Zobraziť témy bez odpovede | Zobraziť aktívne témy Aktuálny čas je Štv, 28.03.2024, 15:45
Dnes je štvrtok 28. marca 2024, meniny má Sona a zajtra Miroslav




Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 9 ] 
 Prestavba ECU+zapalovanie-Disco I 3.9 V8 - Megasquirt+EDIS 
Autor Správa
Učeň
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Sob, 17.02.2007, 21:11
Príspevky: 30
Bydlisko: Zalesie
Odpoveď s citáciou
Pre bastlerov: vymena riadiacej jednotky benzinoveho motora (nielen Landrover :)

Kratka story:
http://landroverforum.klape.cz/forum/vi ... 07&start=0

Dlha story:
===============================================

Aj ked viem ze benzinovych motorov V8 je v nasich koncinach ako safranu, po niekolkych povzbudeniach od kamosov som sa rozhodol podelit s mojim vylepsenim Disco I 3.9 V8 Automat. Moje predchadzajuce auto bola tiez benzinova stvorkolka ale s inou DNA - Mitsubishi Evo 8 (2l Turbo, 1400kg, 420Nm krutak, 4x4 - vpredu samosvor, medzinaprava a zadna naprava aktivny diferencial) takze nebudem predstierat ze papierovych skoro 200 koni toho V8 motora ma nejako nadchlo (pri 10 rocnom aute tam aj tak urcite nejake koniky zaspali). Povedal som si ze nejake snad este preberiem k zivotu. Auto som kupil od Ivana a je to tak povediac cukrik - bolo ready-to-offroad (podvozok, gumy, pevnostne narazniky, snorchel, uzavierka, polo-generalka motora, kopec novych dielov atd). Nemusel som s nim nic okrem montaze CB vysielacky robit. Co mi vsak na aute vadilo - bolo zapalovanie s mechanickym/vakuovym rozdelovacom - a s tym spojene neduhy (poruchovost, voda, kultura chodu motora). Taktiez sa mi nepacila riadiaca jednotka LUCAS 14CUX (tzv Hotwire), ktora je koncepcne stara ako Matuzalem. Vo verzii s lambda-sondami a katalyzatormi robi asi toto - pri malej zatazi ide zbytocne bohata zmes a pri akceleracii (vyssie zataz) zase chudobnejsia ako by bolo idealne pre ziskanie vyssieho krutaku - ma to sice pekne emisie v norme - ale chybaju tomu trosku Njutonmetre - a spotreba je celkom neatraktivna (lahka noha, na MT-ckach po normalnej ceste je cca 17 l/100km). Pri verziach bez lambda sond ide vraj zase zbytocne bohato skoro stale (to nemam osobne objektivne namerane ale anglicania ano -)

Cesta zasahov do originalnej ECU (preprogramovanie alebo vymena cipov v seriovej riadiacej jednotke) nebola pre mna zaujimava, kedze pri tej cene co za to napr. RPI Engineering chce - dostane zakaznik vlastne genericku (vseobecnu) mapu s nejakymi upravami oproti seriovej - ale aj tak neviete co sa tam vlastne zmenilo. To co proklamuju tuneri na svojich strankach - treba vzdy brat s obrovskou rezervou - ale to je ina tema-

Aj ked pri pocte km ktore s autom planujem najazdit sa uprava javi ako nerentabilna (tj ocakavane znizenie spotreby nevykompenzuje cenu uprav) - ja som to skor bral ako vyzvu a ako taky maly projektik na dlhe zimne vecery.

O co teda ide:
- vymena riadiacej elektroniky motora za tzv programovatelnu ECU
- vymena zapalovania motora za elektronicky riadene (a bezkontaktne)

Pri vybere riadiacej jednotky som vychadzal z toho, ze chcem nieco -lacne-, co funguje, ma nejake zazemie a support a funguje (je prakticky overena) jeho implementacia v Rover V8 motoroch. Vyber padol na open-source projekt Megasquirt (anglicky web http://www.megamanual.com). Ide o riadiace jednotky a prislusenstvo, ktore sa da kupit ako stavebnica (od nejakych $139) po hotove jednotky (cca $400-600). Firmware je k dispozicii aj ako zdrojovy kod, ktory si mozete upravovat alebo v hotovych odskusanych verziach - vyber podla aplikacie do akeho auta to chcete montovat. Variant je vela - chvilu som sa tomu venoval aby som sa zorientoval kedze dovtedy som s open-source ECU nerobil.
Nasledne pri vybere zapalovania som teda vychadzal z toho co sa do toho osemvalca hodi a je odskusane a funguje s Megasquirtom. Tu padol vyber na blbuvzdorny system ktory pouzival Ford - vola sa to EDIS. Je to vodotesne, ma poriadne cievky a maly riadiaci modul ktory sa stara o sytenie cievok a podobne zalezitosti - pokyn na iskru dostava od riadiacej jednotky motora (v mojom pripade Megasquirt). Predavaju sa verzie z vrakovisk ale aj nove - ceny od cca $80 na ebay alebo od roznych internetovych predajcov - podla toho ci sa kupuje len modul alebo aj cievky alebo aj konektory atd.

Prestavbu som si naplanoval tak, aby som sa vedel vratit k seriovemu stavu - to znamena, ze vsetky mechanicke a elektricke zasahy - su v podstate minimalne a jednoduchym prepojenim konektora ECU a zapojenie zapalovacich kablov z rozdelovaca na sviecky som v seriovom stave - tj asi 10 minut. Cidla a podobne zalezitosti ostavaju seriove, dodatocne som montoval iba cidlo teploty nasavaneho vzduchu, snimac polohy kluky a sirokopasmovu lambda sondu aby som vedel presensjsie nastavit palivovu mapu (potom sa moze odpojit - alebo nahradit normalnou vseobecnou lambda sondou - ta original z Landrovera nie je vhodna na pouzitie - podrobnosti nie su teraz dolezite - mozno vysvetlim dalej).

Zoznam veci - poznamka - kedze som nemal nikoho v okoli kto by tymto procesom uz presiel - tak som kupoval radsej drahsie (nove) diely a hotovu/poskladanu riadiacu jednotku (nie stavebnicu) - aby som sa vyhol problemom s odladovanim samotnej funkcnosti elektroniky:
- EDIS 8 (modul, 2 cievky, konektory na cievky, cidlo snimaca polohy klukoveho hriadela (tzv VR sensor) a ozubene koleso (tzv. 36-1 trigger wheel). Moj zdroj: http://trigger-wheels.com
- Megasquirt - verzia MSII/Extra for EDIS + kabel + cidlo teploty vzduchu (IAT senzor); zdroj: http://www.extraefi.co.uk
- Kable od cievok k svieckam - zohnal som v Pezinku - vyrobca tesla blatna - cievky Fordu maju totizto taky specialny konektor s gumou a zamkom (to som si neuvedomil som kupoval EDIS - mohol som kupit rovno s nim)
- Drobnosti: podtlakovu hadicku (vnut priemer 3mm) asi 1.5 metra, sroby a matice, nejake kable,

Podrobnejsi priebeh montaze, kablovania a nasledneho ladenia sa pokusim popisat v nasledovnom prispevku - len si to musim este pospajat s fotkami.

Zatial len v kratkosti:
Diely mi prisli tyzden pred Vianocami, montaz ozubeneho kolesa na klukovy hriadel (uchytava sa pod remenicu) a vyroba/montaz drziaku VR senzora bola pre mna asi najtazsia cast celeho projektu (lebo som nie velmi zdatny v mechanickych cinnostiach - pomahal mi aj Ivan ktory s tym autom uz cosi namontoval). Nasledne som si pripravil kabelaz v motorovom priestore pre EDIS a cievky. Provizorne som si to len poukladal a skusil spustit - riadiaca jednotka este stale seriova - len som chcel vyskusat funkcnost EDISu samostatne - tj bez riadenia predzapalu novou riadiacou jednotkou. Auto nastartovalo na prvy sup a hned som pocul ze motor ide hladsie a tichsie - pri kontrole predzapalu stroboskopom som videl, ze predzapal je ako prikovany na 10 stupnoch (pri seriovom rozdelovaci to skace +/- 1-3 stupne co je okamzite pocut na chode motora. Nasledne bolo treba urobit montaz komponentov a kabelaz spravit poriadne - Cievky bolo treba uchytit na vhodne miesto - uchyt mi spravil kamarat (fotky budu). EDIS som taktiez nechal v motorovom priestore - kedze je na to stavany - nema s teplotou a vlhkostou problem. Z motoroveho priestoru som potreboval dostat do kabiny 2 kable od noveho senzora teploty vzduchu, 1 tieneny-dvojzilovy kabel k EDISu a podtlakovu hadicku.
V kabine som pri nohach spolujazdca vytiahol koncovku zo seriovej ECU a podla schemy som sa -pripojil- k jednotlivym zilam kabelaze - koncovku k MSII (nova ECU) som dostal s predpripravenymi kablami takze dolezite je nepopliest farby -. Ked je vsetko ponapajane, este treba pripojit podtlakovu hadicku do otvoru na MSII v ktorom je snimac podtlaku. Opacny koniec hadicky som T-ckom pripjil na podtlakovu hadicku, ktora vedie k regulatoru tlaku paliva ( je to zadnej strane tzv. plenum chamber - neviem ako sa to povie po slovensky).

Montaz hotova, zakladne nastavenie software a nasledne ladenie - dam dalsie info - ak bude zaujem.

Kedze nie som ani automechanik, ani elektrikar, ani programator - a zvladol som to za niekolko dni (respektive vecerov) - myslim ze s dobrou pripravou (naradie, diely, drobnosti) sa to da zvladnut za 1-2 plne dni.

Hodnotenie: Jazdi to a jazdi to lepsie ako seria ! Chod motora je omnoho hladsi, lepsie reaguje na plyn aj ked pri automate vsetok narast krutaku zozerie torque convertor, nizsia spotreba pri tzv cruising (presnejsie cisla dam, ked s tym pojazdim nejake dlhsie trasy). Lepsie startuje za studena aj za tepla. Este sa s tym hram a skusam rozne nastavenia ale to su detaily, ktore nie su teraz dolezite.

Vrelo odporucam vsetkym benzinakom (na diesel to este nie je velmi rozsirene takze know-how tam zatial chyba).

Nejake linky (bohuzial len v anglictine):
http://www.msefi.com
http://www.msextra.com
http://forums.lr4x4.com/index.php-showtopic=15317
http://www.msruns.com/viewtopic.php-t=22468

_________________
4x4:
LR Disco III TDV6
LR Disco I 3.9 V8 Automat + ECU: Megasquirt+EDIS8
Quad Kawa KVF700

a nejaky ten bruchoplaz (zadny nahon only)


Štv, 14.05.2009, 15:35
Profil ICQ
Učeň
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Sob, 17.02.2007, 21:11
Príspevky: 30
Bydlisko: Zalesie
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Toto je sada MSII/Extra s pripojovacim kablom a CDckom so software - pekne spravene. Vyroba trva cca mesiac od objednania:

Obrázok

Toto je tzv Trigger Wheel - treba namontovat pod remenicu na kluku - pomocou tohto ozubeneho kolesa a snimaca (VR sensor) bude riadiaca jednotka vediet v akoj polohe je kluka.

Obrázok

Namontovane (cerveny kruzok oznacuje miesto kde je to najtesnejsie k bloku - treba si to skontrolovat.

Obrázok

Takto vyzera jedna z dvoch cievok ktore tam idu:

Obrázok

Takto je to upevnene:

Obrázok

Zvazok kablov s konektorom pod skrinkou pred spolujazdcom:

Obrázok

Snimac teploty vzduchu:

Obrázok

_________________
4x4:
LR Disco III TDV6
LR Disco I 3.9 V8 Automat + ECU: Megasquirt+EDIS8
Quad Kawa KVF700

a nejaky ten bruchoplaz (zadny nahon only)


Štv, 14.05.2009, 15:59
Profil ICQ
Učeň
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Sob, 17.02.2007, 21:11
Príspevky: 30
Bydlisko: Zalesie
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Pripajam vzorky jednotlivych map:

palivova mapa:
Obrázok

mapa AFR (referencne pre lambda senzor)
Obrázok

Ignition (predzapal):
Obrázok

_________________
4x4:
LR Disco III TDV6
LR Disco I 3.9 V8 Automat + ECU: Megasquirt+EDIS8
Quad Kawa KVF700

a nejaky ten bruchoplaz (zadny nahon only)


Štv, 14.05.2009, 15:59
Profil ICQ
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 06.02.2008, 20:07
Príspevky: 743
Bydlisko: Nitra
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Nuz tuner sa nezaprie... drzim palce v dalsom snazeni.
zjavne si priekopnik v tejto oblasti na slovenskej offroad scene

_________________
GR Y60 W IM C BFG MT HiLift IM Spulka


Štv, 14.05.2009, 16:58
Profil WWW
Učeň
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Sob, 17.02.2007, 21:11
Príspevky: 30
Bydlisko: Zalesie
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Dano - Ty si ma odhalil :)

_________________
4x4:
LR Disco III TDV6
LR Disco I 3.9 V8 Automat + ECU: Megasquirt+EDIS8
Quad Kawa KVF700

a nejaky ten bruchoplaz (zadny nahon only)


Štv, 14.05.2009, 17:47
Profil ICQ
Učeň
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 15.09.2009, 19:51
Príspevky: 38
Bydlisko: BRATISLAVA
Odpoveď s citáciou
Poslať Uh
evo píše:
Dano - Ty si ma odhalil :)


Fuha cece.Ty si maniak :P

Ja nieco podobne planujem uz dlho,ale inym smerom.
Ja mam v plane specialne sviecky + vysokonapetove cievky a vodoch chladeny alternator,koly vykonu.
Ale este snorim,co by som tam mrskol,bo ja mam este prakticky novy cherokey.
Ale verym,ze to ma lepsi chod.Na Toyote som mal tiez speci zapko a to auto slo ako blazon.-
Drzim palec
Bojan

_________________
Raz som hore a raz doole.


Str, 16.09.2009, 14:43
Profil ICQ
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 02.11.2006, 1:34
Príspevky: 889
Bydlisko: Ruzindol (TT)
Odpoveď s citáciou
Poslať 
by ma zaujimalo ako to chces odladit. Mas pristup k brzde?

_________________
zelena mrdka


Str, 16.09.2009, 22:55
Profil ICQ
koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pia, 06.10.2006, 9:35
Príspevky: 4310
Bydlisko: ZA
Odpoveď s citáciou
Poslať 
a mňa by zaujímalo, že či trigger wheel bola nutnosť.
nepoznám presne ten motor, myslím si že to má už z výroby CPS. (crankshaft position sensor). Nedalo sa napojiť tam?

_________________
www.facebook.com/jeepparts , www.jeepparts.sk , www.spinsro.sk


Štv, 17.09.2009, 11:11
Profil WWW
Učeň
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Sob, 17.02.2007, 21:11
Príspevky: 30
Bydlisko: Zalesie
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Bojan - diskusiu o zapalovani a podobne som cital - je tam nazorov dost. Ja som to menit musel, lebo som chcel riadit predzapal z ECU a to pri rozdelovaci neslo. Preto tam mam EDIS8 (Ford) - cievky su silnejsie a je to vodotesne :)

pal - palivovu mapu nastavis podla sirokopasmovej lambda sondy (ak chces byt puntickar) + samozrejme konzultacia s lr4x4 kde s Rover V8 motormi maju celkom slusne skusenosti.
Predzapal je trosku zlozitejsi - s automatom a MTckami ist na brzdu su vyhodene peniaze. Auto nema knock senzor - takze hranicu "klepania" mozes len pocuvat. Vychadzal som z krivky mechanickeho rozdelovaca; kombinoval s mapu od anglicanov z lr4x4; nasledne upravil tam kde to islo (napr volnobeh mam az na 16 kdezto seria je tusim 8). Cruising mam tak ze nic neklepe; high load mam konzervativne - tam aj tak nejazdim. taktiez som pozeral sviecky - po dlhsej jazde - ci nie su velmi "opalene" (tj velky predzapal). "Knock" som nepocul ziadny.

palo-cherokee:
Disco 1 nema ani Crank angle sensor ani CAM senzor . Ak by mala - da sa samozrejme pouzit.

_________________
4x4:
LR Disco III TDV6
LR Disco I 3.9 V8 Automat + ECU: Megasquirt+EDIS8
Quad Kawa KVF700

a nejaky ten bruchoplaz (zadny nahon only)


Uto, 22.09.2009, 17:13
Profil ICQ
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Odpovedať na tému   [ Príspevkov: 9 ] 

Kto je on-line

Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na: