Dnes je sobota 4. mája 2024, meniny má Florián a zajtra Lesana, Lesia
Autor |
Správa |
petertn
OFFROAD Expert
Registrovaný: Pon, 04.12.2006, 15:26 Príspevky: 1254 Bydlisko: Trenčín
|
Vynatok:
Využívanie LPG v motorových vozidlách je z technického hľadiska overené a bezproblémové. Vyžaduje si však isté úpravy vozidla. V naftových motoroch sú nevyhnutné malé úpravy spojené so zabudovaním zapaľovacej sviečky a elektrického systému. Dnes existujú aj vozidlá využívajúce tzv. duálny systém, v ktorom malé množstvo nafty sa využíva na zapálenie zmesi LPG a vzduchu. Konverzia motorov na LPG nie je náročná, vyžaduje si však odborný zásah. V súčasnosti sa začína na trhu objavovať stále viac vozidiel (hlavne autobusov) jazdiacich na LPG. Firma MAN dodala niekoľko takýchto autobusov pre Viedeň a španielsky Valladolid v cene 150 tis. ECU za kus. V roku 1995 premávalo vo Viedni 282 autobusov mestskej hromadnej dopravy na LPG, 184 autobusov bolo vybavených duálnym systémom nafta/LPG a 20 starších autobusov jazdilo na naftu. Všetky nové autobusy jazdia na LPG dodávaný rafinériou ropy vo Schwechate (OMV). Keďže LPG horí čistejšie ako benzín, motor vydrží viac a vyžaduje si aj menšie náklady na údržbu. Olej, olejový filter, sviečky aj samotný motor vydržia až trikrát viac ako v prípade spaľovania benzínu. Z uvedeného vyplýva, že údržba takýchto vozidiel je takmer zanedbateľná v porovnaní s naftovými vozidlami.
_________________ na cestach umiera cim dalej tym viac ludi...budem radsej jazdit po chodniku...
Nikdy nesúper s blbcom.
Stiahne Ťa na svoju úroveň a tam Ťa prevalcuje svojimi skúsenosťami....
"Byť človekom nie je fakt, ale možnosť ..."
|
Štv, 12.06.2008, 18:20 |
|
|
dado
Legenda Offroadu
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 10:45 Príspevky: 3012 Bydlisko: Rimavská Sobota
|
V tom clanku hovoria o zmesy LPG a nafty v nejakom pomere.
|
Štv, 12.06.2008, 21:25 |
|
|
peterB
OFFROAD Expert
Registrovaný: Str, 13.12.2006, 23:17 Príspevky: 667 Bydlisko: Nitra
|
Kapo píše: pejo píše: v Australi tak jazdia. Naftu pouzivaju len na zapalenie plynu. Auto potom zozerie na 100km 1L nafty a 20L LPG. udajne to ma o 30% vyssi vykon. rozsiahle úpravy , nato aby to auto žralo 21 l / 100 km .
Teraz nechapem - vy sa v tomto clanku snazite zvysit spotrebu na 100 km ?
_________________ Lestenka
|
Pia, 13.06.2008, 7:58 |
|
|
Martin 4
Trvalá prekážka
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10 Príspevky: 3197 Bydlisko: nr
|
dado píše: V tom clanku hovoria o zmesy LPG a nafty v nejakom pomere.
v tom článku hovoria, že nafta sa používa len na zapálenie zmesi. Čiže je vždy vstrekovaná len volnobežná dávka a zvyšok je plyn. Vstrekovacie čerpadlo ide ako keby na volnobeh a regulácia výkonu motora sa robí pridávaním plynu do sania.
Zaujímalo by ma, do akej teploty môže byť propan-vzduchová zmes kompresne ohrievaná aby nedošlo k detonačnému horeniu...
_________________ SLOW & FURIOUS
|
Pia, 13.06.2008, 8:53 |
|
|
dado
Legenda Offroadu
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 10:45 Príspevky: 3012 Bydlisko: Rimavská Sobota
|
Aha, ja som to pochopil, ze sa to nejak miesa. V holandsku totiz sem - tam funguje na niektorych autach spalovanie kvapalneho LPG.
LPG zacina horiet okolo 400 C.
Edit:
Tak som znova precital clanok v Off Road SK a pisu :
" GM predtavilo prve Chevrolet Colorado spalujuce zemny plyn CNG, ktory putuje do valcov zmiesany z naftou v pomere 65/35."
Takze som tam poplietol CNG vs. LPG.
|
Pia, 13.06.2008, 8:59 |
|
|
Maco
Koumák
Registrovaný: Pia, 05.01.2007, 9:30 Príspevky: 158
|
no super chlapci.. takze to mame vpodstate ujasnene.. teda aspon myslim ze rozumiem.. a kolko vlastne stoji liter LPG alebo CNG???
ci sa teda oplati ta spotreba 20litrov LPG.. Toyota LC80 4,2TD ze liter nafty a 20 litrov LPG.. to znie dosti lakavo.. ale ak to stoji cca 20 korun resp 7 eur.. tak je to v prdeli.. o nicom.. 13eur na 100km je dost wela..
|
Ned, 18.10.2009, 20:54 |
|
|
Martin
Ťažký Profík
Registrovaný: Str, 09.04.2008, 11:26 Príspevky: 376 Bydlisko: NR
|
Hmm furt ma niekto straší že mi z toho plynu odíde motorček Že je to suché, derú sa ventily
A v hentom článku píšu že mi motorček vydrží 3 krát dlhšie
No radšej by som veril tomu článku
LPG stojí 0,40 € dm3 čiže liter
_________________Niva 1.7i, LPG, gurtne, dynamická gurtňa, navijáčik, šekle, lopata, baterka, CB, PMR, motorová píla, kompresor, air jack, menič 12/230V 1500W, nejaké náradie, T3 a ďalšia výbava Samurai s navijákom 9500LB, T3
Naposledy upravil Martin dňa Pia, 23.10.2009, 17:20, celkovo upravené 1
|
Str, 21.10.2009, 17:41 |
|
|
jozef1974
Koumák
Registrovaný: Str, 16.09.2009, 8:37 Príspevky: 151 Bydlisko: Senec
|
[quote="jaro"]Cítim potrebu čosi dodať
Naftový motor sa môže upraviť na plyn dvoma spôsobmi:
1. štartovacia dávka nafty na zapálenie plynu (ako je to tu popísané)
2.prerobením na zážihový motor -doplnením rozdeľovača ... tak to mali a majú stále? urobené plynári (SPP) na AVIAch
ja by som to chcel uviest len na sprevnu mieru, tie AVIE boli prestavane na CNG.
CNG=zemny plyn
LPG=je len jeden z produktov ropy
CNG je lacnejsie ako LPG.
co sa tyka udrzby pri LPG je pravda ze motor a olej sa menej zanasa sadzami a karbonom ale viac sa opotrebovavaju ojnicne a hlavne loziska, motora pri benzinovych mot.
_________________ nissan patrol GR Y60,r.v.95,navijak,
|
Str, 21.10.2009, 18:18 |
|
|
dado
Legenda Offroadu
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 10:45 Príspevky: 3012 Bydlisko: Rimavská Sobota
|
jozef1974 píše: CNG je lacnejsie ako LPG.
Nezda sa mi.
CNG - 0,832 (25,06 Sk)
LPG - 0,400 (12,05 Sk)
|
Str, 21.10.2009, 18:22 |
|
|
jozef1974
Koumák
Registrovaný: Str, 16.09.2009, 8:37 Príspevky: 151 Bydlisko: Senec
|
dado píše: jozef1974 píše: CNG je lacnejsie ako LPG. Nezda sa mi. CNG - 0,832 (25,06 Sk) LPG - 0,400 (12,05 Sk)
dado naozaj za 1l ? , bo co ja viem tak do busov furt fakturuju v m3 a to vychadza v eckach okolo 0,70 E
_________________ nissan patrol GR Y60,r.v.95,navijak,
|
Str, 21.10.2009, 18:43 |
|
|
dado
Legenda Offroadu
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 10:45 Príspevky: 3012 Bydlisko: Rimavská Sobota
|
Nie, CNG je za cena za 1 kg a LPG za 1 l. Merna specificka hmotnost lpg je 0,55 kg/l. Tzn. ze 1 kg LPG stoji 0,7276 €. A je teda lacnejsie ako CNG.
Jedna 100 litrová nádrž na plyn sa dá naplniť na 80% (80 litrov) a pri spotrebe asi 11 L/100 km umožní dojazd cca. 725 km.
Do 80 litrovej tlakovej nádrže sa dá natankovať asi 14 kg zemného plynu. Pri spotrebe asi 5,5 kg/100km umožní dojazd 250 km.
|
Str, 21.10.2009, 19:33 |
|
|
bacaono
Frajer
Registrovaný: Uto, 09.02.2010, 0:01 Príspevky: 222 Bydlisko: Mojmírovce
|
Tak som trochu hladal, lebo ma tato tema zaujala a aha!
Doba nam pokrocila a aj informacie su uz dostupnejsie.
http://www.elpigas.cz/dieselgas
http://www.lkauto.cz/dieselgas
http://www.autoplyn-lpg.sk/component/co ... elgas.html
Ma s tym niekto realnu skusenost? Ak ano sem s tym!!
Davnejsie som bol velmi spokojnym dlhorocnym majitelom karburatoroveho favorita s pohonom na LPG a nedam na to dopustit.
_________________ Tajomstvo pohody spočíva v umení neznepokojovať sa hluposťami.
Zatial sa ucim, citam, sledujem.
Tak po marnom hladani Pajera3,5V6 som skoncil pri Patrole Y61 3,0DDTi
|
Str, 09.11.2011, 15:48 |
|
|
tibik
OFFROAD Expert
Registrovaný: Ned, 15.03.2009, 22:18 Príspevky: 2349 Bydlisko: Banská Štiavnica
|
no nikde som sa tam nedopatral cenofku , a či to robí niekto aj na SK?
_________________ Ex. XJ. 2,5td 1998. WJ 2,7 crd 2002. zatial leštenka . Grand Vitara 2,0td 2006 3dv. WK/WH 3crd. 2006. Prejdem kade chcem - skoro všade !
|
Str, 09.11.2011, 18:27 |
|
|
dado
Legenda Offroadu
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 10:45 Príspevky: 3012 Bydlisko: Rimavská Sobota
|
A co PL ? Ty su vzdy s LPG popredu.
|
Str, 09.11.2011, 19:46 |
|
|
KarolAUS
Učeň
Registrovaný: Pia, 26.11.2010, 12:46 Príspevky: 42 Bydlisko: Sydney, Australia
|
pejo píše: v Australi tak jazdia. Naftu pouzivaju len na zapalenie plynu. Auto potom zozerie na 100km 1L nafty a 20L LPG. udajne to ma o 30% vyssi vykon.
nejazdia. ty jazids na normalne na naftu a ked chces tak ktomu pridavas plyn. ona nafta sa udajne spluje len s 60% efektivnostou ale ked tam pridas plyn tak to spluje s efektivnostou nieco ako 96%. niektory ludia si to zacali montovat lebo tomu zacali robyt reklamu, ze to ako zvysuje vykon a tym ze menej tlacis na pedal tak aj spotrebu. ale potom to ludia co ladia diesle na dyno a meraju emisie zistili ze ty vlastne len nahradzujes jedno palivo inym. teda ziadny zazrak. ty tam vlastne streknes viacej paliva, preto sa ti zvysi vyikon a teda znizi spotreba. uporoa v spotrebe je dana tym, spotrebovanu naftu nahradis spotrebovanym plynom, ktory stoji polovicu.
_________________ Nissan Patrol Y60 TB42s
|
Str, 09.11.2011, 21:29 |
|
|
|
Kto je on-line |
Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný |
|
Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre
|
|