kentus píše:
Rado prosím ťa koľko je v skutočnosti 215-R15 a 215/80-R15 a čo by to stálo, približne?
ROZMERY PNEUMATIKY
priklady:
35 x 10,50 R 15
265/75 R 16
8,40 - 15
35 x priemer pneu v palcoch (palec = 25,4 mm). Nesuvisi so ziadnym dalsim rozmerom, akakolvek guma oznacena 35x... atakdalej ma priemer 35'', tym to hasne, nevypoveda nic o sirke ani priemere rafku. Vyska bocnice sa vypocita celkovy priemer minus priemer rafku, a deleno dva (35 - 15 = 20; 20 : 2 = 10'').
10,50 sirka najsirsej casti nezatazenej pneumatiky v palcoch. Lahko prepocitatelne na mm rozmer, zaokrouhluje sa (10,50'' zodpoveda 265mm).
265 sirka najsirsej casti nezatazenej pneumatiky v mm. Vo vseobecnosti sa v mm znacia radialne a v palcoch diagonalne pneu, neplati vsak vzdy a vsade (konkretne pre BFG napriklad).
/75 percentualny pomer sirky pneumatiky k vyske bocnice. V konkretnom pripade /75 je vyska boku plasta 75% so sirky (teda 0,75 x 265 = 199 mm). Pokial udaj za lomitkom nie je uvedeny, jedna sa o rozmer /80 (165 R 13 je 165/80 R 13 (S105/120); 165/70 R 13 (Favorit, Felicia) je o poznanie nizsia). Celkovy priemer pneu sa vypocita sirka x percenta (265 x 0.75 = 199mm) krat dva (398 mm); plus priemer rafku (398mm + 16'' = 804 mm, resp. 32''.
R (potazmo SR alebo tak nejak) znaci radialnu konstrukciu pneumatiky. U diagonalnych pneu je pomlcka (8,40 - 15 (pneu pro UAZ))
15 priemer rafku v palcoch. V mm sa neudava.
KONSTRUKCIA PNEUMATIKY
Diagonalne a Radialne
Existuje i tzv. konstrukcia zmiesana, pre jej vzacnost ju uvadzam len pre uplnost. V praxi sa takmer nepouziva.
Diagonalna: starsia konstrukcia. Vrstvy tkanin v konstrukcii plasta smeruju sikmo z jednej strany na druhu (jedna vrstva) a naopak (dalsia vrstva). V oblasti behuna a bocnic je pocet vrstiev rovnaky. Tieto pneu su zvlast vhodne do tazkych podmienok, kde hrozia bocne prierazy a mechanicke hrube poskodenie pneumatiky (stavebne stroje, kamenolomy).
Radialna: novsia konstrukcia. U osobnych aut pouzivana v soucasnosti takmer vyhradne (diagonaly sa v prvovyrobe montovali na vozy S 1000/1100). Vrstvy tkanin v plasti smeruju rovnobezne so zmyslom otacania pneumatiky. Pocet vrstiev v oblasti bocnice je iny (nizsi) nez v oblasti behuna. Niektore vrstvy mozu byt z ocelovych drotov. (vid Steel, All Steel). Tieto pneu maju vyrazne lepsie jazdne vlastnosti na ceste - mensi valivy odpor (nizsia spotreba), nizsia hlucnost a opotrebenie, lepsia prilnavost. Su vsak daleko haklivejsie na bocny prieraz, zasluhou slabej bocnice. Pocet vrstiev je uvedeny na pneumatike:
priklad:
tread area: 3 Ply (2 Nylon + 1 Steel)
sidewall: 2 Ply (Nylon)
V uvedenom priklade su v oblasti behuna tri vrstvy, jedna ocelova a dve nylonove. V bocnici iba jedna nylonova.
Steel pneumatika s ocelovym kordom v oblasti behuna. Ocelove kordy zvysuju tuhost kostry a ciastocne zvysuju odolnost voci prerazeniu; zlepsuju vlastnosti plasta (vid tiez Radialne Pneumatiky). Nevyhodou je (u niektorych znaciek a typov plastov) moznost lamania
kostry a nasledna deformacia plasta, ktora ho cini nepouzitelnym; vyvazenie je nedosiahnutelne, koleso trasie, v extremnom pripade hrozi roztrhnutie plasta so vsetkymi nasledkami. U plastov s dusou prelamane ocelove kordy intenzivne prepichuju dusu. Osobne som se stretol s niekolkymi typmi pneumatik, ktere sa vo velkej casti vymienali nie pre opotrebenie behuna, ale pre prelamanu kostru. Ide vsak o nekolko malo konkretnych typov plastov; uvadzam iba pre informaciu. V sucastnosti sa vyrabaju takmer vsetky radialne plaste v prevedeni Steel, a percento trhajucich sa je mizive, zavada je skor v technologii alebo materiale, nez v principe.
All Steel pneumatika s ocelovym kordom i v oblasti bocnic.
PR: Ply Rating. U diagonalnych pneu udava pevnost kostry plasta (nie skutocny pocet vrstiev, ako sa mnoho ludi domnieva). Cim vyssie PR, tym je plast pevnejsi a odolnejsi voci prierazu, ale tiez voci prisposobeniu sa ceste, teda menej vhodny pre jazdu po spevnenom povrchu. Masivnejsia kostra tiez sposobuje vacsie prehrievanie plasta v konkretnej rychlosti, plaste s vyssim PR maju nizsiu konstrukcnu rychlost.
LI Load Index cize Index Nosnosti. Udava se pre jednomontaz i dvojmontaz. Konkretne udaje su k najdeniu v tabulkach.
SS: Speed Symbol cize Rychlostny Symbol. Udava maximalnu konstrukcnu rychlost pneumatiky. K najdeniu v tabulkach.
TL Tubeless (bezdusovy plast). Vnutro plasta je vzduchotesne; patka plasta plni tesniacu funkciu (je z maksej gumy). Patka u TL je nachylnejsia na poskodenie pri montazi; osobne doporucujem pouzivat lestene monterazjne. Vyhodou je daleko mensie riziko 'susdefektu', teda nahleho znizenia tlaku v pneumatike, a teda vyssia bezpecnost. Pri prepichnuti klincom spravidla umoznuje dojazd niekolko km (niekedy i desiatok); da sa opravit i bez demontaze z disku, alebo nudzovo sprejom na opravu pneumatiky. Pokia plast nie je opravitelny beznou technologiou, alebo 'pusta', vlozi sa do neho dusa.
TT Tube Type (plast pre pouzitie s dusou). Nejde pouzit ako bezdusovy (logicky).
Inflation uvadza max. hustenie pneumatiky (v PSI, libra na stvorcovy palec).
Prepocitane hodnoty su k najdeniu v tabulkach.
Rotation urcuje smer otacania pneu pri jazde vpred (smerovo orientovane pneu). Dezen je spravidla evidentne sipoveho charakteru. Pri odvalovani pneu po mokrej alebo zasnezenej vozovke, resp. blate, figury dezenu vytlacuju vodu, sneh, blato spod pneumatiky a umoznuju jej tak plny kontakt s povrchom. V opacnom pripade (nespravna montaz) dochadza k vtlacaniu vody, snehu, blata, pod pneumatiku a tato straca kontakt s vozovkou. V terene sipovy vzor prispieva k samocisteniu plasta, pretacanim kolesa sa blato vytahuje z figur dezenu a nezalepuje sa (plati samozrejme pre V3S a traktory, klasicke zimne alebo i letne smerovo orientovane pneu sa beznadejne zalepia, sipy nesipy). Pokial oznacenie nie je pritomne (Barum NT7, NT8, DT2, atd), montuju se pneumatiky tak, aby pri jazde vpred prisiel do styku s vozovkou najprv vrchol sipu. Hlavne u polnohospodarskej a lesnej techniky sa casto vidia predne pneumatiky otocene opacne - zlepsuje to zaber pri cuvani. Pokial sa predpoklada jazda tazkym terenom, zapadnutie, 'mrcaseni' sa v blate, je otocenie prednych sipov beznou praxou; pokial sa ovsem primarne vyzaduje maximalna trakcia jednym smerom (tahanie dreva, orba), montuju sa pneu na vsetky kolesa rovnako.
Outside a Inside asymetricke pneumatiky. Je rozlisovana vonkajsia a vnutorna strana pneu pri montazi na automobil (outside je vonkajsia, inside vnutorna).
Vzacne su pneumatiky vzniknute skrizenim asymetrickych a stranovo orientovanych - je nutne kupovat a montovat LAVE pneumatiky na lavu stranu a PRAVE na pravu. Su vzacne a v praxi sa nevyskytuju.
M+S Mud and Snow (blato a sneh). Oznacuje pneumatiky urcene na horsie povrchy (s vynimkou ciste terennych). Problemom je ze toto oznacenie sa zacalo pouzivat v dobe, ked sa vseobecne predopkladalo, ze na sneh su vhodnejsie pneumatiky s hrubsim dezenom (pamatnici pamataju Barum Polar z cca 60. rokov) - oznacenie v ziadnom pripade neriesi zmes gumy. Preto je toto oznacenie mierne zavadzajuce, vacsinou hovori iba to ze takto oznacena pneumatika nie je vyhradne letna. V nasich klimatickych podmienkach vacsinu zimy tvoria vozovky mokre, kde hruby vzorek extra prinosom nie je. Typickym prikladom je porovnanie BFG MT a beznej zimnej pneumatiky (oboje oznacene M+S) - zimne pneu s mensimi drazkami, mnozstvom lamiel, a maksou zmesou je vhodna na ujazdeny sneh, zladovatelu, mokru, ci mierne spinavu vozovku. V hlbokom snehu je to horsie a v terene je takmer nepouzitelna. MT ako v zasade terenna pneumatika ma zmes tvrdu, odolnu proti opotrebeniu, a vyrazne vacsie bloky dezenu - uplatnenie najde v neupravenom terene akehokolvek druhu, vcitane hlbsieho snehu - na mokrej alebo zladovatelej ceste, ci ujazdenom snehu je mensia stycna plocha a tvrda zmes jednoznacne nevyhodou.
ZAVEROM:
(pokial to este vobec niekto cita)
Vyssie uvedene oznacenie pneumatik nie je zdaleka vycerpavajuce, pre bezneho uzivatela by malo vsak byt dostacujuce. Kvoli rozsahlosti uz i tak dost rozsiahleho prispevku neuvadzam dalsie znacenia, s ktorym sa vacsina z vas nikdy nestretne (dnes uz takmer historicke eHD vysvetlim na poziadanie).
EDIT: v povodnom texte bol chybne uvedeny rozmer palca (posunuta desatinna ciarka) - chyba opravena.
pekny den praje a nenajazdite (nenajedte sa neda normalne prelozit) na kramlu
_________________
MoostanQue
Naposledy upravil MoostanQue dňa St, 24.01.2007, 15:54, celkom upravené 1