Zobraziť témy bez odpovede | Zobraziť aktívne témy Aktuálny čas je Ned, 08.06.2025, 14:27
Dnes je nedela 8. júna 2025, meniny má Medard a zajtra Stanislava




Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 42 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3  Ďalší
 380V, prerabka 5 kolika na 4 kolik 
Autor Správa
Pajero compatibile
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 09.10.2006, 11:04
Príspevky: 2172
Bydlisko: Licavca City
Odpoveď s citáciou
Poslať 
ešte k tej tvojej obave, či možno tie dva kábliky spojiť bez akýchkoľvek následkov - nuž možno, lebo síce máme novú euronormu na 5 káblové rozvody 380V a trojkáblové na 220V po barákoch, ale ešte som nevidel, žeby tomu odpovedali aj vonkajšie rozvody na elektrických stĺpoch; tie stále nesú tri fázy a jedno uzemnenie/nulak, ktoré je na určitom úseku vedenia istené zemniacimi káblami; samozrejme ten piaty kábel doma vytvoríš vlastným uzemnením (kovová platňa zakopaná pri baráku do zeme a z nej kábel do rozvodov) ale to uzemnenie môžeš rovnako pripnúť ku káblu nulaka z vonkajších rozvodov, hlavne aby ten nulak po baráku mal dostatočnú hrúbku nato, aby plnil svoju funkciu v kombinácii s ostatnými fázami, ktoré sú v dnešných bytoch vybavených kopou prístrojov relatívne dosť zaťažené...
keď teda spojíš tie dva káble - nulak/uzemnenie, absolútne nič tým nepokazíš
v praxi je to ako liezť na jednom lane alebo liezť na dvoch, pričom druhé je pre istotu, ak by prvé prdlo...(ak máš to jedno v dobrom stave, neprdne a druhé netreba)

_________________
:smt017 Krásnu blondínu, abo nadupaný off????? ..... :smt115 Poradím sa s tou brunetou v mojom pajero šport!!!!!... :smt025


Naposledy upravil Jano JP dňa Uto, 18.03.2008, 15:03, celkovo upravené 1



Uto, 18.03.2008, 13:04
Profil
OFFROAD Expert

Registrovaný: Str, 13.12.2006, 23:17
Príspevky: 667
Bydlisko: Nitra
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Vsak to. Na slevensku sa vymyslaju a premyslaju rozne bezpecnostne normy ale pritom elektrarne v tom maju vacsi bordel ako cigansky domcek v osade napojeny nacierno. Viem to z vlastnej skusenosti , takze kludne zapajajte co ako len chcete , aj tak to bude splnat vyssie bezpecnostne normy ako stlpy vedenia NN vonku na uliciach :lol:

_________________
Lestenka


Uto, 18.03.2008, 13:11
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 10.01.2008, 23:34
Príspevky: 2183
Bydlisko: Prakovce, Myjava a Vrbové
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Bola sranda vidiet staršieho kolegu jak pripája tymto spôsobom (spojeniePE a N) 4-kolikovú zváračku na 5-kolíkovú sieť. Zásuvka s chráničom. A jemu tam končila logika. ;-)

_________________
ARO m461 2.5TD CactusEdition .... Trooper 2.2TD (RIP)
.... alebo ....
*Čo z auta odpadáva ,to tam nepatrí*


Uto, 18.03.2008, 14:05
Profil
Mašinista
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 19.12.2006, 4:39
Príspevky: 1112
Odpoveď s citáciou
Poslať 
JanoJP: pozeram, ty si neni elektrikar ze? Lebo to co pises je zaprve zakazane a zadruhe nebezpecne.

A stvorvodicova verejna siet nesuvisi s patvodicovymi rozvodmi v budovach, logicky.

_________________
Bežný automobil v základnej výbave.
Nóóikdyž.. :smt077


Uto, 18.03.2008, 19:09
Profil
Pajero compatibile
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 09.10.2006, 11:04
Príspevky: 2172
Bydlisko: Licavca City
Odpoveď s citáciou
Poslať 
MoostanQue píše:
JanoJP: ...je zaprve zakazane a zadruhe nebezpecne.

A stvorvodicova verejna siet nesuvisi s patvodicovymi rozvodmi v budovach, logicky.

vysvetli, rád sa nechám poučiť, bez urážky
(mimochodom, tiež bez urážky, poznal som elektrikárov a "elektrikárov" a neraz som sa dobre zabavil, aj keď som nie elektrikár, tak vysoko moje ambície nikdy nesiahali, zas pre istotu bez urážky)

_________________
:smt017 Krásnu blondínu, abo nadupaný off????? ..... :smt115 Poradím sa s tou brunetou v mojom pajero šport!!!!!... :smt025


Uto, 18.03.2008, 21:16
Profil
Pajero compatibile
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 09.10.2006, 11:04
Príspevky: 2172
Bydlisko: Licavca City
Odpoveď s citáciou
Poslať 
MoostanQue píše:
A stvorvodicova verejna siet nesuvisi s patvodicovymi rozvodmi v budovach, logicky.

a toto mi vysvetli špeciálne, potom ti ja vysvetlím, ako to beží v praxi, ako to robia odborníci naslovovzatí profesionálni zamestnanci prenosovej a rozvodovej siete - mám celkom zaujímavé a viacnásobné osobné skúsenosti; toto som fakt hovädsky zvedavý, čo je tu logické...
(ale neuraz sa moos, len vysvetľuj nevzdelancom)

_________________
:smt017 Krásnu blondínu, abo nadupaný off????? ..... :smt115 Poradím sa s tou brunetou v mojom pajero šport!!!!!... :smt025


Naposledy upravil Jano JP dňa Str, 19.03.2008, 1:06, celkovo upravené 1



Uto, 18.03.2008, 23:01
Profil
Mašinista
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 19.12.2006, 4:39
Príspevky: 1112
Odpoveď s citáciou
Poslať 
JanoJP: pohoda lesna.. pokusim sa.

Trojfazova sustava (tak ako ju napaja trafostanica) ma tri fazy po 220 V a jeden nulak 0 V. V tejto podobe su rozvody vedene do budov. V budove je (pominme technologicke detaily ako hodiny atd.) hlavny istic alebo novsie prudovy chranic. A tu je zakopany pes, pretoze jedno a druhe nie je to iste.

Istic je vec, ktora pri prechode prudu vacsieho ako je menovita hodnota istica, vypne. Takze ked prilozim fazu k radiatoru, zacne pretekat naramny prud, ale prv nez stihne nieco zhoriet, istic vypne. To myslim vedia vsetci.

Prudovy chranic je vec, ktora sleduje (laicky) kolko elektriky ide nuter (fazou) a kolko spatky (nulakmi) ven (jeziiis, teraz sa musia elektrikari valat po zemi). Takze ked vsetko funguje, elektrika ide fazou do spotrebica a pracovnym nulakom naspat, a chranic je zopnuty. Akonahle zacnem strkat vysavac do vane, elektrika zacne utekat po potrubi, a spatky jej ide (akoby) menej. Chranic to spozoruje a vypne. Ked vnutri miesacky odpadne kablik a faza sa dostane na plechovu skrinku, ide elektrika spatky cez ochranny nulak a chranic musi vypnut. Chranic nevie, ci sa miesacka toci.. to by sa musel ist kuknut a tazko sa beha po dvore, ked si namontovany v rozvadzaci. Takze na to, aby vedel, ci sa ta elektrika vracia spatky tade kade ma, teda cez pristroj a pracovny nulak, alebo kade nema, teda cez plech miesacky a ochranny nulak a pri tom vydatne trasie obsluhu, musi byt pracovny nulak oddeleny od ochranneho.

Takze pri isteni klasickymi isticmi staci 4vodicova sustava. Pri pouziti chranica je treba 5vodicovu.

Ked sa zapaja 5kolik na 4vodicovu sustavu, spoji sa vo vidlici pracovny a ochranny nulak, a pristroj je defacto zapojeny ako v 4vodicovej sustave.

Ked sa zapaja 4zila na 5vodicovu sustavu, je to zlozitejsie. Keby sa zapojil nulak miesacky na ochranny nulak v zasuvke, chranic vypne. Musi sa zapajat na pracovny nulak a ochranny sa nepouzije. Neni to uplne koser, ale je to jediny mozny sposob. Alternativou je natiahnut samostatny ochranny nulak a pripojit ho k hmote pristroja. Ale to tiez nie je uplne v sulade s normou.

Z uvedeneho plynie, ze 5vodicovy rozvod ma zmysel ZA prudovym chranicom, nie pred nim. Prave v chranici sa PEN vodic rozdeli na PE (ochranny) a N (pracovny) nulak. Preto je NN rozvod 4vodicovy, ale v budovach podla sucasnej normy uz 5vodicovy.

Tfuj tyvole, elaborat.. a to som este len v polovicke. Druha polovicka zachvilu.

_________________
Bežný automobil v základnej výbave.
Nóóikdyž.. :smt077


Uto, 18.03.2008, 23:45
Profil
Koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 26.02.2008, 4:34
Príspevky: 175
Bydlisko: Brezno
Odpoveď s citáciou
Poslať 
No nechcem nikoho rozculit ale mustanque ma pravdu! teda verim tomu.
Rozvod od elektrarni je nieco ine ako rozvod co mas uz ty potom v dome. Verim ze maju aj ine normi.(samozrejme nie secko)
No a bezpecne nebezpecne pri tej zasuvke? mohlo by byt velmi nebezpecne hlavne ak by sa napriklad uvolnil PEN spoj, vtedy by bola zvaracka kompletene ziva vsak ano? Ta faza co ide dnu by sa nemohlavracat a preto ze je Neutral a zem spojena drzala by sa aj na kostre takze zvaracka by bola ziva!!!
Velky pozor naozaj na kvalitu spojov a naozaj nahat neutral a tu zem dlhsie ak uz ako to niekto uz vyzsie pisal.
No a len taka reakcia na tu platnu co si zakopes do zeme a potom mas z toho doma ochranny. Teda tak som to co jano napisal pochopuil. To verim ze to by nefungovalo ak by bola ochrana len z platne, musel by byt aj prudovy chranic kedze ta platna bude mat vysoky odpor teda ja ked davam medene hroty do zeme tak voci zemi vacsinou mam 40 -160 ohmov. Pri 230 V a odpore voci zemi cez platnu 80 ohmov skratovy prud len 2.87 A. co v praxi znamena ze by ti nevihodilo istic (teda ak by nebol mensi ako 2.87 A) ;-) . Musel by sa dat prudovy chranic.
Takze tak Ale to len ak som si spravne vysvetlil to co pisal jano
O predpisoch slovenskych neviem ja mam Elektrikarsku firmu v UK.
Rozvody su aj u nas myslim rozne myslin od elektrikarov. TNC, TNCS, TT dufam ze sa mi to neplete s anglickymi toto si pamatam este zo skoli. Tam je vlastne rozdiel v tom ako sa poskytuje ochranny vodic pre sustavu uzivatelovu.

_________________
JEEP grand cherokee 99
4.7 V8 :)


Uto, 18.03.2008, 23:55
Profil WWW
Koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 26.02.2008, 4:34
Príspevky: 175
Bydlisko: Brezno
Odpoveď s citáciou
Poslať 
to moostanque:
No ako si to pekne vysvetlil :-D
ja uz len polovicu odbornych slovicok poznam po slovensky.
HEJ elektrika neni sranda a echt to neni humor so 400V :twisted:
Uz som videu vselijake nehody skarede a aj ja som uz co to schytal.

A snad len doplnim vsetko co povedal mostanque suhlasim a vzdy ked sa da treba ochanny pripaja hlavne na spotrebici triedy 1 (class 1)teda kovove casty bez dvojitej izolacie ci ako je to po slovensky) V pripade poruchy ak nemas pripojeny ochranny a mas kovovy obal a dnu tri fazi ja bych sa bal s tym robit. :!:

_________________
JEEP grand cherokee 99
4.7 V8 :)


Str, 19.03.2008, 0:02
Profil WWW
Frajer
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 24.01.2007, 14:19
Príspevky: 205
Bydlisko: Bratislava vidiek
Odpoveď s citáciou
Poslať 
dik za rady. urcite su kvalitne, ale dost som sa nasmial. teraz neviem, na com.
totiz ked sme ten steker na tom kuabezpecnom technologicky vymakanom nemeckom gerete rozobrali, vsetky teorie a rady mi neboli k nicomu. vo vidlici su v tej superbezpecnej norme zapojene 3, slovom tri, droty.
L1 hnedy
L2 modry
G (asi zem) zltozeleny
no, vculbuctemudri!


Str, 19.03.2008, 0:11
Profil
OFFROAD Expert

Registrovaný: Uto, 06.03.2007, 19:34
Príspevky: 1809
Bydlisko: SE
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Je to masina na 2 fazy{ide aj na jednu} a ma plastovy obal.Aj ja mam taku.

_________________
Bývalý offroadak


Str, 19.03.2008, 0:15
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 10.01.2008, 23:34
Príspevky: 2183
Bydlisko: Prakovce, Myjava a Vrbové
Odpoveď s citáciou
Poslať 
ta pripoj to tak jak bolo ale do 4-kolikovej.

L1-----L1
L2-----L2
Žltozel-------kostra

_________________
ARO m461 2.5TD CactusEdition .... Trooper 2.2TD (RIP)
.... alebo ....
*Čo z auta odpadáva ,to tam nepatrí*


Str, 19.03.2008, 0:16
Profil
Koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 26.02.2008, 4:34
Príspevky: 175
Bydlisko: Brezno
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Tak tak na 2 fazy a je tam teda dvojita izolacia takze na obal by sa faza nemala dostat ani v pripade chybi. budem at aj tu znacku hadam dade mensi stvorcek vo vacsom :-D
A mas po problemoch, hned to mas kes jednoduhsie

_________________
JEEP grand cherokee 99
4.7 V8 :)


Str, 19.03.2008, 0:20
Profil WWW
Mašinista
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 19.12.2006, 4:39
Príspevky: 1112
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Uz som zase doma, takze pokracovanie: (ale ste sa rozkecali)

V predchadzajucom prispevku som sa venoval rozdielom 4 a 5vodicovej sustavy. Teraz k tomu zemneniu.

V prvom rade zabudnite na vseobecne rozsirenu poveru, ze to v zasuvke je jedno nulak a druhe zem. To je pikacovina jak peceny lad. Ochrana ako taka moze byt bud zemnenim, alebo nulovanim. Zemnenie je vtedy, ked je kazda vec (vcitane trafostanice!) uzemnena, a vyuziva zem ako nulak. U nas sa (aspon v NN sustave, myslim ze stara 6kV, ak este niekde vobec je, pouziva ochranu zemnenim) nepouziva. Nulovanie je to, ze je 'zem' ziskana umele, prostrednictvom ochranneho nulaku. A to je to co ciha zo zasuvky v podobe kolicka.

Vzajomna kombinacia tychto ochran je nepovolena (vid platne normy) a nebezpecna! Za urcitych okolnosti moze dojst ku stavu, ze nasledkom rozdielnych odporov lokalneho zemnica a nulovacej siete, bude na obale toho ktoreho poruchaneho pristroja takmer plne napatie. Nebudem to rozpisovat detailne, vid platne normy STN.

Je (pri ochrane nulovanim) mozne prirobit a pripojit dalsi zemnic - stale sa vsak jedna o ochranu nulovanim, a tak musi byt aj zapojena. Nejake domace 'vznikanie toho druheho nulaku' je zivotunebezpecny konicek. Nulak nevznika prosimpekne, nulak je a nanajvys sa moze rozvetvit - pri prechode z 4vodicovej sustavy na 5vodicovu (pri jednej faze z 2vodicovej na 3vodicovu - klasicky priklad su panelakove instalacie, kde zasuvka a nasledujuci predlzovak ma tri kontakty/vodice, ale do zasuvky vedu iba vodice dva). Pri pouziti prudoveho chranica sa nulak vetvi pred nim, pracovny (modry) prechadza cez chranic, ochranny (zltozeleny) povedla. Rozvetvene nulaky sa nesmu spojit.

Vysvetlenie ako to bezi v praxi nepotrebujem.. na nemenovanej stavbe som zahodil svorkovnicu aj so srofuvakom a odisiel dop*%e, lebo majitel s nejakym kamaratom elektrikarom (!) si zaboha nedali vysvetlit, ze ja im proste fazu pod omietkou nebudem tahat zltozelenym kablom (!!) - zltozeleny je VZDY a zasadne PEN vodic a neexistuje pouzit ho ako fazovy. Korunu vsetkym elektrikarskym zazitkom nasadza liatinova poistkova pripojkova skrina (tie tri velke (E33) poisky na rohu budovy alebo kandelabri), v ktorej miesto poistiek tri pary AL vodicov (tak 25mm2) skrutene po dva dokopy ako na spondrate (!!!) a skrina dopoly plna dazdovej vody - netusim, ci sa este vobec nejaka stava dostala k odberatelovi, ale elektrikar co tam vyliezol skoro odpadol.. a ja tiez. Takze o profesionalite existujucich rozvodov nemam uz vobec ziadne iluzie (ked v 32amperovom prasiatku nameram 2 x 235 a 1x 189 V (!) tak je nieke chyba - a u nas to nebolo.

Je mi jasne, ze je iks odflakanych alebo dodatocne dokurvenych rozvadzacov, ze je zazrak, ze v danom objekte vobec svietia ziarovky.. a ze nesvieti obsluha. Aj to, ze pocet majstrov sveta je nepriamo umerny poctu ludi, co naozaj nieco vedia. Svet je dost depresivny uz teraz, dalsie priklady fakt nepotrebujem.

Viem este ako sa fazou vytahuju zo zeme zizaly... ale to uz je o inom. :-D

_________________
Bežný automobil v základnej výbave.
Nóóikdyž.. :smt077


Str, 19.03.2008, 1:40
Profil
Mašinista
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 19.12.2006, 4:39
Príspevky: 1112
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Reakcia na prispevky medzitym (rozdelene pre prehladnost):

SittingBull: ako uz uviedli predrecnici, bude to dve fazy a pracovny nulak - a spotrebic s dvojitou izolaciou (symbol dvojity stvorcek), ktory nepotrebuje ochranu. Pre istotu mozes premerat (ak sa neda rozobrat) tu original vidlicu, ako to bolo zapojene. L1 - L3 su fazy (cierne a jedna hneda spravidla), N je pracovny nulak (modry), PE je ochranny nulak (zltozeleny), PEN je pracovny a ochranny nulak (zltozeleny). PE kolik u 5kolikovej vidlice a PEN kolik u 4kolikovej je tustejsi a dlhsi). Farby su uvedene v sulade s STN. V pripade akejkolvek nejasnosti sa kludne pytaj, ak budem vediet, vysvetlim.

Dvojita izolacia je kdyz.. je spotrebic v obale z umelej hmoty (napriklad), takze aj ked sa vnutri nieco pojebe, tak pripadny odpadnuty drot sa dotkne iba umelej hmoty a nic sa nestane (minimalne uzivatelovi nie). Ochranny vodic nuluje kovovy obal, takze na umelohmotnom spotrebici ho neni kde pripojit.

PeterBR: no ja som v UK dva roky, takze teraz som si teraz musel velmo spominat - veskeru literaturu mam doma.

Pre vsetkych: ja som, s dovolenim, MoostanQue. Em, dve ó, atakdalej, velke kve (vyslov mustang). Pre hoodne dobrych znamych Moo (vyslov ako hovadzi dobytok). Nie must.., mosta.., moos, ... whatthefuck. Ja vam nicky nekurvim. Dakujem.

_________________
Bežný automobil v základnej výbave.
Nóóikdyž.. :smt077


Str, 19.03.2008, 2:01
Profil
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Odpovedať na tému   [ Príspevkov: 42 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3  Ďalší

Kto je on-line

Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na: