Zobraziť témy bez odpovede | Zobraziť aktívne témy Aktuálny čas je Štv, 28.03.2024, 22:07
Dnes je štvrtok 28. marca 2024, meniny má Sona a zajtra Miroslav




Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 47 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4  Ďalší
 Zapojenie navijaku 
Autor Správa
koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pia, 06.10.2006, 9:35
Príspevky: 4310
Bydlisko: ZA
Odpoveď s citáciou
local.sk píše:
Manual k S2500 mas tu:
ten odpojovac baterie je kvoli bezpecnosti, aby si nemal potencialne vysoky prud az k navijaku, instaluje sa co najblizsie k baterii, ale pravdu povediac, asi nikto okrem hasicov ho nedava, lebo ho treba spinat manualne. a to sa ludom nechce.


Toto je veľký omyl. Každý jeden naviják by mal byť vybavený odpojovačom !!! Nemusí byť mechanický, sú aj elektrické. Ale kvôli bezpečnosti je to povinnosť. A takisto aj kvôli prípadnej záruke. Každý jeden naviják ktorý sme montovali bol s odpojovačom. Lebo to potom dopadne nejak takto. A to môže byť majiteľ rád že to auto nezhorelo celé.

[img]IMG_20180821_112804.jpg[/img]

[img]IMG_20180821_112808.jpg[/img]

[img]IMG_20180821_112816.jpg[/img]


Prílohy:
IMG_20180821_112804.jpg
IMG_20180821_112804.jpg [ 102.07 KiB | Zobrazené 7997 krát ]
IMG_20180821_112808.jpg
IMG_20180821_112808.jpg [ 81.17 KiB | Zobrazené 7997 krát ]
IMG_20180821_112816.jpg
IMG_20180821_112816.jpg [ 80.82 KiB | Zobrazené 7997 krát ]

_________________
www.facebook.com/jeepparts , www.jeepparts.sk , www.spinsro.sk
Uto, 16.10.2018, 1:29
Profil WWW
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 18.11.2015, 12:10
Príspevky: 411
Bydlisko: doma na Orave, pracovne Bratislava + cely svet
Odpoveď s citáciou
palo-cherokee píše:
Toto je veľký omyl. Každý jeden naviják by mal byť vybavený odpojovačom !!! Nemusí byť mechanický, sú aj elektrické. Ale kvôli bezpečnosti je to povinnosť. A takisto aj kvôli prípadnej záruke. Každý jeden naviják ktorý sme montovali bol s odpojovačom. Lebo to potom dopadne nejak takto. A to môže byť majiteľ rád že to auto nezhorelo celé.

Palo, suhlas! ALE:
1. Odpojovac je iba 1 typ - mechanicky a namontovany co najblizsie k baterke. Ziadne take ze elektricke. To su rozpravky starej matere. To co rozni divni aj seriozni predajcovia navijakov nazyvaju odpojovacom, alebo rele, alebo solenoidom alebo podobne, je len solenoid, alebo silnejsie rele ktory casto sluzi aj na ovladanie navijaku. A je umiestneny nie co najblizsie baterke ale rozne podla toho ako sa komu chce. Zial, tu samozrejme ludia nemajuci vzdelanie v silnoprude alebo v poziarnej bezpecnosti prevezmu marketingove dristy vyrobcov navijakov a posuvaju to dalej. Nic v zlom, nemusia to vediet, chyba je skor u vyrobcov, pripadne distributorov, ktori pripravuju slovenske doklady (typove listy, certifikaty, navody na pouzitie), kde to len hlupo prelozia ale nezohladnuju EU alebo slovensku legislativu a technicke normy.

Co je odpojovac tak ako ho poznaju elektrikari je napriklad tuto:
http://www.outech-havirov.cz/skola/file ... dpinac.pdf
Zakladom odpojovaca je:
1. funguje cisto manualne. nesmie byt ovladany elektricky.
2. rozpajacia draha je viditelna, aby bolo mozne vizualne skontrolovat stav
3. musi byt schopny odolat prechodovym javom pri spinani alebo vypinani pod zatazou.

Samozrejme, absolutne nic proti tebe nemam, som rad, ze to pises a instalacia navijaka bez opatreni proti skratu je hazard, ktoreho si clovek musi byt vedomy. Ja sam mam v aute "odpojovac", v reali je to klasicky 2jcestny solenoid na spinanie a prepinanie prudu k prednemu alebo zadnemu navijaku, ale nevolam to odpojovac. Pretoze:
- nie je mechanicky
- nie je pri baterke ale asi pol metra od nej
- je to solenoid, stale sa moze stat ze sa zasekne v zopnutej polohe a ja ju neviem vizualne skontrolovat, pripadne prerusit.

Ak sa spytas mechanika co prerabal alebo servisoval napriklad poziarne auta alebo auta HZS s navijakmi, tak ti potvrdi co je odpojovac. To velke cervene co skolia hasicov alebo zahranarov ze musia hladat pri baterke a pri hroziacom poziari rychlo otocit alebo stlacit.

Odpojovace boli zavedene hlavne kvoli tomu ze prve navijaky mali spinanie (a teda zive napatie) dovedene az k navijaku a pri povestnej kvalite napriklad skriniek warnov alebo inych sa casto stavalo ze si clovek vyhorel kabelaz (ten horsi pripad, casto aj poziar auta) alebo motor navijaku (v porovnani s cenou auta+naklad zanedbatelnost). A ludia (hlavne blbi amici, co si budeme vraviet) boli nauceni, ze ked zacne horiet, sup k baterke a otocit odpojovacom. Ako inak odpojis skrat ked sa ti blokne solenoid a tecie ti skrat niekde cez presakajuci +?
A len doplnok, mozno to poznate, viacere auta maju pyrotechnicky odpojovac baterie na +, ktory strihne + na baterke pri nehode. Skus povedat Palo, preco tam asi nie je elektricky ale jednorazovy, ktory sa potom musi vymenit?

Takze preto, ked odpojovac, tak mechanicky. Vsetko ine je, spinac, rele, solenoid, ale nie odpojovac.


Naposledy upravil local.sk dňa Uto, 16.10.2018, 11:44, celkovo upravené 1



Uto, 16.10.2018, 10:13
Profil
Čumil

Registrovaný: Pia, 12.10.2018, 7:36
Príspevky: 3
Odpoveď s citáciou
Ide len o to že som dostal staršiu Ladu Nivu kde už tento navijak je namontovaný a funkčný. Všetky nálepky sú z neho už strhnuté tak som si nebol istý aký presný to je typ. Čo sa týka sily je mi jasné že to nieje offroad navijak na vyprostovanie auta. Predtým mal to auto poľovník a navijak je umiestnený na prednom vyklopnom ráme kde sa vozila zver. Takže asi máte pravdu že to je navijak určený asi len na tú zverinu. Dávam to auto dokopy a zistil som že navijak nemá solenoidy ani odpajac od baterky a ovládanie len priamo na navijaku, tak som to len chcel urobiť bezpečnejšie. Odvijanie v podstate ani nepotrebujem, je vhodné ho nechať v polohe navijania a vypínať ho len cez solenoid diaľkovým ovládaním (+ istenie vypnutia baterkovym odpajacom) alebo sa na to vykaslat úplne?


Uto, 16.10.2018, 15:03
Profil
Velky Kraken
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pia, 16.11.2007, 23:01
Príspevky: 7899
Bydlisko: mesto vychadzajuceho slnka Tornala City
Odpoveď s citáciou
pokial nie si polovnik a nebudes to pouzivat na polovnicke ucely tak to daj dole a mas pokoj,,k autu ti je to nachuja :smt151

_________________
EX Suzuky Samuraj1.3
EXJeep Cheroke 2.1TDI
EX Jeep Grand Cheroke Limited 4Liter
EX Mitsubishi Pajero2,5TDI GLS
EX Jeep Grand Cheroke WJ 3.2 TDI Limited
EX Nissan Patrol 2.8 TDI Y60
EX Jeep Grand Cheroke 2.5TDI laredo
EX Jeep Grand Cheroke2,5TDI Limited


Uto, 16.10.2018, 16:12
Profil
OFFROAD Expert

Registrovaný: Uto, 17.04.2012, 18:31
Príspevky: 2593
Bydlisko: Vychod
Odpoveď s citáciou
Local sypes tu teoriu + keci o selenoide a mechanickom odpojovaci a sam ten mechanicky odpojovac nemas co je Velka Chyba ako sam vies a priznavas,cize nato,ze mas elektrotechnicke vzdelanie tak na bezpecnost zvysoka kasles :smt021 :smt139 :mrgreen: Par selenoidov mi uz odislo -vacsinou sa prehrievaju cievky-vinutie v nom ale to je lepsi pripad,ze sa neda zapnut navijak horsie ked sa neda vypnut,ze sa ,,zapecu,, silove kontakty ako tu uz bolo z tvojej aj Palovej strany spominane a potom to isti sekera v kufri -ked ju clovek stihne pouzit a nevyhori alebo lano ,ktore sa snazi namotat a ma prekazku a navijak sa toci a destrukcia sa zacinaaaa...... :smt126


Uto, 16.10.2018, 19:41
Profil
koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pia, 06.10.2006, 9:35
Príspevky: 4310
Bydlisko: ZA
Odpoveď s citáciou
local.sk

nebudem tu zbytočne citovať (kvôli prehľadnosti) ale pletieš trochu rôzne aplikácie dokopy
Ten popis ktorý si tam dal aj s linkom sa týka VN zariadení.
A tam platia úplne iné pravidlá ako pri 12 (24V,48V) zariadeniach. To čo tam popisuješ (odpojovač, úsekový odpínač) a podobne musí znášať trošku iné parametre. Môžeme sa baviť o naťahovaní a zhášaní oblúku a tak podobne. Ale takýto odpojovač NIE JE určený na odpojovanie pod záťažou. Na to slúži odpínač. Ten má narozdiel od odpojovača aktívne zhášanie oblúka (stlačený vzduch, olej, vákuum, SF6...) a v zapnutom stave ešte aj navinutú pružinu ktorá zabezpečí oveľa rýchlejšie odpojenie. A tie sa dajú okrem manuálu ovládať aj diaľkovo. Napríklad cez mechanické tiahlo vyťahované elektromagnetom, motoricky....možností je veľa.
Zo školy si to už do detailu nepamätám( je tu už pár rokov) ale trochu ešte áno :lol:

Na offroad naviják úplne v pohode stačí dostatočne dimenzovaný a kvalitný (nie čínsky za 20€) solenoid (výkonové relé pre veľké prúdy). Samozrejme čo najbližšie k baterke. Ten má (okrem iného) takisto aktívne rozpínanie pomocou pružiny a znáša odpojenie pod záťažou. Lepšie typy majú aj magnety na usmernenie oblúka a podobné detaily. Skús si niekde pozrieť napríklad starší elektrický VZV, tam podobné solenoidy cvakajú 1000x denne niekoľko rokov.

Samozrejme nič proti mechanickému odpojovaču, aj to je dobré riešenie. Len pokiaľ ho máš schovaný pod kapotou tak trochu nepraktické. A práve kvôli tomu, že nájsť vhodné umiestnenie nie je vždy ľahké a ťahať hrubé plusové káble len tak po aute tiež nie, tak sa ako vozidlový odpojovač dosť často zapája na kostru, nie na plus. Ale tým pádom odpája komplet elektriku vozidla. A to je v prípade použitia len pre navijak dosť nanič.

_________________
www.facebook.com/jeepparts , www.jeepparts.sk , www.spinsro.sk


Uto, 16.10.2018, 19:50
Profil WWW
OFFROAD Expert

Registrovaný: Uto, 17.04.2012, 18:31
Príspevky: 2593
Bydlisko: Vychod
Odpoveď s citáciou
Palo ale tie lacne cinske selenoidy za 20e vydrzia dost ale ked clovek zapne selenoidom-pripoji navijak pred akciou a potom ho cestou domov zabudne vypnut alebo s zapnutym jazdi nonstop tak vacsinou na tych lacnych tie cievky sa po case prehrievaju a odchadzaju .


Uto, 16.10.2018, 20:02
Profil
koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pia, 06.10.2006, 9:35
Príspevky: 4310
Bydlisko: ZA
Odpoveď s citáciou
JOE66 píše:
Palo ale tie lacne cinske selenoidy za 20e vydrzia dost ale ked clovek zapne selenoidom-pripoji navijak pred akciou a potom ho cestou domov zabudne vypnut alebo s zapnutym jazdi nonstop tak vacsinou na tych lacnych tie cievky sa po case prehrievaju a odchadzaju .



nehovorím že nie, ALE:
1. máš mať na to kontrolku. Výraznú a v zornom poli. Ak nemáš, tak je to chyba montáže. Ak áno, tak obsluhy. A odpojovač na ľudskú blbosť zatiaľ neexistuje.

2. cievka má byť istená poistkou. Takže pri prehriatí (kedy stúpne aj odber) by malo poistku prepáliť. Kvalitné solenoidy majú priamo v sebe aj termálnu ochranu.

3. ak aj zhorí cievka, tak solenoid sa rozpojí. Lebo pružina. Takže funkcia odpojenia silového obvodu zostane zachovaná. Akurát že už sa znova nespojí.

_________________
www.facebook.com/jeepparts , www.jeepparts.sk , www.spinsro.sk


Uto, 16.10.2018, 21:26
Profil WWW
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 18.11.2015, 12:10
Príspevky: 411
Bydlisko: doma na Orave, pracovne Bratislava + cely svet
Odpoveď s citáciou
JOE66, ked ani nevies ako sa ta elektricka suciastka vola, tak si prosim svoje rady nechaj. tym ako po xkrat moja diskusia s tebou konci.


Uto, 16.10.2018, 22:13
Profil
OFFROAD Expert

Registrovaný: Uto, 17.04.2012, 18:31
Príspevky: 2593
Bydlisko: Vychod
Odpoveď s citáciou
Co zase tu pises ,ze neviem ako sa co vola? Mechanicky odpojovac alebo rozpojovac a selenoid ,ze vykonne rele . Ty elektrotechnik od pocitaca co sa musi pytat na silnejsi altik pre kamosa ci bude dobry :smt126 :smt121


Uto, 16.10.2018, 22:24
Profil
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 18.11.2015, 12:10
Príspevky: 411
Bydlisko: doma na Orave, pracovne Bratislava + cely svet
Odpoveď s citáciou
palo-cherokee píše:
local.sk
Zo školy si to už do detailu nepamätám( je tu už pár rokov) ale trochu ešte áno :lol:
Na offroad naviják úplne v pohode stačí dostatočne dimenzovaný a kvalitný (nie čínsky za 20€) solenoid (výkonové relé pre veľké prúdy). Samozrejme čo najbližšie k baterke. Ten má (okrem iného) takisto aktívne rozpínanie pomocou pružiny a znáša odpojenie pod záťažou. Lepšie typy majú aj magnety na usmernenie oblúka a podobné detaily. Skús si niekde pozrieť napríklad starší elektrický VZV, tam podobné solenoidy cvakajú 1000x denne niekoľko rokov.

Samozrejme nič proti mechanickému odpojovaču, aj to je dobré riešenie. Len pokiaľ ho máš schovaný pod kapotou tak trochu nepraktické. A práve kvôli tomu, že nájsť vhodné umiestnenie nie je vždy ľahké a ťahať hrubé plusové káble len tak po aute tiež nie, tak sa ako vozidlový odpojovač dosť často zapája na kostru, nie na plus. Ale tým pádom odpája komplet elektriku vozidla. A to je v prípade použitia len pre navijak dosť nanič.


No tak si to pamatas zle. Samozrejme ze VN je uplne inde ale 48V co je rovnaka trieda bezpecnosti ma mat odpojovac tak ako som to popisal. tyka sa to napriklad signalizacnych zariadeni a/alebo zariadeni v priestoroch so zvysenym rizikom poziaru. STN tu pri sebe nemam, ale ak ma naseries zajdem na fakultu a ofotim ti to. Ja som studoval FEI STU, telekomunikacie, BOZP prednasa prof. (EDIT doc. nie prof. /EDIT) Kopca, a ty? Videl som bezpecne zhasinanie 1MV obluka ako asi kazdy elektrikar na fakulte, mal som z toho 2 skusky, tak dakujem za teoreticku vlozku ale nemusim. §23 este mam a hadam o tom tiez nieco viem.

Ale nemusime sa dotahovat. Predpisy su jedna vec, realita druha. Ako som pisal, sam pouzivam v aute solenoid ako odpojovac, mimochodom montovany tuto velmi znamym upravcom, keby ma to sralo, tak to davno prerobim, zapojeny presne tak ako pises. Spinac v kabine, kontrolka funkcie, vzdy vypnuty, iba ked idem pouzivat navijak, tak zapojeny. Mam navijak aj vpredu aj vzadu. Kable natahane zodpovedne (teda aj solidny -.) Na tom sa setrit neoplati. Sam ale urcite uznas ze ak je ovladaci solenoid priamo na telese navijaka, tak nemoze byt instalovany bez odpojovaca. Alebo bez dalsieho rele/spinaca. Ci tam das mechanicky, ktory je blbuvzdorny a ma konstrukciu aby roztavenim rozpojil okruh (a musis ho pred a po pouziti spinat a rozpinat manualne) alebo elektricky ovladany tlacitkom z kabiny, je volba respektovania predpisov (ktore sa tuto aj tak nevztahuju, ale to som ja len namietal proti pouzivania terminu odpojovac) a komfortu vs potencialneho nebezpecia.

Dufam ze na tom sa zhodneme.


Naposledy upravil local.sk dňa Uto, 16.10.2018, 23:11, celkovo upravené 1



Uto, 16.10.2018, 22:38
Profil
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 18.11.2015, 12:10
Príspevky: 411
Bydlisko: doma na Orave, pracovne Bratislava + cely svet
Odpoveď s citáciou
steew_w píše:
Dávam to auto dokopy a zistil som že navijak nemá solenoidy ani odpajac od baterky a ovládanie len priamo na navijaku, tak som to len chcel urobiť bezpečnejšie. Odvijanie v podstate ani nepotrebujem, je vhodné ho nechať v polohe navijania a vypínať ho len cez solenoid diaľkovým ovládaním (+ istenie vypnutia baterkovym odpajacom) alebo sa na to vykaslat úplne?


Jasne, dik za vysvetlenie. Ak to chces mat co najjednoduchsie potrebujes:
1. 1 ks 200A rele 12V
2. par metrov (podla toho kolko treba medzi baterkou a navijakom, tak 5m by mohlo stacit) kabla CY25 triedy 2
3. svorky na CY25, izolacny material, kablik na spinanie rele do kabiny alebo odkial chces ovladat navijak, spinac s pruzinou

Postup:
1. Natiahnut kabel od baterky + k rele a z rele k polu motora, natiahnut kabel od baterky - k polu motora.
2. nachystat si poziciu pre rele idealne hned vedla baterky, v rovnakej vyske ako poly a prichytit ho tam.
3. zasvorkovat kable, zapojit kable najskor na motor, potom rele, nakoniec baterku,
4. natiahnut ovladaci kabel na vypinac do kabiny alebo kde chces, zapojit vypinac a rele, otestovat.
5. zaizolovat, otvorene kontakty zatriet vazelinou
odvijanie budes mat rucne otocenim volnobezky a vytiahnutim kabla, navijanie stlacenim spinaca.
jednoduchsie uz to ide len fakt prikladanim napatia na kontakty motora.


Uto, 16.10.2018, 23:07
Profil
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 18.11.2015, 12:10
Príspevky: 411
Bydlisko: doma na Orave, pracovne Bratislava + cely svet
Odpoveď s citáciou
JOE66 - myslel som solenoid a nie selenoid :D


Uto, 16.10.2018, 23:08
Profil
OFFROAD Expert

Registrovaný: Uto, 17.04.2012, 18:31
Príspevky: 2593
Bydlisko: Vychod
Odpoveď s citáciou
Local sa Ta opytam. Ty si si uz robil v aute SAM neaku elektroinstalaciu ? Rozumej Ty sam nie niekto iny za teba alebo s tebou ? Lebo teoria je jedna vec a mat zadrbane ruky ,ze prax je druha vec :mrgreen: Myslim to bez urazky :)


Uto, 16.10.2018, 23:17
Profil
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 18.11.2015, 12:10
Príspevky: 411
Bydlisko: doma na Orave, pracovne Bratislava + cely svet
Odpoveď s citáciou
JOE66 píše:
Local sa Ta opytam. Ty si si uz robil v aute SAM neaku elektroinstalaciu ? Rozumej Ty sam nie niekto iny za teba alebo s tebou ? Lebo teoria je jedna vec a mat zadrbane ruky ,ze prax je druha vec :mrgreen: Myslim to bez urazky :)


Mas pravdu, sediva je kazda teorie, zeleny je strom zivota. Ja ked sa aj tu alebo na inych forach nieco pytam (napr. aj ten alternator), tak to neznamena ze by som to nevedel alebo nemal nazor. Nie kazdy, kto sa pyta, musi byt blby. Pretoze jeden moze mat skusenost tu a iny zasa druhu, za opytanie sa tu nic nedam a odpoved mozno pomoze, ked nie, tak si ju nevsimam.

Hej, robil som v autach ci na traktoroch jednoduchsie veci. Uz od mala, otec bol elektrikar, krstny elektrikar, moji 2ja bratranci (brata nemam) mne najblizsi elektrikari. Ja som vystudoval elektrofakultu, telekom, robim uz hlavne za pocitacom alebo na meetingoch, precestoval som za pracou polovicu sveta a to co robim, na to nie je ani ziadna firma na sk (dobre, jedna pobocka je a 2 slovaci, ktorych poznam robia podobnu pracu)

jednoduchsie znamena zapojenie pridavnych elektrospotrebicov, opravy alebo prerabky elektroinstalacii v autach. hrabem sa uz iba v mojom patrolovi, ktoreho mam pre radost a momentalne 2 nakladakoch ktore s kamaratom prerabame. je to pre mna cisto relax, tak ako si niekto chodi zahrat futbal alebo ide do lesa na polovacku. autami sa nezivim.
takze zadrbane ruky... nemam velmi uz z coho, teoretizovat mozem za pocitacom aj teraz, ked popri robote si mozem spravit psychohygienu tuto vo fore. :)


Uto, 16.10.2018, 23:56
Profil
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Odpovedať na tému   [ Príspevkov: 47 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4  Ďalší

Kto je on-line

Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na: