlo toľko, že ratrák už nie je vidno
Fotky - fotiť stíham, ale neviem ich sem umiestniť, a to sa mi zdá, že som celkom PC zdatná....skúste poradiť.
|
Sob, 22.11.2008, 21:24 |
|
 |
bull4x4
OFFROAD Expert
Registrovaný: Pon, 24.03.2008, 14:40 Príspevky: 2320 Bydlisko: Sliač
|
Janka chatarka píše: Vetriesku tu mám, áno, štartujeme novinami  . V zime tu ale nemá šancu nič, a hlavne v takej, aká je tu teraz - víchrica, 2 m snehu a mínus 15. Ale ako som spomínala kedysi, je tu ešte aj ratrák, ktorý dúfam spojazdním a naučím sa ovládať - asi budem jediná ratrákistka v Strednej Európe a na tomto fóre:D . Má to jeden háčik - najprv sme ho nevedeli zviezť do doliny, pretože nebol sneh a teraz za dva dni napadlo toľko, že ratrák už nie je vidno Fotky - fotiť stíham, ale neviem ich sem umiestniť, a to sa mi zdá, že som celkom PC zdatná....skúste poradiť.
skus cez nahraj obrazok, vyber co chces poslat, a odosli
alebo si daj vyhladat vkladanie fotiek, a precitat navody
_________________http://www.4x4offroad.skRasto Nissan Patrol Y60 TD 4,2T, Silverstone Extreme 35'', Ironman, 2x Superwinch EP9 ex.Nissan Patrol 3.0 DTi, Silverstone 35'', Ironman C foam cell, Superwinch Talon
|
Sob, 22.11.2008, 21:28 |
|
 |
masurko
OFFROAD Expert
Registrovaný: Štv, 27.09.2007, 12:05 Príspevky: 1818 Bydlisko: Trencin
|
jani toto si precitaj je to tu popisane  a tesim sa na tie fotky lebo u nas v trencine zatial len tak postrasilo 
_________________ "Bolesť trvá len chvíľu, víťazstvo trvá navždy" Ex: JEEP CHEROKEE 4.0i, 4.5" lift Ex: Patrol K260, 2.8D homemade pickup Ex: Patrol W260, 2.8TD eMHaDecka na 33kach Patrol Y61 3.0DTi - ma vsetko co treba
|
Sob, 22.11.2008, 21:53 |
|
 |
|
Kto je on-line |
Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný |
|
Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre
|
|