Zobraziť témy bez odpovede | Zobraziť aktívne témy Aktuálny čas je Ned, 28.04.2024, 0:43
Dnes je nedela 28. apríla 2024, meniny má Jarmila a zajtra Lea




Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 27 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2
 Zmena tlaku v pneu pri zatazi 
Autor Správa
Recyklovaný teaneger
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 26.12.2006, 17:21
Príspevky: 3601
Bydlisko: MY/BA
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Kmoter píše:
Ja by som vám skôr položil otazku (príklad) prečo balón praskne ked do velkou silou stlačíte?

Zmení sa objem balónu a tím pádom sa automaticky zvíši tlak. Keby sa tlak nezmenil zak by balón nigdy nepraskol tím že ho stlačím.

Ked zatažíš pneumatiku, pneumatika sa mierne deformuje a tím sa zmení aj jej objem (zmenší sa) a tím pádom sa musí tlak zvädšiť.....


Kmotre, tvoje fakty ma zase odzbrojily :cry: .

_________________
JAK BY TADY BYLO KRÁSNE, KDYBY SEM TU NEBYL JÁ.Obrázok


Uto, 05.02.2008, 20:25
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pia, 16.11.2007, 10:33
Príspevky: 747
Bydlisko: Trenčianske Teplice, Košice
Odpoveď s citáciou
Sak tak som to myslel, že problematika je taká široká, že treba prečítať celý obsah tej stránky - to čo som zavesil bolo iba vodítko. Má do toho čo povedať aj pán Bernouli ...
Podobné debaty sú o potrebe šírky gúm atď atď.

Laicky povedané tlak v pneumatike sa zmení - zvýši vzhľadom na zmenu objemu vzduchu v pneumatike (z titulu deformácie ideálneho kruhového prierezu na valcovitý - kruh má največší pomer obvodu ku ploche (preto el. vodiče majú kruhový prierez) a vzhľadom na ohriatie vzduch v pneumatike z titulu jazdy (treba odpočítať zväčšenie prierezu z titulu tepelnej rozťažnosti gumy a z titulu predĺženia napätím od odstredivej sily ) presne o takú malú hodnotu s ktorou výrobca počítal pri výrobe pneumatiky a preto v spolupráci s výrobcom vozidla uviedol v tabulke doporučený tlak hustenia pneumatiky pre dané vozidlo ktorý vznikol určením priemerného štýlu jazdenia daným vozidlom. Preto v tabulkách je určené rôzne hustenie pre zaťažené a nezaťažené vozidlo - z dôvodu deformácie pneumatiky. Taktiež pneumatiky majú rýchlostný koeficient.

Ináč obecne ide o tak nízke zmeny tlakov, že v praktickom živote sú zanedbateľné.

_________________
Nikdy sa nehádaj s blbcom. Niekdo by si nemusel všimnúť, že je medzi vami rozdiel.

LAND ROVER Discovery II.


Uto, 05.02.2008, 21:57
Profil
Koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 14.05.2007, 9:47
Príspevky: 187
Bydlisko: Bratislava
Odpoveď s citáciou
Poslať 
zaujimavy clanok aj ked nie k veci ale kto chce precita, bude mudrejsi (mozno) :-)
http://www.autopress.cz/archiv-clanku/s ... -penezenku
moj nazor. pri nalozeni sa guma roztiahne, celkovy objem pneu zvacsi a tlak ostava +- rovnaky. to P = F/s resp. m.g/s je tlak kolesa posobiaci na vozovku, to je ine. totok je atmosfericky tlak teda iny vztah

a rovno to aj uzavriem :-)

Tlak v pneumatice

Dotaz:
Dobrý den, zajímalo by mě, zda se změní tlak v pneumatice po její montáži na automobil a spuštění heveru. V pneuservisu mi tvrdili že ne, mě se to nezdá. Předem děkuji. (Petr Suber)
Odpověď:
Plyn v pneumatice můžeme (alespoň přibližně) považovat za ideální plyn, pro který platí stavová rovnice ideálního plynu: p·V = n·R·T. Jestliže tedy nedojde ke změně teploty či množství plynu uvnitř pneumatiky, musí být tlak nepřímo úměrný vnitřnímu objemu pneumatiky. Lze předpokládat, že při spuštění automobilu z heveru dojde k deformaci pneumatik (a tím i ke snížení jejich objemu), takže tlak v pneumatikách skutečně vzroste. Jsou-li ale pneumatiky dostatečně natlakovány, bude deformace pneumatik malá, a spolu s tím tedy bude relativně malé i zvýšení tlaku uvnitř pneumatik.

(Jakub Jermář)

_________________
<b>Motorové a priemyselné oleje | EOIL.sk
Hraničná 3, Bratislava
www.eoil.sk</b>


Uto, 05.02.2008, 22:37
Profil ICQ WWW
Pajero compatibile
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 09.10.2006, 11:04
Príspevky: 2172
Bydlisko: Licavca City
Odpoveď s citáciou
bacilpyrin píše:
...Ináč obecne ide o tak nízke zmeny tlakov, že v praktickom živote sú zanedbateľné...

...nááá čak vravím...

martinez píše:
moj nazor. pri nalozeni sa guma roztiahne, celkovy objem pneu zvacsi a tlak ostava +- rovnaky. to P = F/s resp. m.g/s je tlak kolesa posobiaci na vozovku, to je ine. totok je atmosfericky tlak teda iny vztah

či ostáva tlak rovnaký resp. či sa zväčší alebo nie objem pneu, závisí - ako som už napísal, od vlastností pneu, alebo ak chceš, tak čím tvrdšia a pevnejšia pneu, tým menej zmení objem a viac tlak, ale súhlasím, že je to pri reálnych tlakoch zanedbateľné...

a tlak v pneu je vždy aj o vonkajších tlakoch - keby si fúkal gumu vo vákuu, nemusí sa vyrovnávať s vonkajším tlakom a nafúkaš ju raz-dva lebo na rovnaký tlak stačí menej vzduchu; keď by si ju naopak fúkal pod hladinou vody v niekoľko sto mertovej hĺbke, dal by si do nej spústu atmosfér a aj tak by nebola nafúkaná...jednoducho musíš najprv vyrovnať vonkajší tlak prostredia a až potom začneš nafukovať vlastnú pneu (a tak ma teraz napadá, že kôli redšiemu vzduchu máme na kopci "vyšší" vnútorný tlak v pneu ako dole v údolí (zmenou tlaku vonkajšieho prostredia), ale nebojte sa, je to zanedbateľné (ale nespochybniteľné :-D ) a aby ešte väčšia sranda bola, tlak atmosferického vzduchu závisí aj od počasia, ročného obdobia, konkrétneho miesta na zemi= jeho fyzikálnych vlastností, takže reálny tlak v pneu má dôvod sa neustále meniť a aj sa mení, ale tie zmeny sú tak maličké, až sú zanedbateľné... ;-)

...čo sa vzťahu hmotnosť auta a tlak týka, tak o vplyve na vnútorný sme už pomudrovali, ale netreba zabúdať, že pneu nech už je akokoľvek nafúkaná, tlak vozidla prenáša na vozovku vždy...a čím je tlak v pneu vyšší, tým menej je zdeformovaná a tým na menšiu plochu je prenášaná rovnaká hmotnosť a preto je tam na tej styčnej ploche s vozovkou vyšší tlak...
mimochodom, všimli ste si, že po určitý tlak sa pneu pri fúkaní viditeľne zväčšuje - nafukuje sa ako Kmotrov balón :lol: , čiže viac sa mení objem ako tlak, no pri narazení na tuhosť pneu sa už jej objem viditeľne nemení, ale tlak áno?
...a takto môžeme pokračovať do aleluja...

_________________
:smt017 Krásnu blondínu, abo nadupaný off????? ..... :smt115 Poradím sa s tou brunetou v mojom pajero šport!!!!!... :smt025


Str, 06.02.2008, 9:19
Profil
OFFROAD Expert

Registrovaný: Uto, 06.03.2007, 19:34
Príspevky: 1814
Bydlisko: SE
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Tak som dnes vyuzil situaciu a skusal.Do Iveca s nosnostou 1,5 t mi nalozili 2,3 t obkladov a dlazieb.Nalozene malo tlak vpredu 3,5 atm. a vzadu kde mam duplaky 3,3 atm. Po vylozeni tlak vpredu 3,2 atm. a vzadu 3,1 atm.

_________________
Bývalý offroadak


Štv, 14.02.2008, 21:28
Profil
OFFROAD Expert

Registrovaný: Uto, 25.12.2007, 15:32
Príspevky: 647
Bydlisko: Ko PD
Odpoveď s citáciou
Teplota bola konštantná?

_________________
UAZ,,Wrangler CRD


Štv, 14.02.2008, 22:12
Profil
OFFROAD Expert

Registrovaný: Uto, 06.03.2007, 19:34
Príspevky: 1814
Bydlisko: SE
Odpoveď s citáciou
Majod píše:
Teplota bola konštantná?

Jasne.Tuto otazku som cakal ,na to som si dal bacha.

_________________
Bývalý offroadak


Štv, 14.02.2008, 22:17
Profil
Pajero compatibile
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 09.10.2006, 11:04
Príspevky: 2172
Bydlisko: Licavca City
Odpoveď s citáciou
Poslať 
supertest, Dindaj; škoda, že si nepremeral aj pri povolenom náklade - teda pred preťažením a ešte by bolo dobre uviesť, aký tlak je predpísaný na naložené vozidlo...

_________________
:smt017 Krásnu blondínu, abo nadupaný off????? ..... :smt115 Poradím sa s tou brunetou v mojom pajero šport!!!!!... :smt025


Pia, 15.02.2008, 14:35
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 16:02
Príspevky: 968
Bydlisko: Trenčín
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Janko Ty si ale puntickaar :oops:

_________________
OFF the ROAD


Pia, 15.02.2008, 17:16
Profil
Pajero compatibile
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 09.10.2006, 11:04
Príspevky: 2172
Bydlisko: Licavca City
Odpoveď s citáciou
Poslať 
IvoLUCKY píše:
Janko Ty si ale puntickaar :oops:

:lol: no to máš síce pravdu, ale nie preto tie údaje; ono by bolo úplne najsuper ten tlak merať po pridaní každého metráka (či po pridaní rovnakého počtu balení nákladu - rovnakej hmotnosti) pri tlaku odporučenom pre prázdne auto a potom prázdne dofúkať na doporučený tlak pre zaťažené a zas to merať po každom metráku; potom by sa ľahko urobil graf (dve krivky pre dva východiskové tlaky) a krásne by sme videli, čo to robí
to isté urobiť pri pneu rôznej tuhosti konštrukcie a bolo by po teoretizovaní...
...ale aj tak chválim Dindaja, že urobil aspoň tie dve merania

_________________
:smt017 Krásnu blondínu, abo nadupaný off????? ..... :smt115 Poradím sa s tou brunetou v mojom pajero šport!!!!!... :smt025


Pia, 15.02.2008, 18:39
Profil
Majster Slovenčinár
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 20:07
Príspevky: 957
Bydlisko: Nitra
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Len toto čo spomínaš janči by sa dalo robiť asi len v laboratornich podmienkach a z presnejšími (citlivejčími) tlakomermi ako sú tie čo sa bežne používajú.

_________________
Ja a slovenčina :-)
Toyota LC 61


Pon, 18.02.2008, 23:49
Profil WWW
Pajero compatibile
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 09.10.2006, 11:04
Príspevky: 2172
Bydlisko: Licavca City
Odpoveď s citáciou
Poslať 
nebuď pesimista, samozrejme tie sračky čo predávajú za pár šupov po čerpačkách, to nie je bohviečo, ale taký okrúhly tuším s nerezovým púzdrom a s asi 10 cm kovovým nadstavcom za cca 500-600 Sk je veľmi slušný čo do kvality a presnosti; a digitálny tiež veľa nestojí...
najhlavnejšie je, že Dindaj preukázal, že tlak stúpne relatívne dosť - osobne si myslím, že pri správne natlakovanom a nepreťaženom voze by ten rozdieľ nemal byť tak výrazný...

_________________
:smt017 Krásnu blondínu, abo nadupaný off????? ..... :smt115 Poradím sa s tou brunetou v mojom pajero šport!!!!!... :smt025


Uto, 19.02.2008, 1:04
Profil
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Odpovedať na tému   [ Príspevkov: 27 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2

Kto je on-line

Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na: