Dnes je pondelok 26. mája 2025, meniny má Dušan a zajtra Iveta
Autor |
Správa |
KOŤO
OFFROAD Expert
Registrovaný: Štv, 30.11.2006, 9:53 Príspevky: 629 Bydlisko: Bratislava
|

Sledujem to tu celé a nechápem o čo tu niektorým ide.
Proste OverDrive je prevod do rýchla, čiže rýchlobeh a niektoré prevodovky, hlavne staršie, umožňujú uzamknúť menič práve na tom rýchlobehu, aby zabránili výkonovým stratám, ktoré nastávajú vplyvom účinnosti hydromeniča. Moderné prevodovky už nemajú zvlášť tlačidlo na uzavretie meniča v OverDrive, majú automatický LockUp ventil, ktorý pri ustálenej rýchlosti uzamyká hydromenič.
Čiže OverDrive na páke je len označenie, alebo nazvanie uzamykania rýchlobehu pre zlepšenie účinnosti hydromeniča a tým šetrniu pohonných hmôt. Pri zapmutí OverDrive sa niekomu možno zdá, že auto preradí, ale jedná sa len o uzamknutie hydromeniča, čiže v podstate sa spojí motor priamo s prevodovkou a odstráni sa tak strata na hydromeniči cca 10-20%, čiže otáčky sa znížia o cca 10-20% (laicky povedané, v skutočnosti je to troch komplikovanejšie). Preto sa niekomu môže zdať, že auto preradilo, ale v skutočnosti sa len zamkol hydromenič.
Ale to tu všetko už písali múdrejší ako ja.
_________________ JEEP Grand Cherokee 2,7CRD, r.v.2001, GENERAL AT2 245/70/16, podvozok OME, rámy - už nie lebo zavadzali, rozšírené podložkami 3cm...
|
Pia, 06.11.2009, 11:13 |
|
 |
IvoLUCKY
OFFROAD Expert
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 16:02 Príspevky: 968 Bydlisko: Trenčín
|
UFF komunita AT sa pekne rozohnila  a to ma tesi ! Ked som zacal chodit do terenu na Patrole s AT sa na mna divali ako na exota (kopa kecov o blondynach pred Tescom a podobne).
Dnes je debata na inej urovni = bohofske . Sam som sa dozvedal na ceskych forach (niekde som tu davala aj linky) , ze co a ako, ale tato debata to doplnila o kopu presnejsich technickych podrobnosti - vdaka.
Uz len doplnim k pojmu "uzamknutie menica" ... Krutiaci moment od motora sa v AT standardne prenasa pomocou oleja =so stratami. Ak sa menic mechanicky "uzamkne" , tak sa jedna o mechanicke spojenie , to zn. olej neprenasa krutak . Ten je prenasany na priamo = mechanicky.
_________________ OFF the ROAD
|
Pia, 06.11.2009, 12:12 |
|
 |
OGO
OFFROAD Expert
Registrovaný: Str, 20.05.2009, 21:33 Príspevky: 1923
|
marisko píše: .... Prvé dva prevodové pomery boli vytvorené planétovými prevodmi (v závislosti od toho ktorá pásová brzda bola aktívna), a tretí stupeň vznikol prepojením vstupného a výstupného hriadeľa. Preto bol vždy 1:1! Preto, ak bola požiadavka na ďalší, ekonomický stupeň pre jazdu po diaľnici, musel tento mať nutne nižší prevodový pomer ako 1:1, teda bol to prevod do rýchla. výstupný hriadeľ sa točil rýchlejšie ako vstupný, preto termín OVER-drive. Nič viac a nič menej. V ďalšom vývoji sa zvyšoval počet prevodových stupňov doplnením planétových prevodov. Avšak stále jeden stupeň je realizovaný priamym prepojením vstupu a výstupu prevodovky a ten ďalší je už over-drive.... .
Nová Toyota Lexus LS 460 má 8 stupňový automat., pričom 6 st. má pomer 1.0., 7=0.824., a 8=0.685.
Teda má 2 ks Overdrivov. 
|
Pia, 06.11.2009, 15:37 |
|
 |
lubor
OFFROAD Expert
Registrovaný: Uto, 06.01.2009, 11:01 Príspevky: 848 Bydlisko: Bratislava - Dubravka
|
OD a zamykanie som uz pochopil dakujem vsetkym za vysvetlenie. Teraz mam este jednu otazku, pri stati na krizovatke s dlhsim cyklom alebo v zapche mozem nechat D a zatiahnut rucnu brzdu aby som nemusel drzat nohou alebo radsej nie?
Teda ci ma brzdovy pedal aj daku blokovaciu (elektronicku) funkciu okrem brzdenia co rucna brzda nema?
|
Pia, 06.11.2009, 17:26 |
|
 |
palo-cherokee
koumák
Registrovaný: Pia, 06.10.2006, 9:35 Príspevky: 4321 Bydlisko: ZA
|

lubor píše: ...Teda ci ma brzdovy pedal aj daku blokovaciu (elektronicku) funkciu okrem brzdenia co rucna brzda nema?
poväčšinou ÁNO - teda pokiaľ máš automat s aspoň základnou elektrikou
Signál od snímača brzdový svetiel (brake switch sense) sa pri AT používa na viacero vecí.
- ovláda solenoid, ktorý blokuje páku v polohe P (bez stlačenej brzdy nedáš páku z P) -BTSI (brake-transmission shift interlock) - u starších áut to bolo riešené mechanickým prevodom
- slúži ako signál pre rozopnutie LockUp - u
- u novších (elektronicky ovládaných) prevodoviek rieši ovládanie tlaku oleja v sústave.
Samozrejeme že tieto veci poväčšinou rieši riadiaca jednotka  Ale ako vstupný údaj jej slúži kontakt z spínača na brzd pedáli.
povedané inak, moderná prevodovka s elektronikou sa pri stojacom aute, páke v polohe D a stlačenom brzdovom pedáli chová tak, zníži tlak oleja na takú mieru, aby auto "neťahalo" proti brzde, ale aby bolo zároveň zachované dostatočné mazanie a chladene prevodovky.
Ručná brzda vo všeobecnosti NIE JE určená na brzdenie vozidla proti ťahu motora. Je určená na zabezpečenie pri státí a u automatu aj na odľahčenie zaisťovacieho mechanizmu v polohe P.
Niektoré staršie AT prevodovky (hlavne ford) dokonca ani nemali blokovanie vozidla proti pohybu v polohe P. Preto bolo nutné pri parkovaní vždy použiť ručnú (a ak nefungovala a stál si v kopci, tak sa ti mohlo stať,
že si auto našiel až pod kopcom  )) )
|
Pia, 06.11.2009, 17:45 |
|
 |
lubor
OFFROAD Expert
Registrovaný: Uto, 06.01.2009, 11:01 Príspevky: 848 Bydlisko: Bratislava - Dubravka
|
Palo vdaka mne to povedal jeden zakaznik ked sme sa bavili o automate a on mi povedal, ze netreba na brzde stat ale zatiahnut rucnu. Musim mu povedat, ze nerobi dobre
|
Pia, 06.11.2009, 17:57 |
|
 |
romo11
OFFROAD Expert
Registrovaný: Ned, 18.03.2007, 10:25 Príspevky: 1805 Bydlisko: Bratislava
|
dnes rano na radiu Expres citali mail nejakeho posluchaca ktory im pisal ako ho irituje ked na krizovatke mnozstvo vodicov bezhlavo stoji na brzde a bezdovodne oslnuje brzdovymi svetlami vodicov stojacich za nimi...ten clovek asi este v zivote nepocul o automatickej prevodovke 
_________________ Jeep Grand Gherokee WJ 4,7 V8 Limited QadraDrive + LPG
|
Pia, 06.11.2009, 19:20 |
|
 |
lubor
OFFROAD Expert
Registrovaný: Uto, 06.01.2009, 11:01 Príspevky: 848 Bydlisko: Bratislava - Dubravka
|
Musim sa priznat cca dva roky nazad som bol medzi nimi, ale od kedy chodim na forum vela som sa naucil a pokracuje to kazdy den, vdaka skusenym clenom a ochote sa podelit o poznatky. 
|
Pia, 06.11.2009, 19:40 |
|
 |
romo11
OFFROAD Expert
Registrovaný: Ned, 18.03.2007, 10:25 Príspevky: 1805 Bydlisko: Bratislava
|
lubor: neboj, nebol si v tom sam 
_________________ Jeep Grand Gherokee WJ 4,7 V8 Limited QadraDrive + LPG
|
Pia, 06.11.2009, 19:41 |
|
 |
thunder
OFFROAD Expert
Registrovaný: Štv, 10.05.2007, 22:16 Príspevky: 1999 Bydlisko: Trencin
|
je mi to o nieco jasnejsie, vdaka vsetkym...
len jedna pripomienka k diskusii:
na strane 5 mi po edite chyba jeden rolandov prispevok a odkazuje sa nan niekolko dalsich. prosim, nemazte a neupravujte po sebe zasadnym sposobom svoje prispevky. nie je nic zle na tom, mat vlastny nazor (aj ked mozno odlisny od ostatnych alebo aj nespravny). toto forum je predsa aj na to, aby sa to vydiskutovalo a doslo k spravnym a uzitocnym informaciam...
a opozicie nikdy nie je dost... hlavne v tychto pohnutych casoch... 
|
Pia, 06.11.2009, 20:07 |
|
 |
marisko
OFFROAD Expert
Registrovaný: Pia, 19.12.2008, 21:40 Príspevky: 2030 Bydlisko: Košice
|
KOŤO to tlačidlo neovláda uzamykanie meniča na najvyššom stupni ale zaradenie toho najvyššieho stupňa... Externé ovládanie Lock-upu majú len tí ktorí si na to z prevodovky vyviedli ovládanie..
_________________ Ford Bronco 5.8, Mercedes 300GD, EX Jeep WK2 SRT 6.4
|
Sob, 07.11.2009, 1:39 |
|
 |
OGO
OFFROAD Expert
Registrovaný: Str, 20.05.2009, 21:33 Príspevky: 1923
|
marisko píše: KOŤO to tlačidlo neovláda uzamykanie meniča na najvyššom stupni ale zaradenie toho najvyššieho stupňa... Externé ovládanie Lock-upu majú len tí ktorí si na to z prevodovky vyviedli ovládanie..
Vozil som sa na starom Pontiacovi 5.7 Trans-Am. Mal 1,2,D a D v krúžku.
Normálne sme behali na D. Po dlhej a dobrej ceste ked už mal patričnú rýchlosť sa dalo D v krúžku, a vtedy, ked to automat zobral, tak zároveň
aj automaticky sám od seba zavrel menič. Bez nejakého stláčania dalších tlačidiel, alebo gombíkov. Vlastne tam ani neboli.
Čo tým chcem povedať ? Že je viac typov prevodoviek, kde rýchlobeh sa radí rôzynm spôsobom.
Nové moderné 5,6,7 a viac stupňové prevodovky už pracujú úplne autonómne s vlastnou logikou radenia.
|
Sob, 07.11.2009, 1:54 |
|
 |
dado
Legenda Offroadu
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 10:45 Príspevky: 3010 Bydlisko: Rimavská Sobota
|
OGO píše: Vozil som sa na starom Pontiacovi 5.7 Trans-Am. Mal 1,2,D a D v krúžku. Normálne sme behali na D. Po dlhej a dobrej ceste ked už mal patričnú rýchlosť sa dalo D v krúžku, a vtedy, ked to automat zobral, tak zároveň aj automaticky sám od seba zavrel menič. Bez nejakého stláčania dalších tlačidiel, alebo gombíkov. Vlastne tam ani neboli. Čo tým chcem povedať ? Že je viac typov prevodoviek, kde rýchlobeh sa radí rôzynm spôsobom.
Ano, bola to pravdepodobne japonska prevodovka AW4 pouzivane aj v XJ.
|
Sob, 07.11.2009, 8:47 |
|
 |
marisko
OFFROAD Expert
Registrovaný: Pia, 19.12.2008, 21:40 Príspevky: 2030 Bydlisko: Košice
|
http://www.bulkpart.com/Merchant2/merch ... sion-guide
Tu je možné zistiť v akom aute je aká prevodovka, Firebird a XJ ale nemajú rovnaké.
_________________ Ford Bronco 5.8, Mercedes 300GD, EX Jeep WK2 SRT 6.4
|
Sob, 07.11.2009, 10:34 |
|
 |
sparc
Ťažký Profík
Registrovaný: Str, 28.11.2007, 23:14 Príspevky: 302 Bydlisko: Alemagne, BA, BB
|
skusim pridat nieco aj ja, nie som sice odbornik cez a/t, ale co viem, tak pokial cestujem dlhsiu dobu ustalenou rychlostou,
resp. hodne vyuzivam dialnice, tak sa rozhodnem pre prevodovku s lock-up.
pokial potrebujem voz na pretekanie tak mozem na lock-up zrovna zabudnut. OverDrive a lock-up idu sice, ruka v ruke,
no iba koli uspore paliva. Su to ROZDIELNE a hlavne AUTONOMNE systemy. Aj ked treba mat na pamati ze OD by bez lock-up-u spravil s olejom v hydromenici kratky proces, spalil by sa a neuchladil by to nik. Preto sa OD pouziva vo vacsine pripadov s lock-up-om
tot moj nazor. a D v kruzku je prah sproste znazornenie moznosti vyuzitia funkcionality zvanej OverDrive. lockup a od su veci rozdielne, raz to uz pochopte niektori neveriaci tomasovia.
_________________ OFF - `97 JEEP ZG 5.2 MAGNUM V8 ON - `05 Chrysler 300C 5.7 HEMI V8 NA PREDAJ SUV - `14 JEEP WK2 kachle
|
Pon, 09.11.2009, 2:04 |
|
 |
|
Kto je on-line |
Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný |
|
Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre
|
|