Dnes je pondelok 12. mája 2025, meniny má Pankrác a zajtra Servác
Autor |
Správa |
Martin 4
Trvalá prekážka
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10 Príspevky: 3197 Bydlisko: nr
|

Uzávierka napevno spája v zadnom diffe jednu poloosu s košom diferenciálu.
Samotná zubová spojka je ovládaná elektropneumaticky. Vzadu na diffe je membránový valec, do ktorého vedú dve hadičky. Na druhej strane sú hadičky zapojené do dvoch solenoidových ventilov ktoré sú na GR Y60 na zadnej stene motorového priestoru pred šoférom vedla motorčeka stieračov (kde sú na Y61 neviem... kto vie nech doplní)
Prúd do solenoidov je púšťa prepínač na prístrojovke.
Ventily ovládajú prepúšťanie podtlaku z podtlakových zásobníkov k membránovému valci na náprave. Keď je Diff Lock OFF, jeden ventil pustí podtlak na jednu stranu membrány a druhý ventil spojú druhú stranu membrány s atmosférou. Membrána sa pricucne na stranu podtlaku a vysunie zubovú spojku zo záberu a drží ju tam.
Keď sa spínač prehodí na Diff Lock ON, ventily sa prehodia, membrána sa pricucne na druhú stranu a zasunie zubovú spojku do záberu - diff je zavretý.
Bielu kontrolku na prístrojovke spína koncový spínač na náprave. Preto svietenie kontrolky zdanlivo nesúvisí z polohou prepínača na prístrojovke. Svetielko sa zažne až keď sa diff skutočne uzavrie a zhasne až keď sa skutočne otvorí.
Zubová spojka má dosť velké ozuby, preto pri zavretí diffu lahko nastane situácia, že sa čelá zubov o seba oprú a nezaskočia medzi seba. To sa zbadá podla toho, že aj keď je prepínač na ON, kontrolka nesvieti. Vtedy treba jemne pretočiť kolesá proti sebe, aby mohla zubová spojka zapadnuť. A práve to "jemne" je dôležité. Ak už sa podarilo zapadnúť alebo vyvesiť kolo, je to jemné pretočenie problém. Ak sa to na spojke a plyne preženie, kolo sa pretočí trhnutím a zubová spojka zapadne v švungu roztočeného kolesa.... a to je spoľahlivý spôsob ako ulámať ozuby.
Preto je veľmi múdre mať špéru zavretú ešte PRED miestom kde ju bude treba.
Po zapnutí Diff Lock na ON (ak nesvieti biele svetlo) potiahnite autom v oblúku aby sa zadné kolá točili nerovnakou rýchlosťou. Tak ozuby zapadnú pri malom rozdiele rýchlostí a nič sa im nestane.
Akonáhle biele svetlo svieti, uzávierka drží a môžeme ísť na to...
Opačný postup.
Po vypnutí uzávierky na Diff Lock OFF môže zostať biele svetlo svietiť. To znamená že ozuby zubovej spojky sú našponované proti sebe a trenie ich bokov bráni membránovému valcu vytiahnuť spojku zo záberu.
Takže treba spojku odlahčiť. a to tým že pri pomalej jazde sa urobí nevelké esíčko. Tým sa ozuby odlahčia a biele svetlo zhasne. Ak bude to esíčko slabé, nemusí sa spojka dostatočne odlahčiť, ak bude príliš silné, zmení sa šponovanie z jednej strany na druhú a spojka nevyskočí. Mosí to biť tak - akurát.
Ak uzávierka trucuje a nezatvára, netreba myslieť hneď na najhoršie - na poruchu v diffe a tým na rozborku nápravy.
Najprv treba skontrolovať ovládanie.
Čiže :
Vyheverovať jedno zadné kolo a skúsiť či uzávierka nezatvára napriek tomu že biele svetlo o tom nevie . To by znamenalo poruchu kontrolky, koncového spínača alebo káblika neiekte cestou. (pozn. ovládanie uzávierky je funkčné len pri zapnutom klúčiku a keďže treba aj podtlak na ovládanie treba robiť pokusy s naštartovaným motorom) (pozn. II, Patrol má ručnú brzdu na zadnom kardane. Takže ak je jedno kolo v lufte, druhé na zemi a je zatiahnutá ručná brzdy, nebude sa dať kolesom otáčať či uzávierka funguje alebo nie. Čiže pokusničiť treba na zašpalkovanom aute s odbrzdenou ručno a na neutrále. Keď sa kolo dá pretočiť, uzávierka je otvorená, keď sa nedá, zatvorená)
Ak to nie je v kontrolke (predpokladám že pri obhliadke bolo skontrolované že obe hadičky sú riadne nasadené na membránový valec) je načase vyliezť s pod auta a nasťahovať sa pod kapotu.
Včil treba preveriť, či fungujú solenoidy. To sa zase pre zmenu robí pri vypnutom motore, ale zapnutom klúčiku. Solenoidy pri prepínaní zretelne cvakajú. Pozor na zradu - musia cvakať obidva a to sa posluchom nerozoná. Takž pomocník bude prehadzovať prepínač a pohmatom si overíme že pri prepínaní oba solenoidy cvakajú. Ak áno, jest načase skontrolovať hadičky pod auto. Najjednoduchšie tak, že ich stiahneme zo solenoidov (nezlomiť tenké plastové nátrubky !!!) a do jednej aj druhej hadičky fúkneme... Ak to nejde hadičky sú OK.... tak ma napadá... ešte by to chcelo vrátiť sa k diffu, odpojiť hadičky a prefúknuť ich, či sú priechodné. Posledná nádej je preveriť či je v podtlakovej trubke (to je tá čo sa pred solenoidmi rozdvojuje) podtlak. Pri naštartovanom motore je ho zretelne cítiť. Ale keby tam podtlak nebol, tak to dávno viete pretože auto nebrzdí....
Ak je všetko OK.... je čas pozrieť sa do diffu
Opačná situácia :
Uzávierka drží a nechce pustiť.
Zo zavretou uzávierkou sa nesmie jazdiť po asfalte..... alebo len rovno.
Takže uzávierku treba otvoriť.
V zime vie membránka v ovládacom valci primrznúť v jednej aj druhej polohe. Pomôžu noviny a zápalky, poťažmo výnonnejší zapalovač.
Mne sa zase stalo, že umrel jeden solenoid. Prišiel som na to až keď som vzadu pod autom v zúfalstve prehodil hadičky... a ono to fungovalo. Takže odvtedy musím pri prepínaní uzávierky vliezť pod kapotu a prehodiť hadičky tam..... ale slubujem že to opravím hneď ako budem mať čas.... čiže do budúceho leta určite.....
|
Uto, 05.12.2006, 1:38 |
|
 |
Dufi
Ťažký Profík
Registrovaný: Ned, 08.10.2006, 12:22 Príspevky: 408 Bydlisko: Bratislava
|
Martin 4 píše: ....V zime vie membránka v ovládacom valci primrznúť v jednej aj druhej polohe. Pomôžu noviny a zápalky, poťažmo výnonnejší zapalovač....
Len tak sedlackym rozumom ma napada...vzadu mam nadrz hned kusok od toho diifu.....nemusim sa bat ze vyletim aj s celym autom do luftu ked to nejako prezeniem s tym opekanim? 
_________________ "Tým, ktorí za niečo bojujú, dáva život takú slasť, akú tí v úkryte nikdy nepoznajú." Nástenka v Khe Sanh, Vietnam, 1968
|
Štv, 07.12.2006, 11:44 |
|
 |
Martin 4
Trvalá prekážka
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10 Príspevky: 3197 Bydlisko: nr
|
 Tvoja obava je síce pochopitelná, ale zbytočná. Za okolností za akých primrzne membránka bude nafta v nádrži v takom stave, že budeš rád ža sa ju podarí zapáliť v kompresnom priestore na piestami. On sa totiž diff prevádzkou zahrieva a tým zamrzaniu membránky predchádza, ale ak je dostatočne skurvená zima (ako už občas býva) tak to primrznúť dokáže.
A vtedy už je polozmrznutá aj nafta.
Inak pre predstavu o bezpečnosti alebo nebezpečnosti dízla. Nalej pol litra nafty do plechovky a podpál ju
Po štvrťhodine márnych pokusov sa na to vykašleš. Nafta horí len jemne rozprášená a pod vysokým tlakom. Za normálnych okolností sa sama zapaluje velmi zle. Iná vec je naliať naftu do ohňa. Vtedy sa nafta zohreje, čiastočne odparí a potom to už horí celkom pekne.
|
Štv, 07.12.2006, 15:30 |
|
 |
Dufi
Ťažký Profík
Registrovaný: Ned, 08.10.2006, 12:22 Príspevky: 408 Bydlisko: Bratislava
|
_________________ "Tým, ktorí za niečo bojujú, dáva život takú slasť, akú tí v úkryte nikdy nepoznajú." Nástenka v Khe Sanh, Vietnam, 1968
|
Štv, 07.12.2006, 15:56 |
|
 |
IvoLUCKY
OFFROAD Expert
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 16:02 Príspevky: 968 Bydlisko: Trenčín
|
Myslim , ze ani nie... Stari harcovnici pamataju (a niekedy este aj vidia) starty starych Zilov (studebacker) = horiace noviny pod motorom a jedny v sani . Autobusari na starych Koarosach sa tiez nes..ru - v zime hodia noviny pod autobus a za velkeho kadenia startuju...
Takze - ohen v zime pod autom nie je ziaden 
_________________ OFF the ROAD
|
Štv, 07.12.2006, 17:50 |
|
 |
MoostanQue
Mašinista
Registrovaný: Uto, 19.12.2006, 4:39 Príspevky: 1112
|
Martin 4 píše: Mne sa zase stalo, že umrel jeden solenoid. Prišiel som na to až keď som vzadu pod autom v zúfalstve prehodil hadičky... a ono to fungovalo. Takže odvtedy musím pri prepínaní uzávierky vliezť pod kapotu a prehodiť hadičky tam..... ale slubujem že to opravím hneď ako budem mať čas.... čiže do budúceho leta určite.....
vitaj v klube... robim presne to iste, az na to ze po smrti je skor ten elektronicky bazizak medzi prepinacom a solenoidom, zatial som to blizsie neskumal, az ked sa otepli
_________________Bežný automobil v základnej výbave. Nóóikdyž.. 
|
Uto, 19.12.2006, 4:49 |
|
 |
Martin 4
Trvalá prekážka
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10 Príspevky: 3197 Bydlisko: nr
|
héééééj  ... aký bazizák?
Tam ešte niečo je?
Nemáš náhodou Y61? ... tá má myslím nejako viazanú uzávierku na rýchlosť auta = po prekročení neviem akej rýchlosti sa sama otvorí...
Meral som avometom tie cievky čo to ovládajú a jedna má odpor a druhá nevedie vôbec. Čiže sa domnievam, že odhnil nejaký spoj alebo drátik vo vinutí
Češi písali čosi o tom, že to niekto má prerobené na ovládanie nejakým ručným luftventilom ktorý má na stredovom tunali... a že je to ovela dôveryhodnejšie ako ten elektrický srandašág.....
|
Uto, 19.12.2006, 13:45 |
|
 |
MoostanQue
Mašinista
Registrovaný: Uto, 19.12.2006, 4:39 Príspevky: 1112
|

no 61 urcite nie, mam Y60-U (neviem co je u), 1993, wqgon, 4,2 D ... no po kupe som samozrejme cihal pod kapotu a plazil sa pod autom nech vidim z coho to poskladali a okrem ineho som skusal secko co sa dalo, na uzavierku som si nasiel taky strkovy placek, no a skratka a dobre o zapati spery tato sa odmietla vypat... takze s uzavierkou (a mierne zjezenymi vlasmi) 3 kilometre domov po asfalte asi dvadsat km/h, kde sa nakoniec zistilo ze po prehodeni hadiciek uzavierka oduzavierkuje a auto znovu zataca... neskor som isiel od solenoidu po kabloch a zaboha sa strafit do toho vypinaca, tak som to rozdelal cele a za vypinacom niekde v stredovom paneli, teda vnutri, je volaka grabicka s plosacikom a nezistenymi suciastkami, smrdiaca podozrivo po zhorenom pertinaxe... no a avomet mam ale na slovensku co mi je tu v uk platne jak mrtvemu boty, takze dve ihly kusek drotu a sufitka... vysledok merania je ze vypinac vypinacuje a stava je po ten plosak, a z neho uz nie... nakratko som to davat nechcel takze viac neviem, mosim kupit merak, budem chytrejsi. btw preco tam nedali lanko, ako na kazdom normalnom aute?
este dodatok, ja mam kontrolku na diff lock oranzovu ...
pekny den praje
_________________Bežný automobil v základnej výbave. Nóóikdyž.. 
|
Str, 20.12.2006, 2:36 |
|
 |
Martin 4
Trvalá prekážka
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10 Príspevky: 3197 Bydlisko: nr
|
aháááá...  včul som zmúdreu...  Popýtam sa chlapcov Nissaňákov že no čo tam ten oný je...
Ináááč... pokial si pamätám, tak aj vo vyhláške je (alebo v nedávnej minulosti bolo) že špéra má určenú farbu kontrolného svetla bielu.
A Patrol (teda ten čo poháňam ja) má lampičku v lavom hornom rohu prístrojovky, presne na mieste kam nevidím cez veniec volantu... takže je popravde na prd  ... musím si pamätať čo som stváral.
Skúsim ešte poprehadzovať konektory...  ... ak by to fakt bol vyhorený bazizák, tak to celé preonačím na iný vypínač (ak by sa nedal použiť origo) a bude po ftákách.
Inak... hodil som otázku v Nissan servise že čo by stál nový ventilček a oni mi furt hovorili nejaké telefónne číslo... až po dvoch doplňujúcich otázkach sa vyjasnilo, že je to cena v SKK 
|
Str, 20.12.2006, 3:09 |
|
 |
MoostanQue
Mašinista
Registrovaný: Uto, 19.12.2006, 4:39 Príspevky: 1112
|
hm no vo vyhlaske tiez bejvavalo ze nech ta boh chrani dat si tretie brzdove... a kontrolku mam original, oranzova a napis DIFF LOCK, v dvoch riadkoch samozrejme pac take placate kontrolky nemam  no a to ze to mam ja tam neznamena ze to maju nutne secci, predsa len tu v cudzich zemiach vsakovake ine mravy jestvuju nez na rodnej slovaci (vid farba kontrolky) .. vole alebo ze by som mal tak zafajcenu pristrojovku?
vo veci prehadzovania kablov, neviem ci sa vetil solenoidowy prepina trvalym prudom alebo len impulzom, neni mi vobec jasna funkcia neboheho bazizaku, tak aby sa nieco zbytocne nepojebabralo ... mne osobne by bol kohutik tiez sympatickejsi
pekny den praje
_________________Bežný automobil v základnej výbave. Nóóikdyž.. 
|
Str, 20.12.2006, 3:21 |
|
 |
Dufi
Ťažký Profík
Registrovaný: Ned, 08.10.2006, 12:22 Príspevky: 408 Bydlisko: Bratislava
|
MoostanQue píše: .....a kontrolku mam original, oranzova a napis DIFF LOCK, v dvoch riadkoch samozrejme pac take placate kontrolky nemam
GRko Y61, r.v. 1999 a mam tiez kontrolku oranzovu a dvojriadkovu....teda ako si dobre pamatam.... 
_________________ "Tým, ktorí za niečo bojujú, dáva život takú slasť, akú tí v úkryte nikdy nepoznajú." Nástenka v Khe Sanh, Vietnam, 1968
|
Str, 20.12.2006, 8:47 |
|
 |
Kapo
Recyklovaný teaneger
Registrovaný: Uto, 26.12.2006, 17:21 Príspevky: 3601 Bydlisko: MY/BA
|
_________________JAK BY TADY BYLO KRÁSNE, KDYBY SEM TU NEBYL JÁ. 
|
Str, 27.12.2006, 23:29 |
|
 |
pneukaktus
OFFROAD Expert
Registrovaný: Ned, 31.12.2006, 21:52 Príspevky: 561 Bydlisko: Myjava
|
Chlopi, a uz vam ta uzavierka funguje?
_________________1. Moje pravopisne chyby kludne opravte, slovenčina nebola nikdy moj kobylka
2. Nerobim kvalitne, ale pomaly!
|
Pon, 16.03.2009, 0:16 |
|
 |
Milan
OFFROAD Expert
Registrovaný: Štv, 12.10.2006, 20:37 Príspevky: 3298 Bydlisko: Nitra
|
pneukaktus píše: Chlopi, a uz vam ta uzavierka funguje?
viewtopic.php?t=4179
Da sa vyriesit aj takto a funguje.
_________________ Patrol GR, kde neprejdem tam pretiahnem!!!
|
Pon, 16.03.2009, 0:52 |
|
 |
pneukaktus
OFFROAD Expert
Registrovaný: Ned, 31.12.2006, 21:52 Príspevky: 561 Bydlisko: Myjava
|
no jo, to tiez neni spatne riesenie, mna by len zaujimalo, co je ten elektricky bazizak.
_________________1. Moje pravopisne chyby kludne opravte, slovenčina nebola nikdy moj kobylka
2. Nerobim kvalitne, ale pomaly!
|
Pon, 16.03.2009, 20:21 |
|
 |
|
Kto je on-line |
Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný |
|
Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre
|
|