4x4 Club Slovakia
http://www.4x4club.sk/forum/

Správne chladenie turba
http://www.4x4club.sk/forum/viewtopic.php?f=77&t=15565
Stránka 1 z 4

Autor:  miggy [ Uto, 25.09.2012, 19:57 ]
Predmet príspevku:  Správne chladenie turba

Ahojte

Dnes počas práce som počúval reláciu Pozor zákruta, ktorú určite všetci poznáte. Bavili sa o celkom zaujímavých vecičkách, no zaujalo ma hlavne jedno a to správne chladenie turbodúchadla po vysokej záťaži. Chlapík z autoservisu, ktorý o tom hovoril to popisoval asi nasledovne:

"Keď idete diaľnicou 130km/h a chcete natankovať na pumpe, tak na ochladenie turba je dobré, keď pred pumpou vyradíte rýchlosť a na pumpu dochádzate už iba zotrvačnosťou. Toto pomôže viac, ako keď podradíte a brzdíte motorom"

Neviem, či zle poznám motory a princíp ich fungovania, ale ak sa nemýlim je na ochladenie lepšie, keď podradím. Elektronika vtedy vypne vstrekovanie paliva a turbo je chladené čistým vzduchom, ktorý navyše ešte preteká v dostatočnom množstve, keďže otáčky sú vysoké a tým pádom cez turbo prejde viacej vzduchu za jednotku času, ako pri voľnobehu.

Keď nechám vyradené, turbo sa chladí iba malým množstvom vzduchu, ktorý je navyše ešte ohrievaný samotnými spalinami (keďže vstrekovanie paliva pokračuje ďalej).

Mýlim sa alebo...?

Autor:  enduro [ Uto, 25.09.2012, 20:04 ]
Predmet príspevku: 

moj nazor je, ze pre turbo je najdolezitejsie jeho mazanie.. takze najviac mu "pomaha" vytocit do otacok, podrzat a vypnut motor.. turbo sa zotrvacnosotu este stale toci vo vysokych otackach, ale tlak oleja, ktory "maze" hriadel turba (v podstate ho drzi na kvapalinovom - olejovom vankusi) uz nema co dodavat, kedze motor uz stoji...

v tejto suvislosti sa aj mne javi lepsie v tej sitacii prichodu na benzinku vcas podradit, plynule spomalit a v klude dojst k stojanu s motorom uz v podstate na volnobeznych otackach..

Autor:  zdeno [ Uto, 25.09.2012, 20:12 ]
Predmet príspevku:  Re: Správne chladenie turba

miggy píše:
Neviem, či zle poznám motory a princíp ich fungovania, ale ak sa nemýlim je na ochladenie lepšie, keď podradím. Elektronika vtedy vypne vstrekovanie paliva a turbo je chladené čistým vzduchom...

Prečo si myslíš, že všetky turbomotory majú elektroniku a intercooler?

Autor:  miggy [ Uto, 25.09.2012, 20:18 ]
Predmet príspevku:  Re: Správne chladenie turba

zdeno píše:
miggy píše:
Neviem, či zle poznám motory a princíp ich fungovania, ale ak sa nemýlim je na ochladenie lepšie, keď podradím. Elektronika vtedy vypne vstrekovanie paliva a turbo je chladené čistým vzduchom...

Prečo si myslíš, že všetky turbomotory majú elektroniku a intercooler?


Ale nič také som nemyslel a ani nepredpokladal. Aj keby tam elektronika a medzichladič neboli, nič to nemení na otázke/konštatovaní. No vlastne mení :)

Veď keď sa jedná o starší motor bez elektroniky a medzichladiča, motor spaľuje zmes ako pri voľnobehu, nie? Mýlim sa? Opravte ma ak áno.

Autor:  bull4x4 [ Uto, 25.09.2012, 20:30 ]
Predmet príspevku: 

a bral si do uvahy aj chladenie palivom?

Autor:  miggy [ Uto, 25.09.2012, 20:37 ]
Predmet príspevku: 

Úprimne povedané, nebral. Je chladenie palivom až také podstatné, že by sa dalo o ňom uvažovať ako o chladení? Nie je to iba minoritné chladenie, ktoré sa popri chladení vzduchom iba minimálne podpisuje na chladení turba? Určite asi nie, keď sa o ňom zmieňuješ.

Čo som však zabudol spomenúť, že v Pozor zákruta sa bavili o nových motoroch, kde elektronika vypína vstrekovanie a teda turbo sa asi viacej chladí pri podradení ako pri voľnobehu. To ale nič nemení na pokračovaní v tejto téme.

Autor:  zdeno [ Str, 26.09.2012, 1:09 ]
Predmet príspevku: 

Už to tu enduro správne pomenoval -najdôležitejšie pre turbo je jeho mazanie, chladenie je druhoradé, aj keď tiež veľmi dôležité - vysoké a dlhotrvajúce teploty výfukových plynov mu určite nerobia dobre. A keďže mazací systém pre ložiskovú časť turba je spoločný s mazacím systémom motora, najhoršie pre turbo je odstavenie motora bez predchádzajúceho ponechania behu motora na voľnobeh kým neklesnú otáčky turba. Tie totiž môžu dosahovať až 300 tisíc za minútu a pri vypnutí motora (a teda mazania) turbo dobieha bez mazania, čo vo veľa prípadoch znamená jeho zničenie.

Autor:  finder [ Str, 26.09.2012, 7:32 ]
Predmet príspevku: 

Plynulo nadviazem na Zdena. Pred ukoncenim zataze (dialnica atd), na mieste urcenia (pumpa), nechat auto minutu-dve vrkat na volnobehu.
(to nie je z moje hlavy).

Ale snazim sa to praktizovat s tym, ze uz na dialnici znizujem rychlost a brzdim motorom, (ak nejde kamion, kludne idem par sto metrov aj 80 km/h), a na pumpe este tu minutku ...

A ako bolo spravne podotknute - je to hlavne mazani ...

Autor:  jenki [ Str, 26.09.2012, 8:38 ]
Predmet príspevku: 

Ja len doplním, že pri brzdení motorom, dokonca aj bez paliva, nejde cez turbo chladný vzduch z motora. Motor v tomto prípade pracuje len ako kompresor, teda nasávaný vzduch stláča a značne ohrieva (až tak, že sa od tejto teploty štandardne zapaľuje vstreknutá nafta) a vyfukuje cez výfukové ventily a turbo.
Nerozumiem tomu chladeniu palivom... ale niektoré motory Mitsubishi Pajero 2,5TD majú turbo chladené vodou.
Napriek tomu si myslím, že chladenie motora pred zastavením je rozumnejšie ak brzdím motorom a následne pár minút nechám voľnobeh. Je to najmä kvôli spomínanému vyššiemu tlaku oleja, ktorý turbo maže a čiastočne chladí, dostatok oleja je pre turbo kritický.

Autor:  bull4x4 [ Str, 26.09.2012, 9:16 ]
Predmet príspevku: 

1. najvacsim nepriatelom turba je prudke schladenie, vrtulka sa doslova rozsype a ide do motora, btw. vrtulka je asi tazko chladena priamo olejom

2. chladenie palivom je asi celkom ucinne, kedze ide nan pomerne velka cast spotrebovaneho paliva(neviem najst ten clanok, kde bmw popisuje vyvoj noveho turba, ktore nie je nutne chladit palivom, lebo vydrzi o 400°C viac, tam bolo pisane presne, kolko toho paliva to je)

3. a este to najdolezitejsie, 130 po dialnici nie je pre turbo ziadna zataz, ved sa ledva zaplo a na udrzanie stalej rychlosti rozbehnuteho auta stacia jednotky prip. desiatky kW nie stovky na ktore to je stavane - pri normalnych motoroch, nie 0.9l, no a prudka jazda do nejakeho kopca mu asi prida na teplote ovela viac

Autor:  visby [ Str, 26.09.2012, 10:08 ]
Predmet príspevku: 

bull4x4 píše:
2. chladenie palivom je asi celkom ucinne, kedze ide nan pomerne velka cast spotrebovaneho paliva(neviem najst ten clanok, kde bmw popisuje vyvoj noveho turba, ktore nie je nutne chladit palivom, lebo vydrzi o 400°C viac, tam bolo pisane presne, kolko toho paliva to je)


co sa rozumie pod pojmom "chladenie palivom"?

Autor:  bull4x4 [ Str, 26.09.2012, 11:57 ]
Predmet príspevku: 

davkovanie paliva je vacsie, ako sa spali

Autor:  jenki [ Str, 26.09.2012, 13:06 ]
Predmet príspevku: 

A ako sa teda to palivo dostane k turbu teda k tej "vrtuľke turba" ktorá je v sacom trakte?

Olej maže a chladí všetky ložiská turbodúchadla.
Bežné závady turba končiace znížením životnosti, ktorým sa má predísť ochladením motora sa netýkajú popisovanej havárie zničením dúchadlovej časti turba (vrtuľky) v sacom trakte.
Chladenie pred vypnutím má za účel ochladiť rovnomerne ložiská a turbínu turbodúchadla tak, aby nedochádzalo k prehriatiu a poškodeniu ložísk a tiež k deformácii telesa prudkych ochladením bez rovnomerného odvodu tepla.

Zaťaženie turbodúchadla a jeho teplotný režim nemá rovnaký priebeh ako zaťaženie motora. Turbo je namáhané viac pri vysokých otáčkach a je jedno, či ideš do kopca alebo nie (na rozdiel od motora). Vysoká teplota motora ale znamená vysokú teplotu teplotu výfukových plynov na turbíne a vysokú teplotu oleja - teda horšie chladenie turba.

Autor:  LUKAS4x4 [ Str, 26.09.2012, 13:43 ]
Predmet príspevku: 

visby píše:
bull4x4 píše:
2. chladenie palivom je asi celkom ucinne, kedze ide nan pomerne velka cast spotrebovaneho paliva(neviem najst ten clanok, kde bmw popisuje vyvoj noveho turba, ktore nie je nutne chladit palivom, lebo vydrzi o 400°C viac, tam bolo pisane presne, kolko toho paliva to je)


co sa rozumie pod pojmom "chladenie palivom"?


žiadne chladenie turba palivom u turbodieselových motorov nieje... palivo sa k turbu vobec nedostane, idú k nemu iba spaliny a nie palivo.

Autor:  bull4x4 [ Str, 26.09.2012, 13:55 ]
Predmet príspevku: 

OK, tak spaliny, ktore su ochladzovane bohatou zmesou

Stránka 1 z 4 Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/