Zobraziť témy bez odpovede | Zobraziť aktívne témy Aktuálny čas je Pia, 29.03.2024, 14:47
Dnes je piatok 29. marca 2024, meniny má Miroslav a zajtra Vieroslava




Táto téma je zamknutá, nemôžete posielať nové príspevky alebo odpovedať na staršie.  [ Príspevok: 1 ] 
 4x4 
Autor Správa
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 8:47
Príspevky: 4612
Bydlisko: Hlavná dedina
Poslať 4x4
Pohon - FWD / RWD / 4WD a AWD

V anglicky mluvících zemích se pro často opakované výrazy hojně využívají zkratky, nejinak je tomu u určení pohonu kol. Jsme-li zvyklí onačit vůz jako auto s předním pohonem, v angličtině se použije termín Fron Wheel Drive car, zkráceně FWD car. RWD tedy znamená Rear Wheel Drive, čili zadní pohon. Je-li ve voze použit pohon obou náprav, užívá se Four Wheel Drive 4WD nebo All Wheel Drive AWD.

FWD
Koncem dvacátého století většina výrobců nachází ve svých vozech uplatnění pro pohon předních kol. Netýká se to již ani zdaleka pouze „kompaktů“ a vozů střední třídy, ale i některých sportovních a luxusních automobilů a podíl na trhu oproti všem ostatním vozům dosahuje 70%. Co k tomu výrobce vede? Jeden z důvodů je to, že pokud je motor dnes již běžně vpředu, proč přenášet jeho sílu se ztrátou na zadní nápravu, když ta přední je blíže? Skutečně je použití předních kol jednodušší a levnější – čím méně součástí pohonu a čím kratší vzdálenost mezi převodovkou a nápravou, tím jsou menší výkonové ztráty a nižší jsou i náklady, které se ve finále promítnou do příznivější ceny automobilu. Hlavním důvodem jsou ale samozřejmě jízdní vlastnosti takto vybavených vozů. Podstatně lepší trakční schopnosti na kluzkém povrchu, to je oč tu běží. Je-li přímo nad přední nápravou umístěn poměrně značně těžký motor, kola si lépe udržují styk s vozovkou a neprokluzují. Každý, kdo má vůz se zadním pohonem, kdy veškerá váha vozu je vpředu ví, o čem je řeč.
Přední pohon však nemá pouze výhody. Ty se projevují v případě, že chcete s vozem jezdit razantněji, než se u něj předpokládá. Je potřeba si uvědomit, že při zrychlení se těžiště vozidla přesune dozadu, čímž dojde k odlehčení předních, poháněných kol. Často tak slyšíme zbytečné kvílení pneumatik i při je málo výrazné akceleraci. Dalším neduhem je zpravidla nedotáčivost. Ta se projevuje tím, že vůz zatáčí jakoby méně, odstředivá síla má snahu vychýlit vůz z požadovaného směru a nutí vůz udržovat co nejdéle původní směr.

RWD
Vše co víme o předním pohonu se dá prakticky převrátit a použít pro zadní náhon. Výkon takto konstruovaného auta jde výrazně nahoru, protože síla se přenese do zadu, atd. Právě kvůli výkonu byl a bude zadní pohon vyhrazen supersportovním vozům a luxusním a drahým limuzínám. V tomto případě tak odpadá problém s nedotáčivostí, spíše se může projevovat přetáčivost, která způsobuje často při prudkém průjezdu zatáčkou smyk. Vůz je hůře ovladatelný na sněhu a ledu, protož jeho zadní kola nesou minimální zátěž. Mnozí řidiči tento problém v zimě řeší naložením pytle cementu nebo víka od kanálu do kufru. Jsou to poněkud křečovité nápady, ale pomáhají. Pokud má ovšem automobil čtyři kola, proč je nepohánět všechna? A není to výsadou moderní doby, ale první pohon všech čtyř kol se objevil již na pařížském autosalónu v roce 1903, kde ho představil holandský výrobce Spyker.

4WD
Termín 4WD (four wheel drive) byl původně označením pro stálý pohon všech kol prvních Jeepů a trucků. Tyto systémy jednoduše přenášely stejný poměr sil na všechna kola po manuálním zařazení 4x4. I dnes se ovšem 4WD používá k identifikaci vozidel s možností pohánět jednu nebo obě nápravy. Velmi častá je možnost volby ze dvou režimů: "low" a "high". Tzv. "low" nastavení disponuje vyššími otáčkami pro snazší zdolání stoupání v obtížném terénu nebo při vyprošťování vozidla. Naopak režim "high" je ideální na kluzkých površích, jako jsou například sníh a led. Automobily s 4WD obyčejně mají také takzvaný samosvorný diferenciál, který má za cíl zabránit prokluzu obou kol v terénu najednou.

AWD
Je-li 4WD spíše pro terénní vozy, AWD je určen ostatním silničním vozům a minivanům. Nemá "low" a "high" volby a své uplatnění nachází u řidičů vyhledávajících lepší trakční schopnosti vozu, ať již při rychlé jízdě nebo na mokru či sněhu. Systém AWD bývá obvykle koncipován pro stálý pohon přední (ale i zadní) nápravy, přičemž druhá náprava bývá přiřazována ve chvíli, kdy senzory zjistí prokluzování některého z kol. Dá se tedy shrnout, že AWD systém je určen vozidlům v jezdícím nepříznivých klimatických podmínkách, vysokovýkonným sportovním vozům, zatímco 4WD využívají off-roady. Ale i zde jsou vyjímky, a tak se můžete setkat u některých automobilů kategorie SUV se systémem. AWD.

_________________
WJ 2004 4,0l Laredo, 242 štandartne vo výbave - cestná leštenka 2" lift, Bilsteiny
Toyota Auris Tourist Sports 1,6Valvematic, multidrive S
EX Honda Civic 1,5 VVTI
EX JGCH 4l - trochu off
EX JGCH 5,2l - cestná leštenka

email: andrej.durda@gmail.com


Štv, 05.10.2006, 22:55
Profil
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Táto téma je zamknutá, nemôžete posielať nové príspevky alebo odpovedať na staršie.   [ Príspevok: 1 ] 

Kto je on-line

Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na: