Dnes je utorok 20. mája 2025, meniny má Bernard a zajtra Zina
Prečo padajú a budú padať lietadlá....
Autor |
Správa |
Jozef Joski
Frajer
Registrovaný: Ned, 14.01.2007, 11:04 Príspevky: 208 Bydlisko: Trnava
|
Zaujímavý článok nášho pilota Boeningu vyšiel v sobotu 4.7. v SME na strane 4.Je to tam v archíve,a dosť to odporuje tomu článku čo je v úvode tejto témy.Ale tento pilot má aj meno,zdá sa mi to serioznejšie.
|
Pon, 06.07.2009, 14:49 |
|
 |
finder
Support
Registrovaný: Str, 04.10.2006, 14:20 Príspevky: 6668 Bydlisko: PB
|
Vsetko co ma moznost byt zrecenzovane, aj je ...
Sme.sk ma vysoky kredit, ale neveril by som vsetkemu ...
Alebo ano, oni sa clanku nechytili, ale pilot za prasule povedal, co mu niekto zaplatil ...
_________________Co neubrdzis, neukecas. Ak to nejde ubrzdit, aspon pridaj, nech je sranda  . 31" AT, AVM, hasicak, gurtne, retaze, bezna auto vybava. Zatial ... http://www.spritmonitor.de/en/mileage_icon/599240.html
|
Pon, 06.07.2009, 15:47 |
|
 |
KOŤO
OFFROAD Expert
Registrovaný: Štv, 30.11.2006, 9:53 Príspevky: 629 Bydlisko: Bratislava
|

K tým rýchlomerom: na vetroni, alebo čmeláku to odhadneš, lebo letíš pomerne nízko ale keď letíš vysoko, tak to neodhadneš. Letová ríchlosť je cca 900 - 1000 kmúhod. Keď prekročíš rýchlosť zvuku, tak sa lietadlo rozpadne a keď letíš pomalšie, tak lietadlo stratí vztlak a padne ako kabela a na takom hebede už nič nespravíš.
Pri poruche rýchlomera musíš zistiť, ktorý sa posral, a okamžite sa rozhodnúť. Stačí sa pozrieť na rádionavigáciu a tá nezávisle na palubných prístrojoch zobrazí akou rýchlosťou sa blížiš k rádiomajáku a ako vysoko. V zálohe je ešte GPS. Ale toto všetko asi piloti vedia.
Skôr si myslím, že to nechali na autopilota ktorý zblbol a jednoducho sa lietadlo zosypalo ako kabela a piloti ani nestihli zareagovať. Stačí aby sa lietadlo dodstalo do "prdy" ako to piloti volaju (oblasť akého si vákua), lietadlo sa prepadne niekedy aj o 500 m nižšie, vtedy mohli hlásiť zlyhanie zariadení, lebo vtedy tam senzory nenamerájú rýchlosť, potom lietadlo padne na hustejší vzduch, prudko zpomalí, zlomího to a konec.
_________________ JEEP Grand Cherokee 2,7CRD, r.v.2001, GENERAL AT2 245/70/16, podvozok OME, rámy - už nie lebo zavadzali, rozšírené podložkami 3cm...
|
Pon, 06.07.2009, 16:28 |
|
 |
Jozef Joski
Frajer
Registrovaný: Ned, 14.01.2007, 11:04 Príspevky: 208 Bydlisko: Trnava
|
Len ma tak napadlo koľkí z nás tu lietali alebo ešte lietajú?Ja som kedysi lietal na Blaníku a potom na motorovom Blaníku L 13 SW ale to už je dávno.Papiere mi dávno prepadli,ale aspom mám šainu o čom to je.Strašne sa vždy pobavím na amerických filmoch kde s lietadlom,velkým a často aj poškodeným pristane letuška.V skutočnosti každý nepilot ktorý chytí knipel po pár sekundách zistí že zem je veéééľmi nesprávnym smerom.
|
Uto, 07.07.2009, 18:18 |
|
 |
Martin 4
Trvalá prekážka
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10 Príspevky: 3197 Bydlisko: nr
|
jáááá ... kedysi pradávno trošku Blaníčka. A toť nedávno mi dali zakarovať DéGéčko (vo dvojom samozrejme) hmmmm ... to je inčí kafe.
V Blaníku mi to moc nešlo  ... nevošiel som sa do budky  a tým pádom bol postup na Osu vylúčený. Do DéGéčka sa vojdem, ale dnes už nieto času ani peňazí na lietanie.
_________________ SLOW & FURIOUS
|
Uto, 07.07.2009, 21:00 |
|
 |
sparc
Ťažký Profík
Registrovaný: Str, 28.11.2007, 23:14 Príspevky: 302 Bydlisko: Alemagne, BA, BB
|
Martin 4 píše: ....Vtedy sa stalo to, že po zlyhaní rýchlomernej sondy sa autopilot domnieval, že lietadlo letí príliš rýchlo. Začal teda znižovať rýchlosť. Na to druhý, nezávislý rýchlomer správne dal výstrahu, že lietadlo letí príliš pomaly a hrozí pád. Posádka rýchlokvasených pilotov strojníkov sa nevedela rozhodnúť ktorý prístroj klame a špekulovala nad problémom až do smrti o cca 3 minúty neskôr. Pritom problém bol úplne triviálny a každý žiak elementárneho výcviku lietania na vetroňoch by ho musel do 2 sekúnd vyriešiť. Pretože keby to nevedel smerodajne odhadnúť z údajov výškomeru a variometra, tak ho bude inštruktor kopať v riť až na hlavnú.
no a ako sa da zistit iba podla vyskomeru a variometra, tratova alebo skutocna rychlost?
|
Str, 08.07.2009, 0:04 |
|
 |
Martin 4
Trvalá prekážka
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10 Príspevky: 3197 Bydlisko: nr
|

veľmi jednoducho. V danej chvíl dopravák stúpal. Autopilot dostal chybný signál, že rýchlosť sa blíži k maximálnej povolenej pre danú konfiguráciu (hmotnosť, uhol nábehu, režim motorov). Vydal výstrahu o prekročení letovej obálky a vykonal úkony na odvrátenie hroziaceho stavu - a to znížil ťah motorov a zvýšil uhol stúpania. Oba úkony viedli k poklesu rýchlosti. Vtedy druhý - nezávislý rýchlomer správne dal výstrahu, že rýchlosť sa blíži k pádovej pre danú konfiguráciu. Piloti začali zmätkovať, pretože dostali dve protirečiace si výstrahy a nevedeli sa rýchlo rozhodnúť, ktorá je správna. A zmätkovali až do smrti. Pritom prostá a rýchla úvaha nad údajmi iných prístrojov (najmä variometer a tiež ukazateľ výkonu motorov, podružne výškomer) im mohla napovedať, ktorý údaj je správny. Pretože stúpajúce lietadlo (údaj variometra poťažmo výškomeru) zo stiahnutým plynom (údaj z otáčkomera motorov) asi ťažko poletí príliš rýchlo. Skrátka im to nedošlo a zabili seba + dvesto neviam koľko cestujúcich.
U vetroňa pomerne presne každej rýchlosti zodpovedá opadanie (rýchlosť klesania) Čiže ak si dobre pamätám, tak Blaník pri rýchlosti cca 80 - 85 km/h klesá okolo 1 m/s. Takže ak udržím na variu aspoň -1, tak to nespadne. Dtto u motorového lietadla zodpovedá každej rýchlosti určitý režim motora. Samozrejme, že bez rýchlomeru sa musí letieť opatrnejšie a väčšou rezervou, ale na zabitie to nie je.
_________________ SLOW & FURIOUS
|
Str, 08.07.2009, 11:04 |
|
 |
sparc
Ťažký Profík
Registrovaný: Str, 28.11.2007, 23:14 Príspevky: 302 Bydlisko: Alemagne, BA, BB
|
neodpovedal si mi na trivialnu otazku, tak skusim este raz....
Pr.: letun 750kg – vyska 2000 AGL, vario +/- 0 metrov, +2E dev, leto, ako ratas podla IBA dvoch premennych (vyska a vario) tratovu/indikovanu/realnu rychlost?
<edit> debata je o tom ze preco "budu padat lietadla" a nie lietadielka formatu A4, nie som strojnik, ani pilot, no ani kkt
<edit2> kua deklinaciu som si s deviacou este nepomylil hehe, inac je +3 len tak medzi nami vculeky, asi som natrtuleny, hm, shame on me, ale odpoved cakam 
|
Uto, 14.07.2009, 0:54 |
|
 |
Martin 4
Trvalá prekážka
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10 Príspevky: 3197 Bydlisko: nr
|
... traťovú rýchlosť sem nepleť. Navigovať budem až keď bude jasné, že prežijem.
Keď nemáš na budíku dôveryhodnú IAS, tak musíš odhadnúť (TAS sa od IAS líši o polohovú chybu sondy a nepresnosť prístroja a jeho inštalácie. Keďže v modelovej situácii rýchlomer alebo jeho systém zlyhal, TAS sa od IAS líši o 100%)
TAS odhadnem dľa pozdľžneho sklonu, deltaH, a nastaveného výkonu. Dole brehom, alebo s určitým výkonom to nejakú rýchlosť mať bude.
Ak chceš ísť do konkrétnych príkladov, tak ešte daj typ lietadla a možno vygúglim čo treba mať na budíkoch aby to nespadlo po strate rýchlosti.
_________________ SLOW & FURIOUS
|
Uto, 14.07.2009, 15:32 |
|
 |
AMOOOOOO
Koumák
Registrovaný: Pon, 23.02.2009, 12:52 Príspevky: 153 Bydlisko: Belá pri Varine
|
No tak spadlo dalsie lietadlo Niekde v Irane 163 mrtvych lietadlo urobylo pri pade 15m jamu viac info neviem
_________________ Suzuki Samurai 1.3
|
Str, 15.07.2009, 20:01 |
|
 |
efendi
Velky Kraken
Registrovaný: Pia, 16.11.2007, 23:01 Príspevky: 8012 Bydlisko: mesto vychadzajuceho slnka Tornala City
|
nuz hej, ale tentoraz ruske lietadielko,,a spolocny menovatel nestastia je zly technicky stav lietadiel..
_________________ EX Suzuky Samuraj1.3 EXJeep Cheroke 2.1TDI EX Jeep Grand Cheroke Limited 4Liter EX Mitsubishi Pajero2,5TDI GLS EX Jeep Grand Cheroke WJ 3.2 TDI Limited EX Nissan Patrol 2.8 TDI Y60 EX Jeep Grand Cheroke 2.5TDI laredo EX Jeep Grand Cheroke2,5TDI Limited
|
Str, 15.07.2009, 20:04 |
|
 |
|
Kto je on-line |
Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný |
|
Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre
|
|