... tak som sa konečne dokopal k rok omeškanej každoročnej údržbe predných nábojov na Patrole.
Keďže už som bol napádaný za nerozvážne daný sľub fotoseriálu, ak som urobil aj to
(šmarjááá, to bola fuška...
furt som si behal umývať ruky aby som nezapatlal foťák. Minul som pixlu solviny)
takže :
Auto riadne založíme :
(komu sa to zdá ako pikačovina, mal by vidieť ako hasiči vyťahujú mrtvolu chlapíka s pod škodovky, na ktorej robil brzdy. Ja som to videl)
Pred zdvihnutím predného kola povolíme kolové šrouby aj imbusáky čo držia volnobežku
(len povolíme, volnobežku nechám na mieste)
Kolo zdvihneme a riadne podložíme niečím spoľahlivým !!!
(Platí to čo hore !!!)
Pred demontážou bŕzd vhodným velkým šroubovákom o kúsok zatlačíme brzdový piestik do valčeka. je tam presne na to šikovná medzera kde sa dá šroubovák strčiť do medzery medz piestikom a doštičkou a páčením zatlačiť piestik do strmeňa. Stačí o kúsok, ale velmi nám to pomôže pri montáži strmeňa nazad.
Rozobereme brzdový strmeň, čiže :
vyšroubujeme dolný šroub č.1
Vyklopíme brzdový strmeň hore
čím sa dostaneme k brzdovým doštičkám.
Kliešťami vytiahneme pliešky ktoré držia doštičky hore a dole
(pozor! pliešky majú ostré hrany!)
Vybrieme doštičky. Pozor! Na doštičkách sú plechové podložky. Treba si zapamätať, v akej polohe a poradí sú pliešky na doštičkách. Zvonka je jedna, zvnútra dve.
Vyšroubujeme horný šroub č.1 a celý strmeň založíme tak, aby nevisel na hadičke
(dá sa zastrčiť medzi spružinu a tlmič, alebo zavesiť na kus viazacieho drôtu na spružinu)
Vyšroubujeme oba šrouby č.2 a oddelíme záchyt reakcie.
(teraz očakávam kometár znalcov, že sa to dá rozobrať aj len demontážou celého strmeňa len odšroubovaním záchytu. Dá, ale takto sa skontroluje stav doštičiek, manžiet na piestikoch a gumových mechov na klzákoch strmeňa)
Odšroubujeme imbusáky držiace volnobežku. Spružina ju bude odtláčať od náboja, takže je fajn posledné dva šrouby nechať proti sebe a šroubovať ich striedavo. Spružina tlačí len cca 2 až 3 cm.
Volnobežka zíde celá konca poloosy. Na náboji zostane vnútorná časť volnobežky. Drží ju segerka v drážke poloosy. Segerka sa dá dať dole aj dvomi šroubovákmi, ale je to vopruz. Doporučujem kliešte na segerky. Dajú sa kúpiť aj za nevelký peniaz v postačujúcej hobby kvalite. Segerka rada odskakuje do neznáma. Naliehavo doporučujem ju najmä ku koncu poloosy jednou rukou otvárať segerkovkami a druhou držať v kliešťach!
Potom to vyzerá asi takto :
Na papieri je vyložený z ľava : imbusák na šrouby volnobežky, vnútorná časť volnobežky, podložka, segerka a vonkajšia časť volnobežy.
Čím jest zjednaný prístup k poistke matice náboja kola.
Vyšroubujeme dva šroubíky na krížový šroubovák držiace poistku matice náboja
špicatými kliešťami vybereme poistku
povolíme maticu náboja. V Nissane na to určite majú špeciálny klúč, ale poslúži aj velký tupý šroubovák.
Na šroubovák načim pár krát s citom klepnúť a matica povolí
(ona nie je nijak moc pritiahnutá)
Maticu vytočíme napr. krížovým šroubovákom.
Výsledok :
A môžeme stiahnuť náboj kola.
V náboji je zhora kuželové ložisko
Z dola je druhé, ale nedá sa vybrať bez vyrazenia semeringu. To by bolo pre semering nebezpečné a preto ak je dobrý, tak ložisko nevyberáme.
Fčil ideme dole s osou kola.
Vyšroubujeme šesť šroubov držiacich prírubu osy kola.
Stiahneme plechový límec semeringu náboja a plechový štít kotúča.
Zostane trčať os kola držiaca na osadení.
Pomôže tomu citlivé oklepnutie kladivom.
Stiahneme os z poloosy
Pri sťahovaní tlačíme poloos do nápravy, aby sa nevytiahla z diferenciálu !
A takto to vyzerá
Dávam do pozornosti polohu bronzovej podložky v prírube osy. Zrazenie na vnútornej strane musí ísť smerom k náprave !!!
(pointu vysvetlím neskôr)
Vnútri osi je ihlové ložisko v ktorom sa točí poloosa.
A vidíme buzeranta
Teraz nastáva čas údržby zvyslých čapov. Dá sa to urobiť dokonca aj bez demontáže kolesa, ale teraz je na to dobre vidieť a tehlica je odlahčená, takže sa to lahko demontuje a montuje.
Vyšroubujeme štyri šrouby držiace horný čap
doštičku čapu odklepneme kladivom
(s citom!) vytiahneme ložisko
skontrolujeme stav vonkajšieho krúžku
Vyutierame starú vazelínu, nababreme novú a poskladáme.
Dtto spodný
Je vidieť, že vazelína na spodnom čape je v horšom stave ako na hornom. Asi je to tým, že pri brodení a iných pestvách predsa len spodná strana trpí viac a skutočne častejšie býva spochvené spodné ložisko ako horné.
Znova vyčistíme, namažeme poskladáme.
Ložiská musia ísť zasunúť na svoje miesto iba s minimálnym násilím. Ak to nejde, tak nie sú diery súosé = tehlica sa po demontáži čapu o kúsok pohla. Takže ju treba rúznym postrkovaním a lomcovaním zase zosúosiť. Práve preto je fajn, že je po demontáži tehlica odlahčená a dá sa lahko štelovať. Keď na nej visí ťažký náboj alebo nebodaj aj koleso , je to dosť vopruz.
Vyčistíme a namažeme velkého buzeranta. (čistíme a mažeme až teraz preto, aby na novú vazelínu nenapadali nečistoty pri baštrngovaní so zvislákmi. Ak aj niečo napadalo, tak teraz to poutierame.)
Podstatné je dostať čo najviac vazelíny do medzery medzi buzerantom a jeho okolím.
Práve tá vazelína sa dostane za teleso kĺbu a teda dostane sa aj na trecie plochy.
Vyčistíme a namažeme ihlové ložisko v osi kola, aj treciu plochu bronzového krúžku na poloosi.
Bronzový krúžok navlečieme na poloosu v SPRÁVNEJ polohe
(vybraním k buzerantovi)
Na poloosu navlečieme os kola, plechvý štít brzdy a límec semeringu.
Všetko prišroubujeme šiestimi šroubami.
(osvedčilo sa na jeden šroub navliecť v správnom poradí všetky súčiastky a zachytiť to na závit. Ostatné sa potom lahko napasujú) Pozor! konce šroubov zasahujú do mazaného priestoru kĺbu, tak ich nepovalujte v prachu a pred montážou poutierajte o prípadných nečistôt!
Poutierame a primerane nababreme vazelínou os kola.
Od starej vazelíny vyčistíme a novou nababreme vnútro náboja. Treba vybrať najmä starú vazelínu čo je medzi ložiskami a nahradiť ju novou.
Navlečeme náboj na os a vložíme očistené a namazané vonkajšie ložisko.
Založíme na závit a pokial sa dá natočíme maticu náboja.
Matica má na strane priliehajúcej k ložisku dobre viditelný oleštený prstenec.
Na koniec poloosy nasadíme vonkajšiu časť volnobežky a prichytíme dvomi šroubami
(tak ochránime koniec poloosy pred znečistením pri ďalších úkonoch)
Poskladáme brzdu = prišroubujeme záchyt reakcie (nezabudnúť na pérové podložky), chytíme strmeň na horný šroub, naukladáme na svoje miesta brzdové doštičky a plechové podložky, zasunieme na miesto horný a dolný pliešok, zaklopíme strmeň na doštičky
(pri sklápaní treba najmä na vnútornej strane poriadne pozaprávať plechové podložky na miesto kam patria, aby ich piestik nezramoval, pričom by sa mohla potento aj gumová manžeta piestika) prišroubujeme dolný šroub, všetko zatiahneme. Na náboj nasadíme koleso a pokial sa dá zatiahneme kolové šrouby.
Zase odmontujeme volnobežku. Poklepávaním na šroubovák zapretý do diery v matici náboja túto dotiahneme tak, aby koleso nemalo žiaden lóker
(skúšame lomcovaním za obvod pneumatiky hore a dole za súčasného pozorovania mezery medzi nábojom a maticou, alebo pohmatom - prstom strčeným do medzery

taktiež za lomcovania kolesom) a zároveň tak, aby sa koleso otáčalo bez neprimeraného odporu.
Poloha náležite utiahnutej matice musí byť taká, aby sa dala nasadiť a prišroubovať poistka. Čiže treba maticu o kúsok povoliť alebo pritiahnuť aby diera zo závitom
(vždy dve proti sebe) pasovali na diery v poistke.
Keď jesto zaistené, navlečieme očistenú a namazanú vnútornú časť volnobežky a segerku. Teraz je podstatná správna poloha bronzového krúžku na náboji. Ak je naopak, poloosa je moc vnútri a segerka sa nedá nasadiť do drážky. Takéto zistenie vie skutočne nasrať
Vonkajšiu časť volnobežky vyklepneme z púzdra, očistíme a namažeme.
Vyzerá takto:
Vložíme volnobežku do púzdra
(tiež zvnútra vyčisteného a nababraného kolomažou) a to tak, že plechové spony zapadnú do prerušení na vnútornom drážkovaní v púzdre.
Volnobežku nasadíme na koniec poloosy.
A to tak, že tento :
výbežok musí byť
OPROTI týmto :
dvom čudlíkom na vnútornej strane volnobežky.
Ak sa založí sle, bude to rapkať.
Zašroubujeme všetky šrouby volnobežky, spustíme káru z heveru, podoťahujeme šrouby volnobežky a kolové šrouby, pozbierame a zbalíme vercajk, spočítame kolko súčiastok nám vystalo a presunieme sa na druhú stranu....
Pre prvou jazdou pri naštertovanom motore niekolko krát silne šlapneme na brzdu, aby sa brzdové piestiky zase vysunuli. Auto totižto prvých pár zabrzdení nebrzdí !!!